اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور مبلغان دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم:

عید قربان جشن پیروزی بنده در برابر شیطان است

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور مبلغان دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم گفت: عید قربان روز ظفر بنده در راه اطاعت از معبود و پیروزی بر شیطان است.

عید قربان جشن پیروزی بنده در برابر شیطان است

حجت‌الاسلام غلام‌عباس موسوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم ضمن تبریک عید قربان اظهار کرد: قربان یکی از چهار عید بزرگ مسلمانان است که به این امت نیز محدود نشده و پیشینه کهنی دارد.

وی ادامه داد: عید قربان در واقع روز آزمایش و امتحان الهی است و بزرگ‌ترین پیام این روز از خودگذشتگی در مسیر رسیدن به اهداف الهی است.

مدیرکل امور مبلغان دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه قربان روز زیر پا گذاشتن نفسانیت برای رسیدن به معبود و کمال واقعی است، گفت: اگر انسان بتواند نفس سرکش خود را قربانی کند لیاقت رسیدن به کمال الهی را به دست آورده است.

وی خاطر نشان کرد: حضرت ابراهیم (ع) بر اساس فرمان خداوند فرزند خود را برای قربانی کردن آماده کرد و این موضوع بهترین تمثیل از زیر پا گذاشتن خواهش‌های نفسانی و مخالفت با شیطان است.

موسوی با اشاره به رابطه قربانی کردن و رسیدن به مقام قرب الهی ادامه داد: ابراهیم (ع) پس از قربانی کردن نفس خود توانست مقام ولایت را به دست بیاورد چرا که توانسته بود امر الهی را در اعمال خود به طور کامل متجلی کند.

وی اظهار داشت: ابراهیم(ع) با این کار نشان داد که هیچ چیز در این دنیا به اندازه قرب الهی و رسیدن به رضایت خداوند اهمیت و ارزش ندارد.

مدیرکل امور مبلغان دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم گفت: پیام این عید این است که هیچ مسئله‌ای حتی جان فرزند که در این دنیا از همه چیز برای انسان محبوب‌تر است، ارزشی برابر با رضایت خداوند ندارد.

وی مبارزه با نفس را مهم‌ترین کار حضرت ابراهیم (ع) دانست و افزود: حتی مبارزه با شیطان به اندازه مبارزه با نفس پر اهمیت نیست.

موسوی اضافه کرد: امروز نیز ما باید از عمل حضرت ابراهیم (ع) درس گرفته و خود را در هر موقعیتی برای پذیرش امر خداوند آماده کرده و نگذاریم علایق دنیوی و مادیات ما را در راه پذیرفتن امر پروردگار و تسلیم شدن در برابر او متزلزل کند.

وی بریدن از دنیا و امیال نفسانی را مهم‌ترین پیام عید قربان دانست و اظهار کرد: اهمیت این روز تنها به قربانی کردن گوسفند نیست و مهم‌تر از آن گذشتن از خواهش‌های نفسانی است.

مدیرکل امور مبلغان دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم تصریح کرد: از نظر معنای لغوی «قربانی» از لفظ «قربان» گرفته شده است به این معنی که هر آن چیزی که وسیله تقرب و نزدیکی خدای متعال باشد را «قربانی» می‌گویند.

وی خاطر نشان کرد: ذبح قربانی برای تقرب پروردگار از زمان حضرت آدم شروع شد، وقتی که دو فرزندش هابیل و قابیل، قوچ و مقداری گندم را به عنوان قربانی به بارگاه خداوند تقدیم کردند اما این رسم دیرین در زمان حضرت ابراهیم(ع) معنای دیگری یافت.

موسوی افزود: این روز عید قرار داده شده چرا که روزی است که بنده خدا در برابر سخت‌ترین آزمایش او سربلند بیرون آمده و حجاج هر سال به یاد این پیروزی بزرگ بر شیطان در این روز در سرزمین مکه قربانی می‌کنند.

وی ادامه داد: عید قربان روز تجلی بندگی در کمال خلوص بوده و روزی است که بنده در راه معبود خود همه چیز را فدا کرده و هیچ چیز را برای خود نمی‌خواهد.

مدیرکل امور مبلغان دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در این روز نفس سرکش با سلاح تقوا ذبح می‌شود، گفت: عید قربان تجلی تعبد حقیقی در پیشگاه خداوند است.

انتهای پیام/ز10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول