اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی پدیده‌ نجومی

امشب آسمان کره خاکی شهاب باران می‌شود

خبرگزاری فارس: یک پژوهشگر عرصه نجوم گفت: امشب شاهد اوج بارش شهابی جباری هستیم و طی این روند همشهریان می‌توانند در صورت عدم وجود آلودگی نوری در طول یک ساعت حداقل 15 شهاب را مشاهده کنند.

امشب آسمان کره خاکی شهاب باران می‌شود

عمران مرادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه امشب شاهد اوج بارش شهابی جباری هستیم و طی این روند همشهریان می‌توانند در صورت عدم وجود آلودگی نوری در طول یک ساعت حداقل 15 شهاب را مشاهده کنند، اظهار کرد: این بارش شهابی مربوط به جسم دنباله‌داری به نام هالی است اما با توجه به اینکه شهاب‌ها از سمت صورت فلکی جبار به سمت زمین می‌آیند به نام بارش شهابی جبار معروف شده‌ا‌ند.

وی با اشاره به اینکه هالی یکی از معروف‌ترین دنباله دارهای کشف شده است که هر 76 سال یک بار در آسمان کره زمین دیده می‌شود، تصریح کرد: این دنباله‌دار 29 سال پیش از  کنار زمین عبور کرده است و در سال 2062 دوباره در آسمان پدیدار می‌شود.

این محقق نجومی با بیان اینکه برخلاف تصور عمومی دنباله‌دارها ستاره نیستند، تصریح کرد: دنباله‌دارها اجسامی هستند که هسته آنها ترکیبی از سنگ و یخ به هم چسبیده معروف به گلوله برفی کثیف است و به دنبال آن توده‌ای از گاز و غبار که شامل سنگ‌ریزه‌های کوچک است، وجود دارد اما به طور معمول این دنباله آشکار نیست.

مرادی ادامه داد: زمانی که دنباله‌دار از کنار زمین عبور کند، سنگ‌های دنباله‌دار آن در مدار زمین باقی می‌ماند و هنگامی که زمین در هنگام عبور خود به دور خورشید وارد این توده سنگی شود، سنگ‌ها به سمت زمین هجوم می‌آورند و ما آنها را به صورت شهاب می‌بینیم.

وی با بیان اینکه دنباله‌دارها یا به درون منظومه شمسی وابسته هستند و یا از اطراف منظومه وارد آن می‌شوند، تاکید کرد: دنباله‌دارها از خود نوری ندارند و نور خورشید را منعکس می‌کنند بنابراین این اجسام در ابتدا که وارد منظومه شمسی می‌شوند کم‌نور هستند اما هر چه بیشتر به مرکز منظومه شمسی نزدیک می‌شوند بهتر می‌توانند نور خورشید را منعکس کنند و درخشان‌تر شده و دنباله آنها نیز بهتر آشکار می‌شود. 

این پژوهشگر تاکید کرد: با توجه به اینکه سال‌ها از عبور هالی از کنار زمین می‌گذرد به نظر نمی‌رسد بارش شهابی پر رونقی را شاهد باشیم اما از مهم‌ترین ویژگی‌های این بارش شهابی این است که سرعت شهاب‌ها زیاد است و این اجسام به همان سرعتی که آشکار می‌شوند از دید ما ناپدید می‌شوند.

به گزارش فارس، بارش شهابی جباری از پنج روز پیش آغاز شده و تا پنج روز آینده به اتمام می‌رسد ضمن اینکه امشب و فردا شاهد اوج این بارش شهابی هستیم.

انتهای پیام/ح20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول