اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل:

طرح انتقال قزل‌اوزن ردیف اعتباری ملی می‌گیرد

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: طرح انتقال حقابه استان از قزل‌اوزن مصوب شده و بعد از تصویب مجلس از سال آینده ردیف اعتبار ملی می‌گیرد.

طرح انتقال قزل‌اوزن ردیف اعتباری ملی می‌گیرد

داود نجفیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مورد طرح‌های جدید شرکت آب منطقه‌ای اظهار داشت: در بودجه سال آینده درخواست کردیم تا برای طرح‌های توسعه این شرکت به ویژه در مناطق مرزی اعتبار لازم در نظر گرفته شود چرا که معتقدیم با تأمین اعتبار مناسب می‌توان پروژه‌های نیمه‌تمام را نیز تکمیل کرد.

وی به پروژه خداآفرین، تازه‌کند، عنبران و عمارت به عنوان پروژه‌های مرزی این شرکت اشاره کرد و افزود: دولت برای این پروژه‌ها اعتبار خاص و با ردیف ویژه در نظر گرفته است تا بتوان به سرعت این پروژه‌ها را تکمیل کرده و زمینه بهره‌برداری آن را برای عموم مردم فراهم کرد.

نجفیان بحث تأمین آب شرب، صنعتی و کشاورزی استان را از طریق سدهای احداثی و مجموعه‌های قابل بهره‌برداری یادآور شد و تصریح کرد: ما باید در بهره‌برداری از منابع خود هم آینده‌نگرانه عمل کنیم و هم اینکه تکلیفمان را در بهره‌برداری و تأمین آب سه حوزه شرب، صنعت و کشاورزی مشخص کنیم.

این مسئول خاطر نشان کرد: اگر سد یامچی برای 15 هزار هکتار اراضی پایین دست لحاظ شده بود امروز از این سد بهره‌برداری شرب و حتی صنعتی نیز صورت می‌گیرد در حالی که باید با تدوین و برنامه‌ریزی دقیق به گونه‌ای اقدام کنیم تا در آینده مشکل تأمین منابع آب در حوزه‌های مختلف را از یک سد و شبکه‌های موجود آن نداشته باشیم.

وی به افت منابع زیرزمینی دشت اردبیل اشاره کرد و ادامه داد: در این زمینه دشت اردبیل با چالش جدی مواجه است به طوریکه بحث انتقال آب قزل‌اوزن یک نیاز جدی به شمار می‌رود که ضرورت دارد این انتقال و عملیات اجرایی آن در اولویت باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل بیان کرد: به غیر از اردبیل هفت استان دیگر از حوزه آبریز قزل‌اوزن باید حقابه خود را برداشت کند که ما با اولویت آب شرب و صنعتی تلاش می‌کنیم تا این انتقال به دشت خلخال و کوثر و اردبیل صورت بگیرد.

نجفیان یادآور شد: تمام نماینده استان دسته جمعی پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند که امیدواریم در بودجه سال آینده طرح انتقال حقابه استان از قزل‌اوزن بودجه و ردیف اعتباری ویژه‌ای بگیرد.

وی در ادامه سخنان خود به ظرفیت گردشگری استان اشاره کرد و گفت: در این زمینه ما با رشد فصلی جمعیت در مناطق مختلف روبه‌رو هستیم که باید در این زمینه نیز پیش‌بینی‌ها و راهکارهای اساسی برای تأمین آب شرب مورد نیاز صورت بگیرد.

نجفیان همچنین دیگر حقابه استان را متوجه رود ارس دانست و افزود: در این زمینه سد خداآفرین و شبکه‌های در حال اجرا بهترین بستر را برای انتقال حقابه استان به دشت وسیع مغان فراهم آورده است به گونه‌ای که ما طرح‌های توسعه خوبی را در این منطقه در دست اقدام داریم که ضرورت دارد چنین طرح‌هایی با رویکرد جامع و آینده‌نگرانه مد نظر و ملاک کار قرار بگیرد.

سد کوثر دهه فجر افتتاح می‌شود

عضو شورای اداری استان با بیان اینکه تکمیل سد کوثر به عنوان پروژه مهر ماندگار در اولویت جدی قرار گرفته است، گفت: این پروژه هم اکنون 80 درصد پیشرفت دارد و قرار است ماه آینده آبگیری صورت بگیرد.

وی اعتبار تکمیل این پروژه را 50 میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار داشت: این پروژه دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل تصریح کرد: با بهره‌برداری از سد کوثر یک‌هزار و 500 هکتار از اراضی پایین دست این سد آبیاری شده و زمینه کشت محصولات آبی فراهم می‌شود.

نجفیان خاطرنشان کرد: در اجرای این پروژه 16 میلیارد تومان بدهی و مطالبات پیمانکار باید پرداخت شود که انتظار می‌رود از محل اعتبارات مهر ماندگار این پرداختی‌ها به سرعت صورت بگیرد.

وی اجرا و تکمیل این پروژه‌ها را به سود اشتغال و تولید ثروت استان توصیف کرد و ادامه داد:‌ ما برای بالا بردن راندمان آبیاری و افزایش تولید محصول به دنبال آبی کردن اراضی می‌توانیم بهترین زمینه رونق اقتصادی و افزایش درآمد را برای کشاورزان و اهالی منطقه به وجود آوریم.

انتهای پیام/خ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول