اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتحادیه صادرکنندگان طلا و سنگ‌های قیمتی خواستار شد

ایجاد برج سنگ‌های قیمتی در کشور به ‌منظور آموزش و تولید

خبرگزاری فارس: رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادر‌کنندگان طلا، جواهر و سنگ‌های قیمتی کشور خواستار ایجاد برج سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی چندمنظوره برای آموزش، تولید، توزیع و صدور شناسنامه برای سنگ‌های قیمتی در کشور شد.

ایجاد برج سنگ‌های قیمتی در کشور به ‌منظور آموزش و تولید

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، منوچهر جنتی پیش از ظهر امروز در آستانه برگزاری چهارمین همایش ملی جایگاه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در ایران، 70 نوع سنگ قیمتی و نیمه‌قیمتی وجود دارد که اگر مدیریت صحیحی برای بهره‌برداری از آن صورت گیرد و این سنگ‌ها در نهایت به صورت زیورآلات از کشور صادر شوند، ارزش افزوده‌ای حدود 100 برابری برای آنها ایجاد می‌شود.

وی خواستار ایجاد برج سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی چندمنظوره برای آموزش، تولید، توزیع و صدور شناسنامه برای سنگ‌های قیمتی در کشور شد و خاطرنشان کرد: تاسیس مکان دائمی فروش صنایع دستی و زیورآلات و سنگ‌های قیمتی ایران در سایر کشورها و تبلیغات گسترده برای شناساندن آنها به مردم جهان از مهم‌ترین ضرورت‌ها است، زیرا اکثر مردم جهان از ظرفیت‌های ایران در این زمینه اطلاع ندارند.

جنتی با انتقاد از سیکل معیوب فروش مزایده‌ای سنگ‌های قیمتی به ‌صورت خام از معادن گفت: این روند منجر به باز گذاشتن دست دلالان و صادرات سنگ‌های قیمتی به‌ صورت خام، در شرایط ممنوعیت آن شده است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر و سنگ‌های قیمتی کشور، افزایش قیمت ارز را عامل بروز رکود در کارگاه‌های تولیدی عنوان و بیان کرد: خرید سنگ‌های قیمتی به قیمت ریال در داخل کشور و مبادله آن به دلار و یورو در خارج از کشور، بازار پر جاذبه‌ای را برای سودجویان بدون توجه به منافع ملی ایجاد کرده است.

وی با اشاره به گردش مالی 900 میلیارد دلاری بالای این صنعت با در نظر گرفتن طلا و نقره در جهان افزود: یاقوت تنها سنگ قیمتی کشور تایلند است، اما این کشور با مدیریت صحیح، سالانه گردش مالی 27 میلیارد دلاری را نصیب خود می‌کند.

جنتی ادامه داد: متاسفانه هنوز گارمت سبز کهنوج، یاقوت کبود همدان و فیروزه نیشابور که شهرت جهانی دارد به صورت خام از کشور خارج می‌شوند که این امر به علت ضعف نظارت و مدیریت در این بخش است.

انتهای پیام/ح20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول