اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست شبکه دامپزشکی رابر:

قاچاق دام، تب برفکی را افزایش می‌دهد

خبرگزاری فارس: سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان رابر گفت: قاچاق دام یکی از عوامل به خطر افتادن بهداشت دامداری‌ها و افزایش احتمال درگیری دام‌ها با بیماری تب برفکی است.

قاچاق دام، تب برفکی را افزایش می‌دهد

فاطمه موحدی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در رابر اظهار داشت: با آغاز اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی در این شهرستان دام‌های سنگین علیه این بیماری توسط بخش خصوصی و با نظارت شبکه دامپزشکی مایه‌کوبی می‌شوند.

وی با بیان اینکه بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی است، افزود: این بیماری به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های دام تلقی می‌شود که از جنبه اقتصادی کنترل و پیشگیری از آن حائز اهمیت است.                                     

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان رابر خاطرنشان کرد: این بیماری سبب ایجاد تاول در زبان و سم دام به همراه علائم مختلفی از جمله کاهش اشتها، شیر و راندمان دام، لنگش و ریزش شدید بزاق دام می‌شود.

موحدی بیان داشت: با توجه به مسری بودن و اهمیت بالای این بیماری اجرای این طرح سطح ایمنی دام‌های منطفه را در مواجهه با بیماری ارتقا بخشیده و رعایت کامل قوانین قرنطینه‌ای سازمان دامپزشکی کشور در حمل و نقل دام ضروری است.                                    

وی تصریح کرد: با همکاری دامداران و عشایر شهرستان در انجام واکسیناسیون دام و رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای و کنترل ورود و خروج دام طی سال گذشته هیچ موردی از تب برفکی در این شهرستان مشاهده نشده است.                                  

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان رابر گفت: پیش‌بینی می‌شود طی اجرای مرحله دوم واکسیناسیون تب برفکی گاو در سال 91 بیش از 2 هزار و 500 رأس گاو و گوساله علیه این بیماری واکسینه شوند و این  طرح حداکثر تا 20 آذر ماه به پایان می‌رسد.

موحدی قاچاق دام را یکی از عوامل به خطر افتادن بهداشت دامداری‌ها و افزایش احتمال درگیری دام‌ها با بیماری تب برفکی دانست و بیان داشت: دامداران از هرگونه ورود و خروج دام و خارج از نظارت دامپزشکی پرهیز کنند. 

وی افزود: طی هفته جاری و هفته آینده کلاس آموزشی ویژه این بیماری برای اطلاع دامداران برگزار می‌شود و امیدواریم دامداران شهرستان به منظور انجام بهتر این فاز با شبکه دامپزشکی شهرستان همکاری لازم را به عمل آورند.

آغاز فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی در بردسیر

سرپرست شبکه دامپزشکی بردسیر از آغاز فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی در این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: این طرح از ششم آبان آغاز و تا 20 آذر ماه سال جاری ادامه دارد و با همکاری مراکز مایه‌کوبی بخش خصوصی انجام می‌شود.

حسین شهریارزاده با بیان اینکه طی این مدت بالغ بر 12 هزار رأس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی واکسینه می‌شوند به خبرنگار فارس گفت: واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری تب برفکی طی این مدت به صورت رایگان انجام و مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را با شبکه دامپزشکی شهرستان در میان بگذارند.

وی خاطرنشان کرد: بیماری تب برفکی یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌ها برای اقتصاد دامپروری بوده و مهم‌ترین عارضه این بیماری کاهش تولید شیر و تلفات در دام‌های جوان است.

وی خواستار همکاری دامداران با دامپزشکی در زمینه جلوگیری از ابتلای دام‌ها به این بیماری شد و هدف از اجرای طرح‌های واکسیناسیون را جلوگیری از انتقال بیماری‌ها و ارتقای سلامت دام‌های سنگین و تامین سلامت جامعه عنوان کرد.

سرپرست شبکه دامپزشکی بردسیر قاچاق دام را یکی از عوامل به خطر انداختن بهداشت دامداری‌ها دانست و افزود: افزایش احتمال درگیری دام‌ها با بیماری تب برفکی بوده و توصیه می‌شود دامداران از هرگونه ورود و خروج دام خارج از نظارت دامپزشکی پرهیز کنند.

انتهای پیام/ب10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول