اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل توسعه و ترویج صنایع‌ دستی:

سنگ‌های قیمتی بهترین جایگزین ذخائر نفتی است

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی گفت: با توجه به شناسایی 110 نوع کانی و سنگ با تنوع فراوان، این سرمایه بهترین جایگزین ذخائر نفتی در کشور است.

سنگ‌های قیمتی بهترین جایگزین ذخائر نفتی است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، ویدا توحدی صبح امروز در جمع خبرنگاران در مشهد اظهار داشت: یکی از اهداف مهمی که باید دنبال شود، تقویت همه حوزه‌های مربوط به بخش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی از استخراج تا فرآوری است تا بتوانیم از این طریق به افزایش درآمد ملی و اشتغالزایی کمک کنیم؛ به دلیل اینکه یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد عدم آشنایی مردم با این صنعت است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر صنعت سنگ می‌تواند با خودروسازی رقابت کند افزود: برای ساخت خودرو باید لوازم اولیه را از کشورهای خارجی وارد کنیم؛ در حالی که مواد اولیه جواهرات در کشور خودمان وجود دارد و هیچ نیازی به کشورهای خارجی نداریم.

توحدی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از معادن کشور ما ناشناخته است که اگر روی آنها کار کنیم؛ افرادی که به این صنعت علاقه دارند می‌توانند در آن به پیشرفت خوبی برسند و کشور هم درآمدهای ارزی زیادی را نصیب خود می‌کند؛ زیرا فرآوری یک سنگ و تبدیل آن به جواهرات ارزش افزوده‌ای از 70 تا 300 درصد را داراست.

وی با اشاره به بحث آموزش در حوزه سنگ و کانی اظهار داشت: برای مدیریت بیشتر این حوزه در تمام استان‌ها ستادهایی در حال فعالیت است؛ همچنین در رابطه با آموزش نوجوانان، دانشگاهیان و حتی زنان برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است.

مدیرکل دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: میزان واردات سنگ‌های قیمتی در سال، 400 میلیون دلار است؛ در حالی که اگر همان سنگ‌های نیمه‌قیمتی خودمان را که بسیاری از آنها ناشناخته مانده‌اند مورد بهره‌برداری قرار بگیرند، چندین برابر رقم این مقدار واردات می‌توانیم سود داشته باشیم.

توحدی با بیان اینکه ایران باید جایگاه اصلی خود را در صنعت سنگ پیدا کند، افزود: ایران دومین کشور در صادرات سنگ خام است در حالی که می‌تواند جایگزین کشورهایی باشد که هم اکنون در زمینه فرآوری سنگ و ساخت جواهرات فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: هم اکنون 4 میلیارد تن ذخیره سنگ در کشور داریم که با توجه به آماری که از دو سال پیش ارائه شده است از نظر میزان ذخائر سنگ و کیفیت آنها در میان ده کشور برتر جهان قرار داریم اما عدم توجه و شناخت این صنعت باعث شده نتوانیم از این موهبت الهی به‌ درستی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه بهانه کردن تنگناها و محدودیت‌های موجود باعث وقفه در پیشرفت می‌شود، اظهار داشت: اگر چه بودجه معاونت صنایع دستی برای تجهیز و ارائه تسهیلات به صنعتگران این حوزه محدود است اما می‌توان تسهیلاتی را از طریق وام به آنها اعطا کرد و باید این نکته را در نظر داشت که محدودیت بهانه مناسبی برای نشستن و دست روی دست گذاشتن نیست.

توحدی با اشاره به اینکه سایر نهادهای کشور نیز در این رابطه مسئول هستند عنوان داشت: تنها صنایع دستی نیست که باید برای رشد این صنعت تلاش کند، بلکه همه نهادهای مربوطه در این زمینه موظف هستند؛ به عنوان مثال استانداری‌ها با ارائه بودجه و رسانه‌ها با اطلاع‌رسانی درباره ظرفیت‌هایی که در کشور داریم در این زمینه می‌توانند فعالیت کنند.

انتهای پیام/ح10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول