اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کاهش اثرات بلایای طبیعی در گرو ارتقای توانمندی افراد است

خبرگزاری فارس: ایران از لحاظ حوادث طبیعی و غیر مترقبه جزو 10 کشور بلاخیز جهان محسوب می‌شود که باید برنامه‌ریزی‌های لازم در راستای فرهنگ‌سازی برای کاهش اثرات حوادث طبیعی در دستور کار قرار گیرد.

کاهش اثرات بلایای طبیعی در گرو ارتقای توانمندی افراد است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، با توجه به اینکه زمان وقوع حوادث و بلایای طبیعی از قبل مشخص نشده است این مهم یکی از دغدغه‌های زندگی بشر به شمار می‌رود.

در سال 1923 زلزله‌ای با قدرت 7.9 ریشتر شهر کانتوی ژاپن را لرزاند که بیش از صدها نفر کشته شدند و بعد از آن نیز فاجعه ثانویه دیگری رخ داد و با آتش‌سوزی در میدان شهر افرادی که جان سالم به در برده بودند نیز از بین رفتند و آسیب دیدند که فاجعه انسانی بزرگی به بار آورد.

به همین مناسبت مجمع عمومی سازمان ملل متحد در 22 دسامبر 1989 میلادی با تصویب قطعنامه‌ای، روزی را با نام کاهش اثرات بلایای طبیعی نامگذاری کرد تا حساسیت‌های مردم و دولت‌ها نسبت به اثرات حوادث طبیعی و غیرطبیعی را بالا ببرد.

کشور ایران نیز از لحاظ حوادث طبیعی و غیر مترقبه جزو 10 کشور بلاخیز جهان محسوب می‌شود و از 40 حادثه طبیعی بیش از 30 مورد آن در ایران رخ می‌دهد و جزو کشورهایی است که بر روی کمربند زلزله قرار گرفته بنابراین باید برنامه‌ریزی‌های لازم در راستای فرهنگ‌سازی برای کاهش اثرات حوادث طبیعی و خسارت‌ ناشی از آنها در دستور کار دستگاه‌ها و مسئولان قرار گیرد.

نکته قابل توجه این است که مردم جزو نخستین گروه‌هایی هستند که در محل حادثه حضور می‌یابند در نتیجه آموزش به عنوان اصلی‌ترین مقوله امداد و نجات در کاهش آسیب‌های ناشی از بلایای طبیعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

افزایش ایمنی و آمادگی جامعه نیز از دیگر شاخص‌هایی است که باید به آنها توجه کرد و با برگزاری برنامه‌ها و مانورهای مختلف هماهنگی درون‌سازمانی و برون‌سازمانی را در مقابله با حوادث تقویت کرد تا در حوادث طبیعی کمترین میزان خسارت را داشته باشیم.

در این راستا در هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی جویای نظرات مسئولان مربوطه در خصوص چگونگی کاهش اثرات بلایای طبیعی شدیم.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اهداف نامگذاری این هفته تصریح کرد:‌ این نامگذاری به این دلیل است تا تدابیری اندیشیده شود و آمادگی‌های لازم برای مقابله با هر گونه حادثه‌ای در جامعه فراهم شود و توان‌افزایی جامعه افزایش یابد.

حسین اشرفی بیان داشت: محوریت دادن به مدیریت جامعه در حوادث، نحوه مشارکت، آموزش، سازماندهی و تغییر نگرش مردم نسبت به مخاطراتی که در پیرامونشان است و اینکه چه نوع مخاطراتی اولویت نخست را دارد از اهداف برگزاری هفته بلایای طبیعی به شمار می‌رود.

وی افزود:‌ از دیگر اهداف این برنامه مشخص شدن تمهیدات دولت و مردم برای رویارویی و پاسخ به اولویت نخست در حوادث و برنامه جامعه در رویارویی با حوادث طبیعی است و اینکه جامعه در چه سطحی از پاسخگویی قرار دارد.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر همدان با اشاره به متوجه ساختن ذهن جامعه، مطبوعات و رسانه‌ها و تمام لایه‌های اجتماعی به حوادث ابراز داشت: حوادث خسارت‌های زیاد انسانی به بار می‌آورد که قابل جبران نیست زیرا وقتی یک فرد از بین می‌رود در برابر آن حدود 750 نفر تحت تأثیر قرار می‌گیرند و آسیب‌های روانی، اقتصادی، آوارگی و بسیاری از مسائل دیگر به وجود می‌آید.

 

*آموزش در مقابله با حوادث امری لازم است

وی با اشاره به خسارت‌های عمیق و ریشه‌دار در اثر حوادث و بلایای طبیعی عنوان کرد: این مهم که دولت‌ها و جامعه متوجه این امر باشند اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا با برنامه‌ریزی و پژوهش در راستای تعیین ساختار، آموزش، تمرین، برگزاری مانور و تقویت سازمان‌های امدادی و بکارگیری دستاوردهای تکنولوژی در امداد و نجات می‌توان خسارات را به حداقل رساند.

اشرفی با بیان اینکه نخستین و مهم‌ترین گام در رویارویی با بلایای طبیعی پیشگیری است، ابراز داشت:‌ بعد از پیشگیری باید تمهیداتی داشته باشیم تا اگر نتوانستیم جلوی حادثه‌ای را بگیریم از دامنه وسعت آن کاهش دهیم که برنامه‌های مدیریتی، آموزشی و... در این مقوله می‌گنجد.

وی عنوان کرد: بدترین نوع مقابله این است که صبر کنیم تا حادثه‌ای رخ دهد و بعد از روی تجربه به آن پاسخ دهیم و بهترین نوع آن دادن آموزش قبل از حادثه است تا جامعه و مردم را توانمند کنیم که خودشان به داد خودشان برسند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر همدان اضافه کرد:‌ در همه زمان‌ها خود مردم هستند که می‌توانند عکس‌العمل مناسب نشان دهند زیرا نزدیک‌ترین افراد به حادثه هستند و همین امر باعث می‌شود فوریت داشته باشند و خودشان به داد خودشان برسند تا زمانی که سازمان‌های امدادرسان دولتی یا غیردولتی به محل حادثه برسند.

وی با بیان اینکه تأخیر و دیررسی سازمان‌های دولتی امری اجتناب‌ناپذیر است، اظهار داشت:‌ بیشتر وقت این سازمان‌ها صرف هماهنگی، اعزام و تجهیز نیروها می‌شود که همین امر باعث تأخیر در رسیدن به محل حادثه می‌شود و هیچ کشور و جامعه‌ای هر چند هم که آماده باشد و تجهیزات به روز داشته باشد، نمی تواند سرنوشت این تأخیر را عوض کند بنابراین باید خود مردم را توانمند کنیم و آموزش دهیم که خودشان در مرحله نخست وارد پاسخگویی شوند و از گسترش حادثه و تلفات جانی حادثه جلوگیری کنند.

اشرفی با اشاره به اینکه دومین مرحله در مقابله با بلایای طبیعی آمادگی است، یادآور شد: در این مرحله باید خطرات را شناسایی کرده و مدیریت ریسک و برنامه‌ریزی داشته باشیم زیرا برنامه‌های ما می‌تواند راهگشا و چراغ راه آینده ما باشد.

وی تأکید کرد: اگر می‌خواهیم در مواجهه با حوادث و بحران‌ها موفق شویم باید نگرش ما نگرش مردم‌محوری باشد و به مرحله سازمان یافته مردمی برسیم و مشارکت آنها جزو ایدئولوژی مدیریت بحران قرار بگیرد.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر همدان در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه هلال احمر ذاتاً یک سازمان امدادی و عملیاتی است، بیان داشت: از خصوصیات یک سازمان عملیاتی این است که باید در هر زمانی و بدون استثنا برای هر گونه شرایط اضطراری آماده مداخله و پاسخگویی باشد.

وی اضافه کرد: در راستای اجرای این مهم جمعیت هلال احمر اقدام به تشکیل تیم‌های امداد و نجات در کوهستان، آوار، سیلاب، تصادفات جاده‌ای، کولاک و یخبندان و اسکان اضطراری و نیز تیم‌های حمایت‌های روانی، پشتیبانی و... کرده است.

اشرفی در رابطه با آمادگی استان همدان در صورت بروز هر گونه حادثه تصریح کرد: جمعیت هلال احمر استان دارای انبارهای پشتیبانی مواد اولیه آسیب‌دیدگان به اندازه دو درصد کل حادثه دیده‌های هر شهری کرده است و در تمام شعبه‌ها این انبارها وجود دارد.

وی ادامه داد: در اختیار داشتن بالگرد نیز توان امدادی استان را بالا برده به طوری که می‌توانیم برای استان‌های دیگر از جمله کرمانشاه، کردستان، زنجان، قزوین و ایلام معین خوبی باشیم.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان همدان خاطرنشان کرد: اساسی‌ترین و زیربنایی‌ترین شعار در رویارویی با بلایای طبیعی این است «مردم را توانمند کنیم تا خودشان به داد خودشان برسند» که اگر این مهم تحقق یابد جامعه‌ای ایمن و آماده خواهیم داشت.

 

*احیای بافت فرسوده گامی در راستای توسعه درونی شهر

در ادامه مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان همدان نیز با اشاره به مزایای طرح احیای بافت‌های فرسوده به فارس گفت: یک هزار و 858 هکتار بافت فرسوده در شهرهای بالای 12 هزار نفر جمعیت در استان شناسایی شده که 11.5 درصد جمعیت این شهرها در مناطق بافت فرسوده زندگی می‌کنند.

محمدعلی اسدی با اشاره به هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی افزود: با توجه به اینکه بافت فرسوده آسیب‌پذیری بیشتری در برابر بلایای طبیعی دارد بنابراین بهسازی و نوسازی این مناطق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی تصریح کرد: با بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده علاوه بر ایجاد اشتغال و بهتر شدن کیفیت مسائل زیست محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی گام مؤثری در عمران و آبادانی شهری نیز برداشته می‌شود.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان همدان اظهار داشت: اگر در مناطق اصلی و فرسوده شهر بتوانیم با کمک دستگاه‌های ذیربط ملکی را نوساز کنیم نخستین اثرش در مقاوم‌سازی است زیرا استفاده از سازه‌های جدید بر اساس مقررات ملی ساختمان قطعاً آن را از بلایای طبیعی نظیر زلزله واکسینه می‌کند.

وی با اشاره به دیگر مزایای نوسازی بافت فرسوده عنوان کرد: جلوگیری از گسترش افقی شهرها نیز از دیگر مزیت‌های بهسازی و نوسازی بافت فرسوده به شمار می‌رود زیرا اگر شهری به صورت افقی گسترش پیدا کند دچار مشکلات زیادی شده و هزینه‌های سنگینی به مردم و دستگاه‌های خدماتی وارد می‌شود.

اسدی اضافه کرد: اگر بخواهیم شهری آباد با نقشه معماری و شهرسازی مدرن و آسایش اجتماعی داشته باشیم بهترین راهکار این است که نوسازی مناطق فرسوده و قدیمی شهر را با هدف توسعه درونی شهر در اولویت کاری خود قرار دهیم.

وی گفت: با توجه به اینکه در محدوده بافت فرسوده تمام امکانات زیربنایی از قبیل آب، برق، گاز، مخابرات و... وجود دارد بنابراین به صرفه‌تر است و باعث توسعه درونی شهر شده و شریان‌ها و مسائل زیربنایی آن را نیز تقویت می‌کند.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان همدان یادآور شد: با توجه به اینکه در هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی هستیم بهتر این است که مسئولان امر توجه بیشتری به نوسازی درونی شهر به خصوص مناطق قدیمی و بافت فرسوده داشته باشند که مزایای فراوانی دارد.

وی با بیان اینکه کنترل اثرات بلایای طبیعی با احیای بافت فرسوده رابطه مستقیم دارد، تأکید کرد: با توجه به زلزله آذربایجان که اخیراً اتفاق افتاد این امر کاملاً مشحون است که 90 درصد از املاک تخریب شده املاک فرسوده و آنهایی هستند که بدون اصول ایمنی ساخته شده بودند.

اسدی ابراز داشت: باید از فرصت استفاده کرده و با دید باز امکاناتی را در اختیار مردم قرار دهیم تا خود وارد عمل شوند و با بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده اثرات و خسارات بلایای طبیعی را به حداقل برسانند.

وی تصریح کرد: اگر ملکی بر اساس ضوابط و مقررات ملی ساختمان مدیریت سازمان نظام مهندسی کنترل و ساخته شود قطعاً ضریب امنیتی آن بالا می‌رود و اگر کوتاهی‌ یا تخلفی در زمینه اجرای مقررات ملی ساختمان صورت گیرد ضریب امنیت زندگی را پایین می‌آورد که قطعاً نظام مهندسی کنترل لازم را در این قسمت خواهد داشت.

 

*تقوا در همه زمینه‌ها حتی در رفع بلایا نیز حرف نخست را می‌زند

نماینده ولی فقیه در همدان نیز در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت:‌ آنچه از آیات و احادیث و معارف اهل بیت(ع) برمی‌آید این است که به موازات دوری انسان‌ها از خدای متعال گرفتاری‌هایشان نیز بیشتر می‌شود حتی گرفتاری‌های شخصی تا چه رسد به بلایای طبیعی؛

آیت‌الله غیاث‌الدین‌ طه‌محمدی با اشاره به رابطه مستقیم بین انسان و بلایای طبیعی افزود: انسان‌ها مهم‌ترین نقش را در بلایای طبیعی دارند و گناهانی که توسط انسان انجام می‌گیرد در نزول بلایای طبیعی نیز تأثیرگذار است.

وی تصریح کرد: نزول بلا چند حالت دارد برای برخی تنبیه، برای بعضی درجه و برای برخی نیز امتحان است که در تنبیه به صورت 100 درصد انسان مقصر است.

نماینده ولی فقیه در همدان بیان داشت:‌ بسیاری از افرادی که می‌بینیم اهل درجه نیستند چون مقامات عالیه ندارند و حتی اهل امتحان نیز نیستند در نتیجه بسیاری از بلایای امروزی تنبیه است که خدای متعال در نظر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه هیچ حادثه کوچک و بزرگی برای ما اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه ریشه‌اش در گناه باشد، عنوان کرد: در حدیث داریم وقتی گناه ضد اخلاقی نظیر فساد و فحشا زیاد شود زلزله نیز زیاد می‌شود.

محمدی گفت: ‌امروز برخی از بلایای طبیعی در دنیا کم‌نظیر یا بی‌نظیرند و این امر به لحاظ موقعیت گناهی است که ما داریم و انسان‌ها انجام می‌دهند.

وی یادآور شد: بلا فقط در بلایای طبیعی خلاصه نمی‌شود بعضی اوقات مسلمانان در گوشه‌ای از دنیا گرفتار می‌شوند که این گرفتاری آنها نیز نوعی بلا محسوب می‌شود.

نماینده ولی فقیه در همدان با اشاره به مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از بلایا تأکید کرد:‌ دعا، نیایش و رواج معنویت نقش بسیار مؤثری در این زمینه ایفا می‌کند و با معنویت و مسائل دینی همان گونه که بارها شاهد بودیم می‌توان بلا را رفع کرد.

وی ابراز داشت:‌ باید فضای معنوی جامعه احیا شود و رشد داشته باشد و همه باید اهل تقوا باشیم کوچک و بزرگ، زن و مرد و ریز و درشت همه باید باتقوا باشیم چرا که تقوا در همه زمینه‌ها حتی در رفع بلایا نیز حرف نخست را می‌زند.

محمدی در پایان سخنانش با اشاره به اینکه امام صادق(ع) می‌فرمایند«دعا قضا و قدر را رد می‌کند ولو اینکه خیلی هم محکم شده باشد» خاطرنشان کرد: توسل به اهل بیت(ع) و دعا و نیایش هر یک از ما می‌تواند در رفع بلایا مؤثر باشد.

.....................................

گزارش از مریم صابری‌یگانه

.....................................

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول