اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

محقق پسماند محیط زیست تهران عنوان کرد

70 درصد پسماندهای کشور فسادپذیرند

خبرگزاری فارس: عضو تحقیقات پسماند پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در حال حاضر 70 درصد پسماندهای کشور فسادپذیر است.

70 درصد پسماندهای کشور فسادپذیرند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، علیرضا عسکری بعدازظهر امروز در دوره آموزشی سه روزه مدیریت پسماندهای عادی و خطرناک که با حضور کارشناسان محیط زیست سراسر کشور در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: هم‌اکنون سرانه پسماند در کشور 720 گرم است و این میزان در استان کردستان یک کیلوگرم است که باید به میانگین کشوری برسد.

وی از پسماند به عنوان طلای کثیف نام برد و تاکید کرد: باید سعی شود این طلای کثیف با میزان کمتری در سطح کشور تولید شود.

عضو تحقیقات پسماند پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه با اشاره به معضلات زیست‌محیطی ناشی از پسماندها بیان کرد: آلودگی آب، آلودگی خاک، هوا، آلودگی صوتی و مناظر زشت و آسیب‌های روانی از مهم‌ترین این معضلات است.

عسکری با اشاره به اینکه مدیریت پسماندهای جامد در جهان سابقه چندانی ندارد، تصریح کرد: 70 درصد پسماندهای کشور فسادپذیر، 20 درصد غیرقابل تجزیه و 10 درصد دیگر نیز پسماندهای عفونی هستند که باید سوزانده شوند.

* تولید 30 درصدی پسماندهای عفونی در کشور

به گفته عضو تحقیقات پسماند پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال حاضر 30 درصد از پسماندهای عفونی در کشور تولید می‌شود که باید این میزان به 5 درصد پسماند عفونی بی‌خطر برسد.

عسکری بر بی‌خطرساز کردن پسماندهای صنعتی و عفونی در واحدهای صنعتی کشور تاکید کرد و اظهار کرد: کاهش میزان و حجم پسماند تولیدی، کاهش خطر پسماند از چشم‌‌اندازهای سیستم مدیریت پسماند است.

وی با انتقاد بر اینکه تاکنون دفن مهندسی پسماند ویژه در سطح کشور صورت نگرفته، تصریح کرد: پیشگیری از بیماری، حفظ محیط زیست و بازیافت منابع از اهداف اصلی مدیریت جامع پسماند است.

عضو تحقیقات پسماند پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: فرهنگسازی پیش‌نیاز و تضمین‌کننده برنامه‌های مدیریت پسماند است که باید مورد توجه قرار گیرد و در بحث پردازش، تکنولوژی، حمل و دفن باید از تجربیات و دانش‌های به‌روز دنیا استفاده کرد.

عسکری تاکید کرد: تا زمانی که فرهنگ صحیح تولید و نحوه انباشت و جمع‌ کردن زباله در بین مردم نهادینه نشود، مدیریت پسماند آنطور که باید و شاید با موفقیت همراه نخواهد بود.

وی در پایان با اشاره به اینکه 70 درصد زباله‌های تولیدی تر و 30 درصد دیگر خشک هستند، بیان کرد: عملکرد صحیح یک نگرش سیستمی، مستلزم وجود عاملی به نام مدیریت است.

انتهای پیام/‌ش20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول