اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدرس دانشگاه تربیت معلم همدان:

ایران مقتدرترین کشور در مقابل نظام سرمایه‌داری است

خبرگزاری فارس: مدرس دانشگاه تربیت معلم همدان گفت: امروز مقتدر و شجاع‌ترین کشوری که در مقابل تک قطبی شدن نظام سرمایه‌داری جهان ایستاده و با آن مبارزه می‌کند کشور اسلامی ایران است.

ایران مقتدرترین کشور در مقابل نظام سرمایه‌داری است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان رحمان نادی پیش از ظهر امروز در نشست تحلیل وضعیت اقتصادی ایران در جمع بسیجیان اظهار کرد: مرکانتیلیست‌ مکتبی مبتنی بر پول‌گرایی و معتقد به اهمیت ثروت در قدرت حکومتی است، این مکتب بر افزایش صادرات و ذخیره ثروت توجه ویژه‌ای داشتند چرا که اهمیت و توان قدرت حکومتی را بر پایه ثروت می‌دانستند و در نهایت با تولید سلاح‌های جنگی آشنا شده و با آغاز جنگ جهانی قدرت را از دست دادند.

وی با بیان اینکه این مکتب در ایران و ایتالیا ترویج داشت و سپس با از دست رفتن قدرتشان در این کشورها در اسپانیا و پرتقال شکل گرفت، خاطرنشان کرد: پس از اسپانیا و پرتقال قدرت این مکتب به کشور انگلستان منتقل شد و این کشور آغاز به تجهیز سلاح‌های جنگی، استعمار کشورهای ضعیف و مستعمره قرار دادن آنها کرد.

مدرس دانشگاه تربیت معلم همدان افزود: در این میان آمریکا از صحنه‌های جنگ به دور بود و توانست با انباشت ذخایر طلا، فعالیت کارخانه‌ها و رونق اقتصادی جای کشور شکست خورده انگلستان را که در فقر و بیکاری ناشی از جنگ غوطه‌ور بود، بگیرد.

وی اظهار کرد: با فروپاشی شوروی جهان به سمت نظام تک قطبی به رهبری آمریکا به عنوان رأس حاکمیت اقتصادی و سیاسی حرکت کرد که در این میان برخی کشورها نگاه دیگری به جهان دارند و با قدرت سیاسی و اقتصادی آمریکا کاملاً مخالف هستند.

نادی ادامه داد: در این میان برخی کشورها در ارائه نظرات خود بسیار شجاع، برخی با احتیاط و برخی نیز با وجود میل باطنی از بیان آن اجتناب می‌کنند، اما امروز مقتدر و شجاع‌ترین کشوری که در مقابل تک قطبی شدن نظام سرمایه‌داری جهان ایستاده و با آن مبارزه می‌کند کشور اسلامی ایران است.

وی بیان کرد: نظام سرمایه‌داری تنها بر مالکیت خصوصی تأکید دارد و جایگاهی را برای مالکیت دولتی و عمومی قائل نمی‌‌شود به طوری که اختیارات دولت را محدود در تولید امنیت و تجهیز ارتش و نیروهای نظامی، ایجاد مرکز دادرسی و اداره امور دربار می‌داند که به آن کاپیتالیسم گفته می‌شود.

مدرس دانشگاه تربیت معلم همدان اذعان کرد: با پایه‌گذاری نظام سوسیالیسم و حکومت 70 ساله آنها برای رسیدن به بهشت کمونیسم، تثبیت این حکومت انجام نگرفت و از آنجا که تنها حاکمیت را به دولت می‌داد از درون دچار فروپاشی شد.

وی بیان کرد: نظام اقتصادی سرمایه‌داری نیز هفت بار از ظهور خود تاکنون اصول اصلی خود را زیرپا گذاشته و آنها را تغییر داده است و امروز شاهدیم تمام کشورهایی که با این نظام کار می‌کنند علاوه بر مالکیت بخش خصوصی مالکیت بخش دولتی را نیز پذیرفته‌اند.

نادی افزود: امروز در انگلیس 40 درصد اقتصاد توسط دولت و 60 درصد توسط بخش خصوصی اداره می‌شود و آنها اصلی شبیه به اقتصاد مختلط را پذیرفته‌اند، اما نظام اقتصاد اسلامی بر سه پایه محترم شمردن مالکیت بخش خصوصی، مالکیت بخش دولتی و مالکیت بخش عمومی با عنوان اقتصاد مختلط و متکی بر مکتب اسلام قرار دارد.

وی اظهار کرد: امروز تمام اقتصاد‌دانان جهان معتقدند که تنها مکتب اقتصادی که می‌تواند حکومت را پیش برده و قدرت اداره جامعه را دارا باشد، اقتصادی مبتنی بر اقتصاد مختلط است.

مدرس دانشگاه تربیت معلم همدان بیان کرد: در حوزه اقتصاد کلان، برای اداره جامعه سه هدف تثبیت قیمت‌ها، رشد و توسعه مستمر اقتصادی و توزیع عادلانه درآمدها در بین اقشار مردم جزو وظایف مهم هر دولت محسوب می‌شود.

وی تأکید کرد: ائمه معصومین(ع)، فقها و مراجع عظام در اقتصاد اسلامی مالکیت دولت، بخش خصوصی و بخش عمومی را قبول داشته و آن را به رسمیت می‌شناسند این در حالی است که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فاقد الگوی اقتصادی روشن بودیم و نمی‌توانستیم در مقابل سوسیالیست‌ها پاسخگو باشیم.

نادی ادامه داد: با توجه به ضعف‌های گذشته امروز دارای طرح و ایده هستیم و حتی خود را اقتصاد غالب و موفق جهان می‌دانیم، در حالی که تا سال‌های بعد از انقلاب هم شیوه اداره کشور به روش گذشته بود که اقتصاد‌دانان به آن شیوه تولید "شبه‌‌رفاه" می‌گویند.

وی بیان کرد: در شیوه شبه‌رفاه، رفاه در جامعه ایجاد می‌شود و حاکمیت با فروش منابعی مانند نفت، نیازهای موجود را تأمین کرده و قیمت‌ها ثابت است اما دولت از هیچ استقلالی برخوردار نیست و تنها ظاهرسازی و تجملات افزایش می‌یابد.

مدرس دانشگاه تربیت معلم همدان اذعان کرد: اما اقتصادی دارای پایه‌های محکمی است که خود مایحتاج کشور را تأمین و رفاه واقعی تولید کند تا در مواقع تحریم با مشکل مواجه نشود، بنابراین در سال 1368 نخستین برنامه اقتصادی کشور تنظیم و فعالیت‌ها آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد: هدف‌گذاری‌ها در بخش‌های مختلفی مانند کشاورزی، سدسازی، حمل و نقل، تولید کالا و استقلال اقتصادی با هدف رسیدن به خودکفایی آغاز شد و دولت در اجرای برنامه‌ها بسیار تلاش کرد و سرمایه‌گذاری‌های لازم را در بخش‌های گوناگون برنامه‌ریزی کرد.

نادی افزود: برنامه اقتصادی ایران با بلوک غرب کاملاً متفاوت بود چرا که آنها رشد انتخابی و ما رشد متوازن به معنی رشد بین‌بخشی در تمام زمینه‌ها را برنامه‌ریزی کردیم و این بهترین الگوی اقتصادی است.

وی اظهار کرد: برنامه‌ای که برای اقتصاد و رشد متوازن بسته شد دارای سه مرحله ریاضت اقتصادی، تولید انبوه و گسترش رفاه بود به گونه‌ای که در ریاضت اقتصادی که در دوره سازندگی قرار داشت کالای اقتصادی و دانش فنی وارد شد و زمینه تولید علم و رشد نخبگان را فراهم کرد.

مدرس دانشگاه تربیت معلم همدان خاطرنشان کرد: در این دوره سازندگی در حوزه‌های گوناگون شکل گرفت که البته برخی اطلاعات از بدنه دولت خارج و در اختیار برخی خواص قرار گرفت و منجر به رفاه‌زدگی در داخل دولت و لوکس شدن اتاق روسا و کارمندان لوکس شد که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها با نام اشرافی‌گری به آن پرداختند.

وی بیان کرد: این رفاه‌زدگی نه برای عموم مردم، بلکه در بدنه دولت به دلیل سفرهای خارجی افراد دولتی ایجاد شد و به سمت لیبرالیسم اقتصادی گرایش یافته و به اشرافی‌گری رسید تا جایی که به تدریج از شعارهای دینی و عدالت اجتماعی که هاشمی رفسنجانی رئیس ‌جمهور وقت به آن تأکید می‌کرد فاصله گرفتیم.

نادی ادامه داد: در این میان توزیع ناعادلانه درآمد افزایش یافت و از هدف اقتصادی خود دور شدیم، پس از اتمام دوره ریاضت و انتقال منصب ریاست جمهوری به خاتمی، رئیس جمهور وقت با وجود تأکیدات مداوم مقام معظم رهبری مبتنی بر تعیین تیم اقتصادی و ارائه آن، سیاست را اولویت قرار داد و این امر حرکت در سه حوزه هدف‌گذاری اقتصادی را کند کرد.

وی افزود: در این دوره حقوق‌ها افزایش نیافت و به دلیل ناعادلانه بودن درآمدها جو ناسالمی بر جامعه حاکم شد و سپس وارد دوران ریاست جمهوری نهم شدیم که احمدی‌نژاد به مدت دو سال و نیم قریب به 100 اقتصاددان برجسته و صاحب‌نظر را ملزم به تهیه طرح تحول اقتصادی و ارائه آن به مجلس شورای اسلامی کرد که در این طرح به هفت بیماری اقتصادی اشاره شد.

مدرس دانشگاه تربیت معلم همدان خاطرنشان کرد: در دولت دهم وارد تولید انبوه و ادغام واحدهای تولیدی به منظور رقابت بیشتر شدیم تا به این وسیله شاهد گسترش رفاه عمومی و کاهش هزینه دولت باشیم و این در حالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی طی پنج سال گذشته تأکیدات فراوانی در زمینه ‌اقتصادی داشتند، چرا که در هر چیزی به اوج می‌رسیم دشمن آن را هدف قرار می‌دهد.

وی بیان کرد: برای تثبیت قیمت‌ها نیازمند تحقق هفت هدف اقتصادی مشخص شده در برنامه هستیم که از جمله آن اعمال صحیح نظام بانکی، نظام مالیاتی و هدف‌مندی یارانه‌ها و تهیه سناریوی نظام بهره‌وری است که با انجام آن به عنوان کشوری قدرتمند و الگو در جهان مطرح می‌شویم چرا که جهان به فکر و نبوغ ایران اعتماد دارد.

نادی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در اقتصاد، ایران جزء 16 کشور برتر جهان محسوب می‌شود و در بحران موجود به دلیل تحریم‌ها وزیر نفت از طرف دولت اختیار گرفت تا نفت را صادر و در قبالش طلا دریافت کند و با توزیع آن در میان سرمایه‌داران نیازهای ارزی تأمین شود که در این میان افرادی با کارشکنی جنگ روانی را در جامعه ایجاد کردند که نتایج آن را در قیمت ارز مشاهده کردیم.

وی با بیان این نکته که حمله اسرائیل به ایران گزینه‌ای مطرح است و حتی کشورهایی مانند عربستان طی قراردادی هزینه‌های آن را بر عهده گرفتند، تصریح کرد: البته این جنگ انجام نگرفت، چرا که اسرائیل بسیار ترسو است و در صورت جنگ با ایران نابود می‌شود.

مدرس دانشگاه تربیت معلم همدان خاطرنشان کرد: در شرایط موجود نمی‌توان شرایط را مطلوب دانست چرا که در اقتصاد کلان تاکنون رنگ توزیع عادلانه درآمد را ندیده‌ایم و نتوانسته‌ایم قیمت‌ها را تثبیت کرده و همواره درگیر تورم بوده‌ایم به طوری که امروز هیچ‌کس نمی‌تواند نرخ واقعی تورم را اعلام کند.

وی در پایان گفت: امروز در هیچ‌جای جهان کشوری نیست که تمام نیازهایش را خود تأمین کند و ما نیز مجبور به وارد کردن برخی کالاها هستیم اما این به معنای ناتوانی در تولید نیست.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول