اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار دهه 50 اردبیل در گفت‌و گوی اختصاصی با فارس

احداث مترو تنها راه خروجی از وضعیت فعلی ترافیک اردبیل است

خبرگزاری فارس: شهردار دهه 50 اردبیل گفت:نباید احداث مترو و طرح‌های پیشنهادی در این زمینه را با دید تمسخر نگریست چرا که اردبیل جز احداث مترو هیچ راه خروجی از وضعیت فعلی ترافیک را ندارد.

احداث مترو تنها راه خروجی از وضعیت فعلی ترافیک اردبیل است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در یک عصر پاییزی و بعد از گذشت چند روز از آیین تجلیل از شهرداران سابق، در دفتر خبرگزاری فارس در اردبیل میزبان غلامعلی اسد‌‍پور شهردار دهه 50 اردبیل بودیم که در سال 51 و 52 بیش از پانزده ماه در اردبیل در سمت شهرداری فعالیت کرده بود و امروز به عنوان یک پیشکسوت و با تجربه در امور شهری درددل‌هایش را با ما در میان گذاشت.

بخشی از گفت‌و گوی اختصاصی خبرنگار فارس در اردبیل با شهردار پرتلاش دهه 50 را از نظر می‌گذرانیم.

غلامعلی اسد‌‍پور در حالی که کوله‌باری از تجربه و خاطرت تلخ و شیرین را با خود به همراه دارد در ابتدای گفت‌و گویش از برخی ناملایمتی‌ها و فراموش‌شدن خدمات بزرگان گلایه کرد و اظهار داشت: بنده در دوران مسئولیت شهرداری خود در کمتر از دو سال در این شهر سعی کردم با پشتیبانی مردم و حرکت‌های رو به جلو اهداف و کارهای اساسی در حوزه شهر را رو به جلو حرکت دهم به طوری که با انتخاب انجمن شهر که ترکیبی از نائبی، جلائی، معماری، رحیمی، روحی، باقری و ... بودند به سمت شهرداری انتخاب شده و فعالیت‌ام را آغاز کردم.

وی شور و شوق شهرداری را در کار بیشتر و دلخوشی به کسب رضایت عموم مردم توصیف کرد و یادآور شد: بنده سعی می‌کردم از مشورت‌های عموم مردم به ویژه کارشناسان و افراد خبره بهره بگیرم تا در پیشبرد امور با مشکلی مواجه نشوم چرا که یقین دارم وقتی شهردار ذوق و شوق پیدا کند و در کارش صادق باشد به یقین می‌تواند روز به روز در پیشبرد امور موفق عمل کند.

شهردار سابق اردبیل با اشاره به تلاش و روحیه خستگی‌ناپذیری شهردار و عوامل شهری یادآور شد: بنده در دوران شهرداری کمتر از چهار ساعت می‌خوابیدم به طوری که قبل از حضور رفتگران در محل حاضر شده و به امور تنظیف شهری و خدمات‌رسانی نظارت داشتم به گونه‌ای که کارگران با مشاهده شهرداری که قبل از خودشان در محل کار حاضر شده راغب به کار و تلاش بیشتر می‌شدند.

اسدپور به ماجرای جالب ساخت میدان ساعت در جلوی مسجد میرزا علی اکبر اشاره کرد و گفت: در آن دوران هر چه تلاش کردند تا تندیس و یادبود سلطنتی 2500 ساله شاهنشاهی در این مکان نصب شود بنده به این امر تن ندادم و نمادی که به شکل ساعت بود در این مکان نصب شد و به یادگار ماند که البته امروز اثری از این نماد وجود ندارد ولی بسیاری از اردبیلی‌ها همچنان این میدان را به نام ساعت می‌شناسند.

وی با اعلام اینکه بازگشایی مسیر بازار تا عالی‌قاپو در دوران مدیریت شهرداری وی صورت گرفته است، بیان داشت: بنده به تمام متولیان شهری توصیه کرده بودم که آجری را از روی آجری بر ندارند مگر اینکه حق و حقوق مردم رعایت شده و نسبت به پرداخت آن اقدامی صورت گرفته باشد.

شهردار سابق اردبیل با اشاره به بازگشایی خیابان‌های مختلف در سطح شهر افزود: کسی جرات نداشت که بدون پرداخت حق و حقوق مردم، خانه یا مجموعه‌ای را تخریب کند چرا که ما معتقدیم کار عمرانی شهرداری نباید با اجحاف در حق دیگران به پیش رفته و یک نابسامانی حقیقی را در این زمینه شاهد باشیم.

اسد‌پور ادامه داد: آنچه امروز در اردبیل می‌گذرد حرکت‌های خوب و مثبت از طرف شهرداری است ولی برخی انتقادات نیز به عملکرد شهرداری وارد است که دلباختگان شهر و دلسوزان واقعی باید آن را به تصویر کشیده و گوشزد کنند.

اسد‌پور که از حضور در زادگاه و موطن‌اش خوشحال و مسرور است و از برگزار‌کنندگان همایش " بوسه بر تجربه‌" در تجلیل از شهرداران سابق اردبیل برای برگزاری این نشست صمیمی قدردانی کرد و گفت: این کار شهرداری را باید ارج نهاد چرا که یک حرکت نو و بدیع بود ولی بنده خود آرزو داشتم شهرداری تمام شهرداران گذشته و با تجربه را در مناطق مختلف این شهر به بازدید از پروژه‌ها و طرح‌های مختلف توسعه‌ای می‌برد تا می‌توانستیم برخی نقطه نظرات و تجربیات خود را منتقل کنیم.

شهردار سابق اردبیل سخن مرحوم بابا صفری را خاطرنشان کرد و گفت: " بنده حتی حاضر هستم جلوی خانه و کوچه مردم را آب و جارو کنم و نهایت تواضع و خدمتگزاری خود را ابراز کنم " که این به یقین حکایت از فرهنگ اصیل اردبیل دارد که همه در تکریم و بزرگداشت فرهیختگان این شهر حق‌شناس باشیم و اجازه ندهیم خدمات ماندگار از ذهن‌ها و افکار پاک شده و دور شود.

اسد‌پور با تحسین خدمات مرحوم ارفعی یکی از مردان نیک روزگار در انجام ماموریت در مناطق مختلف تاکید کرد: عزت فرهنگی بابا صفری و شجاعت و تلاش بزرگان این شهر نظیر ارفعی و تدین همیشه برای بنده جای تامل و تفکر دارد چرا که غیر‌ اردبیلی‌ها نیز در این شهر موثر واقع شدند و با انجام بهترین ماموریت خود سعی کردند در ذهن‌ها و دل‌ها باقی بمانند.

وی از نائبی به عنوان پایه‌ریز تحول شهری اردبیل و برپاکننده انقلاب ساختمانی در شهر و نوسازی آن یاد کرد و ابراز داشت: هر چند عده‌ای سعی کردند بین بنده و نائبی تفرقه و دودستگی ایجاد کنند اما در این اندیشه ناسالم خود با شکست مواجه شدند چرا که ما هر دو یقین داشتیم که اختلاف و دودستگی سم مهلک برای توسعه و پیشرفت اردبیل است.

شهردار سابق اردبیل یادآور شد: ایجاد شکاف و اختلاف از زمان عهده‌داری نمایندگی اردبیل به دست نائبی و خدمتگزاری بنده در این شهر اتفاق افتاد در حالی که تمام تیر‌ها و هجمه‌های دشمن ناکام ماند.

اسدپور که خود از بازنشستگان دادگستری است و خاطرات جالبی از آن دوران به ویژه اجرای حکم عدلیه به رغم میل باطنی برخی از بزرگان و وزرای رژیم سابق دارد از تاریخ فعالیت خود در عرصه بازپرسی دادگستری و اتفاقات تلخ و شیرین این ایام سخن به میان آورد و افزود: ما در مرکز کشور بارها سعی کردیم تا مجمع اردبیلی‌های مقیم تهران و پایتخت را تشکیل دهیم که این کار برای اولین بار در منزل یکی از اردبیلی‌ها به نام سونرسی انجام شد به طوری که 12 نفر در این مجمع انتخاب شدند تا به دور از سیاسی‌کاری یک مجموعه منسجم و متشکل در دفاع از حق و حقوق مردم اردبیل به وجود آید.

وی عنوان کرد: بزرگترین نقص ما در این زمینه نبود عامل ارتباط و اطلاع‌رسانی در این زمینه بود به طوری که ما چندین بار در حرکت‌ها و اقدامات اساسی خود عقیم ماندیم.

شهردار سابق اردبیل در ادامه گفت‌و گوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل به تاریخچه پر‌فراز و نشیب اردبیل به عنوان مرکز تجارت و وجود تجار ارزشمند در این شهر اشاره کرد و بیان داشت: هنوز با گذشت سال‌ها عشق خدمت به اردبیل در ذهن و فکر من خاموش نشده است و اگر امروز توان داشتم به یقین در سنگر کار و تلاش حاضر می‌شدم.

در تجلیل از فرمانداران پیشکسوت اولین فرماندار انقلاب اسلامی فراموش شده است

اسدپور در ادامه سخنان خود به برخی از مشکلات و سختی‌های دوران شهرداری خود به ویژه در رفت و روب بسیاری از کوچه‌ها و محلات اردبیل از سنگینی برف اشاره کرد و گفت: با همراهی کارگران و پرسنل زحمتکش شهرداری شبانه تلاش می‌کردیم تا خیابان‌ها و کوچه‌ها را که پوشیده از برف و یخ بود بازگشایی کنیم تا مردم در تردد روزانه خود با مشکل مواجه نشوند.

وی خاطرنشان کرد: حتی بنده در زمان تحویل سال در دوران مسئولیت شهرداری به خانه نیامدم تا مشکلات شهری را برطرف کنم چرا که خدمت شبانه‌روزی در این مجموعه را برای خودم یک افتخار می‌دانستم.

شهردار سابق اردبیل به مشکلات و تنگناهای ترافیکی اردبیل و ضرورت احداث مترو در شرایط فعلی اشاره کرد و ابراز داشت: نباید احداث مترو و طرح‌های پیشنهادی در این زمینه را با دید تمسخر نگریست چرا که اردبیل جز احداث مترو هیچ راه خروجی از وضعیت فعلی ترافیک را ندارد.

اسدپور با بیان اینکه نشست اردبیلی‌های مقیم تهران در قالب یک مجمع ابتر مانده است، یادآور شد: عده‌ای سعی می‌کنند این مجمع را سیاسی جلوه دهند در حالی که چنین مجمع‌هایی باید کار فرهنگی و اجتماعی انجام داده و تجربیات خود را در اختیار مدیران جوان قرار دهند.

وی ادامه داد: ‌ماحصل این مجمع‌ها می‌تواند شکل‌گیری یک اتاق فکر منسجم باشد تا از تجربیات شهرداران سابق و مدیران گذشته استفاده شود.

شهردار سابق اردبیل فرصت و زمینه کار و تلاش برای جوانان را در این استان مهیا شده توصیف کرد و گفت: نباید جوان امروزی عاری از کار کردن و تلاش و مجاهدت داشته باشد چرا که در این استان ظرفیت برای احداث کارخانه‌ها و مجموعه‌های کار‌آفرینی به اشکال مختلف وجود دارد.

اسدپور با اشاره به سفر کوتاه مدت خود به اردبیل در قالب تجلیل از شهرداران سابق عنوان کرد: آرزو داشتم بیشتر از این نقاط مختلف شهر را بازدید کرده و در جریان توسعه بخش‌های مختلف به ویژه بازگشایی خیابان‌ها، مسیر‌ها و فضای سبز قرار می‌گرفتم در حالی که این اتفاق نیفتاد.

وی اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب و در همان روز فردای پیروزی انقلاب از سوی مردم به عنوان اولین فرماندار انقلاب در اردبیل انتخاب شدم و به مدت یک سال در این سمت قرار داشتم.

شهردار سابق اردبیل عنوان کرد: اطلاع یافتیم که فرماندار اردبیل در یک تدبیر مناسب سال‌های گذشته فرمانداران سابق اردبیل را دور هم جمع کرده بود اما گویی دعوت از اولین فرماندار انقلاب را فراموش کرده بود چرا که بنده برای این مراسم دعوت نشده بودم در حالی که در سال‌های نخست پیروزی انقلاب بی‌ادعا در سنگر خدمت حاضر شدم و من مزد خود را از قدردانی مر‌دم گرفته‌ام.

در مصاحبه اختصاصی فارس با شهردار سابق اردبیل مطالبی را نیز که به دست خط اسد‌پور می‌باشد در ذیل می‌آوریم:

من پیرمرد 80 ساله نه در صدد گرفتن پستی و نه در صدد نمایندگی مجلس و نه در صدد غصب جاه و مقام کسی و در تمام سال‌های عمرم نیز اهل استفاده و سوء استفاده نبوده و نیستم پس بعضی از خوانندگان عزیز مطالب‌ام دغدغه نداشته باشند.

اینطور نیست که یک مغز متفکر برجسته جهانی دارد در‌ فشانی می‌کند لیکن به طور قطع و یقین یک انسان عاشق پیشه با یک دنیا شوق و ولع به موطن خود و نفر به نفر افراد وطن‌اش حرافی می‌کند. درخواست تحمل به خصوص از بزرگان و دانشمندان شهرم سخت است لیکن صفحه زدن یا رها کردن صفحه مربوط به این مطالب بسیار آسان و غالباً مایه شرمندگی اینجانب خواهد بود.

این مطلب بیشتر از لحاظ اینکه در فرصت بسیار کوتاه ساعتی و بدون آمادگی تنظیم صورت گرفته خوانندگان محترم نیز چاره‌ای جز تر کردن انگشت‌ها و صفحه زدن ندارند با این همه به قول همشهریان عزیز رویی دیگر به روی خود بسته و با جسارت مضاعف عرض می‌کنم در وهله اول همانطوری که در جلسه تقدیر و یا به اصطلاح شهردار محترم تجلیل از شهرداران قرن جاری عرض کردم من یکی، از شهر و همشهریان عالیقدرم مطالبه‌ای ندارم به جز چند روزی به عنوان قاضی دادگستری و چند روزی به عنوان شهردار توفیق خدمت صادقانه به این جامعه حق شناس استان اردبیل در کیسه نداشتم که آن همه محبت دیدم و برای اولین بار در کشور تحت عنوان فرماندار اول انتخابی شهرستان اردبیل در همان بهمن ماه سال 1357 یعنی به محض تحقق انقلاب وارد شهر شده و آغاز به کار نمودم.

اولین فرماندار انقلابی مردمی با رای مردم انتخاب شده متفاوت است با فرماندار دولتی و این مزدی بود که من گرفتم و از افتخارات نژاد من خواهد بود آیا تجلیلی بالاتر از این هم میسر است؟

به هر ترتیب این دومین تقدیر از خدمات ناچیز زمان شهرداری است که از طرف ملت بزرگ حق شناس شهرم دریافت می‌کنم و به قول استادم مرحوم بابا صفری " بیری واریمیش، بیری یوخیمیش بیر اسد‌پور واریمیش، اوچ گون بو شهرین خیابانین سوپوروب " و این همه تقدیر و تجلیل از او جز در ظرف دریای محبت و حق‌شناسی جامعه بزرگ اردبیل نمی‌گنجد و این مسئله از درایت و محبت و شخصیت فعال و کارایی و کاردانی بسیار ارزنده مهندس بدری چیزی کم نمی‌کند و این شهردار عزیز فعلی ما نیز خواهند دید که هرگز در شهر ما فراموش نخواهند شد.

و در حقیقت همانطوری که بعد از 41 سال از خدمات اینجانب تقدیر به عمل آمد مهندس بدری نیز به نمایندگی از مردم حق شناس شهرمان پایه تقدیر از خودشان برای قرن بعد یعنی قرن 22 را نهادینه و استحکام آن را تضمین کرده‌اند.

همچنین جناب آقای فرماندار و جناب آقای استاندار نیز بر حسب تلاش‌های ارزنده خودشان از جمله موافقت با اقدام شهردار محترم در تجلیل از شهرداران قرن حاضر شهرمان که غالباً با حضور خانواده‌های ارزشمند بزرگوارانی نظیر ابرمرد تاریخ اردبیل بابا صفری و مرد با وقار و اعتبار شهرمان محمد ارفعی و سایر عزیزان همایش شایسته‌ای برگزار کردند این راه نباید مسدود شود. این دنباله همان راهی است که در سال 51 همه اردبیلی‌های ساکن سایر شهرستان‌های کشور و در روز معینی وارد شهرمان شده و از یک فرهنگی خدمتگزار سالمند صادقی به نام تدین تجلیل نمودند و چون در استمرار و مداومت آن و در اهمیت قضیه توفیقی صورت نگرفت اقدام آقای شهردار اعتبار و ارزش آن ضرورت تاریخی و اجتماعی ما را احیا نموده است لیکن همانطوری که انتقاد از عدم استمرار اولین گردهمایی ضرورت داشت انتقاد ازاین کار بزرگ شهر و شهردار عزیزمان نیز قابل چشم‌پوشی نیست.

این جلسه دنیایی محاسن داشت ولی بازدید از شهر و اقدامات انجام شده و نشده به وسیله میهمانان با راهنمایی شهردار محترم را نداشت استعلام از نظر پلو‌خوری‌ها و بهبود پذیرایی مکرر داشت لیکن جمع‌آوری تجربه‌ها و نظرات تاییدی و انتقادی میهمانان را نداشت، بوسه بر تجربه داشت لیکن بویی از کارایی تجربه در وضع فعلی نداشت، النهایه خیلی چیزها داشت و چیز‌هایی هم نداشت و امید است در گذر زمان هماهنگی‌ها فراموش نشود.

و به خصوص تیپ جوان و نوجوان شهرمان به یاد داشته باشند نه تنها گذشتگانشان غفلت نکرده‌اند و غفلت عمیقی نداشته‌اند پیرمردان به جای مانده از آنها نیز آرام نیستند و نسل جوان قهراً نه تنها پاسخگوی هر غفلت لابلای گذشتگان و ضرورت جبران آنها می‌باشند خود نیز مکلف به بیداری بسیار سازنده و تغییرات شهر و روحیات همشهریان عزیزشان در مواردی خواهند بود.

حتی یک نفر قادر است عیوب اجتماعی، نظر حسادت و تنگ‌نظری و غیره را زدوده و شهر و همشهری خود را به بالاترین درجه خودشناسی و هماهنگی برساند.

با آرزوی این توفیق و توفیقات بیشتر نوآوران عزیزم فعلاً از شما خداحافظی می‌کنم.

غلامعلی اسد‌‍پور متولد 28 بهمن ماه 1312 در محله قره‌دینگ اردبیل است که ابتدایی را در دبستان انوری و تحصیلات دبیرستان را در مدرسه صفوی و نظام به پایان برد که از یادگاران وی در دوران شهرداری احداث خانه زن، اطفال بی‌سرپرست، احداث ستون یادبود، پارک ساحلی از پل ابراهیم‌آباد به طرف شرق اردبیل است.

 

گفتگو: شهرام جباری  _آناهیتا صمدی

 

انتهای پیام/ی10/پ3003

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول