اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین‌ بار به مناسبت دهه کرامت صورت گرفت

نمایش ‌ابزارهای نجومی در موزه مرکزی آستان قدس‌رضوی

خبرگزاری فارس: به مناسبت دهه کرامت مجموعه‌ای از ابزارهای نجومی برای نخستین‌ بار در موزه مرکزی آستان قدس‌رضوی‌ در معرض نمایش عموم قرار گرفت.

نمایش ‌ابزارهای نجومی در موزه مرکزی آستان قدس‌رضوی

 به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان کتابخانه‌ها‌، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس‌رضوی،‌ ‌هادی معافیان‌ مسئول گنجینه سلاح، ظروف و نجوم با بیان اینکه اکثر ابزار به نمایش درآمده برای نخستین‌ بار در معرض دید عموم قرار گرفته است، گفت: این مجموعه شامل تلسکوپ نصف‌النهاری با بیش از 100 سال قدمت و ساخت فرانسه است که از قابلیت‌های آن رصد بسیار دقیق ستارگان است.

وی با بیان اینکه اینگونه تلسکوپ‌ها معمولا در یک مکان ثابت‌اند، خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های این تلسکوپ قابل حمل بودن آن است. 

معافیان خاطرنشان کرد: تلسکوپ دیگری با داشتن سمت و ارتفاع و قابلیت گشت و گذار در آسمان شب و رصد کسوف و خسوف در معرض نمایش عموم قرار گرفته است.

وی همچنین ساعت آفتابی و قبله‌نما متعلق به دوره صفویه را یکی دیگر از این وسایل دانست و توضیح داد: این ساعت ساخت عبدالائمه، از منجمان مشهور دوره صفویه و از سازندگان بزرگ ساعت آفتابی و اسطرلاب است و از ویژگی‌های خاص این ساعت، دارا‌بودن احکام نجومی در کنار قبله‌نما است که موجب می‌شود قابلیت استفاده در تمام نقاط کره زمین را پیدا کند.

وی همچنین از دوربین دو چشمی کوچک، کره سماوی برنجی، اسطرلاب برنجی، سمت‌یاب دریایی، ساعت آفتابی حلقه‌ای، ساعت آفتابی جیبی و ساعت و تقویم آفتابی نام برد و گفت: دستگاه حکاکی بر فلز که در مواردی چون حکاکی خطوط اسطرلاب کاربرد داشته است نیز از دیگر موارد نادر این مجموعه دانست. معافیان همچنین،‌ ساعت آفتابی چند وجهی ساخته دست سید جلال تهرانی، را از دیگر ابزار به نمایش درآمده دانست و تشریح کرد: این ساعت بر روی مکعب قرار گرفته و بر پنج وجه آن تیغه‌های ساعت آفتابی را نصب کرده که در نوع خود بی‌نظیر است. معافیان در پایان اظهار داشت بخش زیادی از ابزار به نمایش درآمده در این گنجینه از موقوفات مرحوم سید جلال تهرانی است که باعث شده موزه‌ای بی‌نظیر از ابزارآلات نجوم در ایران در این مکان ایجاد شود.

انتهای پیام/ش30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول