اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس مذهبی:

عرفه روز شناخت خویشتن برای نیل به معرفت الله است

خبرگزاری فارس: یک کارشناس مذهبی گفت: دعا و نیایش در روز عرفه بسیار نیکو و پسندیده است اما مهم‌ترین اصل در این روز شناخت خویشتن برای رسیدن به معرفت‌الله است.

عرفه روز شناخت خویشتن برای نیل به معرفت الله است

حبیب‌رضا ارزانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: به فرموده امام صادق(ع) پیشینه عرفه به زمان حضرت ابراهیم(ع) بازمی‌گردد که خداوند به وی گفت برای اینکه مرا بشناسی ابتدا باید خود و جایگاه خویشتن را بشناسی و این روز را عرفه نام نهادند.

وی با اشاره به اینکه در روز عرفه به طور معمول به مسئله شناخت خدا و چگونگی ارتباط با وی کمتر توجه می‌شود، تاکید کرد: شاخص‌ترین نکته‌ درباره روز عرفه که به طور معمول نادیده گرفته می‌شود، این است که ما در این روز موظف هستیم خود و جایگاه ارتباطی خود با خدا را بشناسیم و درک کنیم که این ارتباط چگونه باید باشد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در اصفهان با بیان اینکه در فرهنگ شیعی موجودات ممکن‌الوجود و یا واجب‌الوجود هستند، تصریح کرد: وجود واجب‌الوجود وابسته به خود است و این در حالی که ممکن‌الوجود وابسته به غیر است، بنابراین تمامی موجودات عالم ممکن‌الوجود محسوب می‌شوند که اصل پیدایش و ادامه حیات آنها وابسته به خداوند است.

وی ادامه داد: اساسی‌ترین کار در روز عرفه این است که بدانیم موجودی غیرمستقل و وابسته هستیم که تنها در صورت اراده خداوند امکان زندگی و ادامه حیات داریم.

ارزانی تاکید کرد: وجود انسان همچون قطره‌ای است که تنها با اتصال به دریای بیکران وجود خداوند، هستی خود را باز می‌یابد و بدون او دیری نمی‌گذرد که نیست و نابود می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر برای بنده‌ای چنین شناختی حاصل شود، قرب‌‌الی‌الله مهم‌ترین هدف وی قرار می‌گیرد و تمام کارهای او تنها برای رضای خدا انجام می‌شود.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: در این صورت است که در جامعه بشری خداوند اصلی‌ترین اساس زندگی قرار می‌گیرد و شاهد تشکیل جامعه توحیدی هستیم.

وی به بیان نکات لازم برای شناخت خویشتن پرداخت و اظهار کرد: شناخت نقاط مثبت و منفی خود، نعمت‌های ویژه خداوند مانند جوانی، شناخت سلیقه‌ها و استعدادهای فردی می‌تواند به شناخت صحیح از خود منجر شود، تنها به این شرط که انسان از یاد نبرد که تمامی وجود و هستی وی از خداوند است.

ارزانی با بیان اینکه به طور معمول در روز عرفه انسان‌ها نمی‌دانند که به دنبال چه هستند، گفت: دعا کردن در این روز زیباست، اما نقطه اوج این روز زمانی است که ما با اتصال وجود خود به خداوند، هستی و حیات دوباره خویش را باز می‌یابیم.

وی افزود: در این صورت است که زندگی ما پس از پشت سر گذاشتن روز عرفه دگرگون می‌شود و آماده ورود به عید قربان می‌شویم، چرا که در این روز درهای رحمت خداوند بر تمام بندگان گشوده است.

انتهای پیام/صا10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول