اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان:

اختلال استرس حاد شایع‌ترین بیماری روانی در سیستان‌وبلوچستان است

خبرگزاری فارس: عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: اختلال استرس حاد به عنوان شایع‌ترین بیماری روانی بین برخی از مردم استان سیستان‌وبلوچستان وجود دارد.

اختلال استرس حاد شایع‌ترین بیماری روانی در سیستان‌وبلوچستان است

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، محسن کیانپور عصر امروز در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به مناسبت هفته بهداشت روان اظهار داشت: حوادث تلخ و مکرر در استان سیستان‌وبلوچستان در این چندسال اخیر، برخی از شاهدان و اطرافیان افراد حادثه دیده را به اختلال استرس حاد دچار کرده است.   

وی افزود: اختلال استرس حاد، یک بیماری روانی است و به حالتی اطلاق می‌شود که فرد یا افرادی وقایع تلخی را از نزدیک تجربه کرده و شاهد به وقوع پیوستن آن بوده‌اند که به دنبال آن واقعه مواردی از قبیل مرگ، تهدید به مرگ، اتفاق افتاده باشد و آسیب جدی به سلامت جسمی فرد و دیگران وارد شده باشد.

رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه اختلال استرس حاد یک بیماری هیجانی است، گفت: متأسفانه اثرات آن با برانگیختگی رفتارهای اجتنابی و یا تجربه مجدد حادثه حداقل تا یک ماه به صورت مداوم بر روحیه افراد تأثیر مداوم دارد.

کیانپور بیان داشت: اختلال استرس حاد به عنوان شایع‌ترین بیماری روانی بین برخی از مردم استان سیستان‌وبلوچستان محسوب می‌شود.

وی عواملی همچون حوادث شدید رانندگی، انفجارها، درگیری‌ها، حوادث تروریستی، درگیری‌های شدید که در استان اتفاق می‌افتد را از دلایل ابتلا به اختلال استرس حاد عنوان کرد.

این روانپزشک از رشد قابل توجه بیماران روانی استان نسبت به سایر نقاط کشور خبر داد و افزود: 22 درصد از مجموع بیماران روانی استان سیستان‌وبلوچستان نیاز به مداخله روانپزشک حرفه‌ای دارند.

کیانپور اضافه کرد: در کشور ما ایران، خانم‌ها بیشتر از آقایان به اختلالات روانی دچار می‌شوند.

وی همچنین استرس، یکنواخت بودن زندگی، چند همسری و کم بودن فعالیت اجتماعی خانم‌ها نسبت به آقایان را از دلایل این امر بیان کرد.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: عوامل زیستی، اجتماعی و شخصی از مهم‌ترین اختلالات رفتاری در افراد است و توصیه می‌شود در صورتی که افراد هر گونه اختلال در عملکردشان چه از نظر عاطفی، شغلی و روابط اجتماعی مشاهده کردند بدون توجه به قضاوت اخلاقی اطرافیان باید به روانپزشک مراجعه کنند.

انتهای پیام/صا30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول