اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حمایت‌های شبکه دامپزشکی

دامپروری شهرستان ریگان رونق ‌گرفته است

خبرگزاری فارس: با حمایت‌های شبکه دامپزشکی ریگان، دامپروری در این شهرستان رونق ‌یافته است.

دامپروری شهرستان ریگان رونق ‌گرفته است

‌به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، ریگان یکی از شهرستان‌های جنوب شرقی استان کرمان است که خشکسالی‌های پیاپی سال‌های گذشته تأثیرات زیادی‌ بر دامپروری این خطه گذاشته است.

اما شبکه دامپزشکی‌ ریگان با انجام اقداماتی در سطح شهرستان‌ از کاهش دام‌ها جلوگیری کرده به طوری که اکنون در شهرستان ریگان بیش از 100 دامدار فعال مشغول دامپروری هستند‌.

‌سیف‌الله روهینا یکی از دامداران فعال شهرستان ریگان که 200 رأس گوسفند و 12 راس گاو دارد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: دامپزشکی شهرستان با اقدام به موقع برای واکسیناسیون دام‌ها اجازه نداده که بیماری‌ها بر دام‌ها تأثیر بگذار‌د، این دام‌ها بعد از خشکسالی‌ها هر روز مورد بازدید و معاینه دامپزشکان قرار می‌گیرند.

محمد زرداد‌خانی یکی دیگر از دامداران فعال شهرستان که 300 راس گوسفند و 10 راس گاو دارد، می‌گوید: تلاش‌های دامپزشکی شهرستان قابل ستایش است، زیرا با اقداماتی که در زمینه مبارزه با خشکسالی انجام داده از کاهش دام جلوگیری کرده است.

احمد روان ‌دیگر دامدار شهرستان ریگان که بیش از 150 راس گوسفند و 11 راس گاو دارد، گفت: خشکسالی هیچ تأثیری بر دام‌های ما نگذاشته، زیرا دام‌ها همیشه تحت مراقبت دامپزشکی هستند. 

حجت‌الله جعفری مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ریگان اظهار داشت: برای مبارزه با بیماری‌های دامی تاکنون اقدامات مؤثری صورت گرفته است.

وی افزود: واکسیناسیون تب برفکی گاو به تعداد 7 هزار و 243 راس، واکسیناسیون شاربن گاو برای 2 هزار و 894 راس، واکسیناسیون بروسلوز گاو برای 5 هزار و 117 راس، واکسیناسیون آنتروتوکسمی گوسفند و بز برای 8 هزار و 723 راس، واکسیناسیون قانقاریا گوسفند و بز برای 4 هزار و 110 راس، واکسیناسیون بروسلوز گوسفند و بز برای 155 هزار و 839 راس، واکسیناسیون هاری برای 388 قلاده سگ و واکسیناسیون آبله گوسفند و بز برای 57 هزار و 748 راس طی شش ماه گذشته انجام شده است‌.

جعفری عنوان کرد: در راستای پروژه‌های اجرایی برای کنترل و مبارزه بیماری‌های مشترک انسان و دام حدود 507 گاو به منظور شناسایی دام‌های راکتور رسل و 484 راس برای بیماری بروسلوز تست شدند‌. 

وی تصریح کرد: عملیات سمپاشی در سه قالب مبارزه با تب کریمه گنگو با سمپاشی 90 هزار راس دام سبک، 10 هزار و 167 راس دام سنگین و 37 هزار مترمربع جایگاه اقدامات لازم انجام پذیرفته است.

جعفری گفت: به منظور نظارت و کنترل فرآوردهای خام دامی در مراکز عرضه کننده گوشت مرغ و ماهی و گوشت قرمز با همکاری اکیپ‌های فرمانداری و بهداشت تعداد یک هزار و 382 مورد بازدید از این مراکز انجام پذیرفت‌.

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان افزود: این شبکه با نظارت مستقیم و مستمر بر ایستگاه‌های شیر شهرستان اقدام مؤثری در راستای بهره‌مندی شهروندان‌ از شیر خام بهداشتی و با‌کیفیت انجام داده است.

جعفری بیان داشت: با پیگیری‌های به عمل آمده و همکاری فرمانداری‌ و شهرداری اقدامات لازم برای راه‌اندازی کشتارگاه دام ریگان برداشته شده است‌.

وی عنوان کرد: این طرح تا مرحله اتمام ساخت ساختمان پیشرفت عمرانی دارد و مقرر شد که خط انتقال آب به کشتارگاه در دستور کار قرار گیرد.

جعفری خاطرنشان کرد: پیگیری‌های لازم برای تهیه دارو‌های آنتی‌بیوتیک، ‌ضد‌انگل، تقویتی و همچنین فراهم کردن واکسن‌های مورد نیاز برای مبارزه با بیماری‌های دامی انجام پذیرفت و خدمات‌رسانی به دامداران این مناطق با حساسیت و جدیت تمام اجرا شد.

وی ابراز داشت: برای اقدامات آموزشی و ترویجی چند‌ هزار بروشور، تراکت، پوستر و جزوه‌های آموزشی به منظور آموزش و اطلاع‌رسانی میان دامداران و کارکنان نهادهای دولتی شهرستان توزیع شد.

به گزارش فارس، شهرستان ریگان‌ یکی از قطب‌های مهم دامپروری استان کرمان محسوب شده و بیش از 200 هزار راس دام سبک و 14 هزار راس دام سنگین در این خطه پرورش داده می‌شود.

انتهای پیام/ب10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول