اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست شبکه دامپزشکی رابر:

مهم‌ترین علت انتشار تب مالت پنهان ماندن آن است

خبرگزاری فارس: سرپرست شبکه دامپزشکی رابر گفت: مهم‌ترین علت انتشار بیماری تب مالت در بین جمعیت دامی پنهان ماندن بیماری تا اواخر دوران آبستنی دام است.

مهم‌ترین علت انتشار تب مالت پنهان ماندن آن است

فاطمه موحدی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در رابر با بیان اینکه مهم‌ترین علت انتشار بیماری تب مالت در بین جمعیت دامی پنهان ماندن بیماری تا اواخر دوران آبستنی دام است، اظهار داشت: تب مالت از گاو، گوسفند یا بز آلوده به انسان انتقال می‌یابد.

وی افزود: تب مالت روی اعضای خون‌ساز بدن مانند مغز استخوان، گره‌های لنفاوی، کبد و طحال تأثیر می‌گذارد و مصرف شیر، محصولات لبنی (کره و پنیر) و یا فرآورده‌های خام حیوانات آلوده موجب سرایت بیماری به انسان می‌شود.

موحدی تصریح کرد: اسید معده تا حدودی عامل بیماری را از بین می‌برد و به طور کلی این بیماری در میان افرادی که با حیوانات زیاد در تماس هستند شامل کشاورزان، دامداران، قصابان، دامپزشکان و افرادی که به مناطق آلوده سفر می‌کنند، شایع‌تر است.

وی مراقبت ویژه و همجنین جداسازی دام‌های آبستن سنگین از سایر دام‌ها را اقدام مهمی در جلوگیری از انتشار بیماری از دام مبتلا به سایر دام‌ها دانست و گفت: با توجه به اینکه باکتری بروسلوز که عامل بیماری تب مالت است از پوست سالم نیز عبور می‌کند، استفاده از دستکش به هنگام تماس با ترشحات دام آلوده ضروری است.

سرپرست شبکه دامپزشکی رابر افزود: در کشور ما برای شناسایی دام‌های آلوده از آزمایش خون استفاده می‌شود که در صورت مثبت شدن جواب آن دام گاوداری‌های آلوده به کشتارگاه اعزام و غرامت آن به دامدار پرداخت می‌شود.

موحدی بهترین راه پیشگیری از ابتلای دام‌ها به این بیماری را واکسیناسیون اعلام کرد و بیان داشت: مردم و دامداران با رعایت مواردی از قبیل خودداری از مصرف فرآورده‌های لبنی غیرپاستوریزه و گوشت‌های تایید نشده، می‌توانند تا حدود زیادی از بروز این بیماری جلوگیری کنند.

سرپرست شبکه دامپزشکی رابر گفت: از ابتدای سال جاری بیش از یک‌هزار رأس گاو و گوساله علیه بیماری تب مالت توسط بخش دولتی در این شهرستان واکسینه شده است.

انتهای پیام/ب20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول