اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

وجود استاندارد لازمه قابل مصرف بودن کالاست

خبرگزاری فارس: استاندارد بودن یک کالا داشتن حداقل کیفیت مطلوب مورد قبول کارشناسان برای کاربرد آن کالا است و اگر کیفیت کالایی پایین‌تر از حد استاندارد باشد، قابلیت مصرف و کاربرد ندارد و از درجه اعتبار ساقط است.

وجود استاندارد لازمه قابل مصرف بودن کالاست

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، از استانداردها برای رسیدن به سطحی از ایمنی، کیفیت و سازگاری در محصولات و فرآیندهایی که بر روی زندگی ما تأثیرگذار هستند، استفاده می‌کنیم به طوری که استانداردها زندگی ما را ایمن‌تر، ساده‌تر و بهتر می‌کنند.

همچنین استانداردها ابزاری حیاتی برای صنعت و تجارت هستند، آن‌ها اغلب اساس و معیار معاملات بین خریداران و فروشندگان قرار می‌گیرند، از این‌رو اثرات بسیار زیادی بر روی سازمان‌ها و ملت‌ها و حتی اساس اقتصاد بازارهای جهان دارند.

از جایی که در تمام دوره‌های زندگی استانداردهای متعددی زندگی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند، پیچیدگی امور زندگی، سرعت تغییر و تحولات و ماشینی شدن بسیاری از فعالیت‌ها ما را ناگزیر از ایجاد نظم در تمام سطوح زندگی و استفاده از شیوه‌ها و روش‌های مطمئن مبتنی بر استاندارد می‌سازد.

امروز از واژه استاندارد در زمینه‌های متفاوتی استفاده می‌شود و اغلب مردم با این واژه آشنا هستند، آن‌ها تصور می‌کنند اگر کالایی استاندارد باشد باید حداکثر کیفیت را داشته باشد، در حالی که استاندارد بودن یک کالا داشتن حداقل کیفیت مطلوب مورد قبول کارشناسان برای کاربرد آن کالا است و اگر کیفیت کالایی پایین‌تر از حد استاندارد باشد، قابلیت مصرف و کاربرد ندارد و از درجه اعتبار ساقط است.

استاندارد بودن کالا نشانه کیفیت آن کالاست

محمد علیزاده فروشنده محصولات صوتی و تصویری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: رعایت استاندارد به منزله رعایت حقوق مصرف‌کنندگان است و باید تولیدکنندگان این حق را برای مصرف‌کننده قائل شوند.

وی تصریح کرد: حق ایمنی، امنیت، سلامت، دستیابی به اطلاعات، حفاظت از محیط زیست، احترام به ایمنی، استقلال و حریم خصوصی دیگران شامل این حقوق است.

علیزاده با بیان اینکه در استفاده از وسائل مورد نیاز به علامت استاندارد آن‌ها توجه می‌کنم، افزود: وجود استاندارد سلامت و کیفیت کالایی که خریداری می‌شود را تضمین می‌کند.

وی با بیان اینکه برخی از کالاهایی که در بازار وجود دارد فاقد علامت استاندارد هستند، گفت: در صورتی که اداره استاندارد بر تمام کالاها نظارت دارد چطور کالاهایی فاقد علامت استاندارد در بازار دیده می‌شود؟

این فروشنده لوازم صوتی و تصویری اظهار داشت: باید اداره استاندارد همراه با سایر دستگاه‌های ذی‌ربط در بحث کنترل وجود علامت استاندارد بر روی کالاها دقت بیشتری داشته باشد.

لزومی نمی‌بینم تمام کالاهایی که عرضه می‌کنم، استاندارد باشد

به نظر م.حسن‌زاده صاحب یکی از فروشگاه‌های ارومیه لزومی نمی‌بیند که حتما تمام کالاهایی که در فروشگاهش عرضه می‌کند، دارای استاندارد باشد.

وقتی یکی از مواد خوراکی‌هایی که در فروشگاهش فاقد علامت استاندارد است را نشان دادم، گفت: اتفاقا این کالا مشتریان زیادی دارد.

حسن‌زاده با بیان اینکه استاندارد بودن کالاهایی که در فروشگاهم عرضه می‌کنم را ضروری نمی‌دانم، اظهار داشت: برخی تولیدکننده‌ها با استانداردهایی که تعریف شده، مشکل دارند و با وجود اینکه کالایشان استاندارد نیست ولی همچنان در بین مردم محبوبیت دارد و شاید تعداد زیادی از خریداران به استاندارد بودن کالاهایی که تهیه می‌کنند، توجه ندارند.

یک هزار فرآورده آذربایجان‌غربی مشمول استاندارد اجباری هستند

مدیرکل استاندارد آذربایجان‌غربی نیز گفت: تعداد 565 واحد تولیدی مشمول مقررات استاندارد در آذربایجان‌غربی وجود دارد.

وی با اشاره به تعداد واحدهای در حال فعالیت که مشمول استاندارد اجباری هستند، تصریح کرد: از این تعداد شش واحد غیرفعال و 559 واحد فعال هستند.

جلایر واحدهای تولیدی زیر پوشش استاندارد تشویقی را چهار واحد عنوان کرد و افزود: 455 واحد نیز حداقل یک پروانه کاربرد علامت استاندارد دارند.

وی تعداد فرآورده‌های مشمول استاندارد اجباری را یک هزار و 186 فرآورده اعلام کرد و گفت: 533 پروانه کاربرد علامت استاندارد در استان تمدید شده است.

جلایر با بیان اینکه 209 پروانه کاربرد علامت استاندارد در آذربایجان‌غربی و در شش ماه نخست امسال صادر شده است، افزود: سه پروانه نیز تعلیق و 90 پروانه کاربرد علامت استاندارد در استان در شش ماه نخست سال جاری ابطال شده است.

وی از صدور 32 مجوز کاربرد علامت استاندارد در این مدت خبر داد و تصریح کرد: 895 فقره پروانه معتبر کاربرد علامت استاندار در آذربایجان‌غربی وجود دارد.

مدیرکل استاندارد آذربایجان‌غربی افزود: در صورتی که کالای فاقد استاندارد در بازار مشاهده شود نسبت به جمع‌آوری آنها در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام می‌کنیم.

نبود اهرم قوی و قوانین قابل اتکا و کارآمد برای مبارزه با متخلفان در بحث استاندارد سبب شده تا سوءاستفاده، جعل و عدم توجه به رعایت استاندارد و کسب پروانه استاندارد توسط برخی افراد و یا واحدهای تولیدی مورد بی‌توجهی قرار گیرد در این میان وجود اهرم نظارتی قوی و تصویب قوانینی که برخی واحدهای تولیدی نتوانند آن را دور بزنند، می‌تواند ما را به سوی زندگی سالم، توأم با آرامش و زندگی همراه با استاندارد سوق دهد.

از سوی دیگر فرهنگ‌سازی نیز می‌تواند در نوع رفتار مردم با تولیداتی که علامت استاندارد ندارد، نقش به سزایی داشته باشد.

انتهای پیام/ب10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول