اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه بازدید اعضای کمیسیون صنعت و معدن مجلس

قلب تپنده ذوب آهن کردستان از حرکت ایستاده است

خبرگزاری فارس: کوره بلند کارخانه ذوب آهن کردستان به عنوان قلب تپنده این کارخانه پیش از موعد از حرکت ایستاده است.

قلب تپنده ذوب آهن کردستان از حرکت ایستاده است

به گزارش خبرگزاری فارس از قروه، کارخانه ذوب آهن کردستان که یکی از بزرگ‌ترین واحدهای صنعتی این استان به شمار می‌رود مدتی است با بحران مواجه شده است که مهم‌ترین آن ناتوان شدن کوره بلند در ذوب فلزات است طوری که از مرداد ماه امسال این کوره خاموش شده است و این خاموشی موجب شد تا این واحد صنعتی کانون توجه دولتمردان و اعضای کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای قرار گیرد تا با وارد کردن شوک‌های به موقع نبض حیات در رگ‌های این واحد صنعتی جاری شود تا بارقه امید بر دل 370 نفری که به طور مستقیم و بیش از 2 هزار و 500 نفری که در صنایع پایین دستی چشم به حیات مجدد آن دوخته‌اند، جان بگیرد.

پس از سفر معاون امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت به این کارخانه که راهکارهای سازنده‌ای را برای آغاز به کار مجدد این واحد صنعتی را ارائه کرد این بار و به فاصله کمتر از یک روز اعضای کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی سری به ذوب آهن کردستان زدند تا از نزدیک مشکلات این واحد را بررسی کنند.

مدیرعامل کارخانه ذوب آهن کردستان در این بازدید با اشاره به از کار افتادن کوره بلند این کارخانه از مرداد ماه سال جاری، گفت: کوره بلند قلب تپنده این واحد تولیدی به شمار می‌رفت که برای تعمیر و بازسازی این کوره 100 میلیارد ریال اعتبار لازم است که در صورت تامین تا پایان امسال این کارخانه فعالیت مجدد خود را شروع خواهد کرد.

غلامرضا عاملی در ادامه با اشاره به کاهش تولید چدن در این کارخانه طی سال‌های گذشته تصریح کرد: این کارخانه فعالیت خود را از سال 1383 با تولید 70 هزار تن چدن در سال آغاز کرده است که این میزان تولید در سال 90 به کمتر از 40 هزار تن رسید.

وی افزود: در حال حاضر 161 نفر از کارکنان این کارخانه در سه نوبت مشغول انجام کارهای تعمیراتی کارخانه هستند.

سیدهادی حسینی عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید ضعف مدیریتی در گذشته را مهم‌ترین معضل این واحد صنعتی عنوان کرد و گفت: عدم مدیریت مطلوب در گذشته موجب شده است تا این کارخانه با زیان انباشته روبه‌رو شود و عدم تعمیرات به موقع این کارخانه را به تعطیلی بکشاند که این مسئله شایسته مردمان انقلابی استان کردستان نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه ظرف یک ماه آینده نشستی با حضور استاندار کردستان، اعضای کمیسیون صنعت و معدن، مجمع نمایندگان استان کردستان و جمعی از مسئولان ملی و محلی برگزار خواهد شد، تصریح کرد: در این نشست مشکلات و راهکارهای بخش صنعت و معدن کردستان بررسی می‌شود.

حسینی در پاسخ به اینکه آیا مجلس شورای اسلامی پیگیر عوامل دست‌اندرکار در زمینه زیان انباشته کارخانه ذوب آهن کردستان خواهد بود، تاکید کرد: این مسئله حتماً بررسی می‌شود و گزارش ماده 233 آیین‌نامه مجلس مبنی بر شناسایی متخلفین تنظیم و به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد.

وی با یادآوری نامگذاری امسال به عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، خاطرنشان کرد: امید است مسئولان به تعامل و همدلی، فرآیند تولید در این کارخانه را در اسرع وقت راه‌اندازی کنند.

حامد قادرمرزی نماینده مردم شهرستان‌های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه سفر کمیسیون صنعت و معدن مجلس به منظور بررسی مشکلات این بخش در استان کردستان انجام گرفته است گفت: این کمیسیون از کمیسیون‌های قانون‌گذار و موثر بر صنعت است که می‌تواند برای استان کردستان که از مناطق معدنی غنی کشور به شمار می‌رود، راهگشا باشد.

وی وضعیت کارخانه ذوب آهن کردستان را یکی از ضعف‌های مهم بخش صنعت در کردستان دانست و افزود: این کارخانه تنها در سال‌های اولیه آغاز به کار خود تولید قابل قبولی را داشته است و طی 20 ماه گذشته متحمل رکود و ورشکستگی شده است.

قادرمرزی با اشاره به اینکه کارگران این کارخانه در حال تعمیر و بازسازی آن هستند ابراز امیدواری کرد به زودی فعالیت این کارخانه با تولید و توان بیشتر آغاز شود.

اعضای کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی در ادامه سفر به شهرستان قروه از چند واحد معدنی و صنعتی در این شهرستان نیز بازدید کردند.

معاون امور معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در این بازدید گفت: استان کردستان با دارا بودن 285 واحد معدنی فعال در رتبه سوم کشور قرار دارد که با جذب سرمایه‌گذاران و بهره‌برداری و فرآوری از این معادن می‌تواند اشتغالزایی خوبی را در استان به همراه داشته باشد.

بهروز قادری افزود: از این تعداد 70 واحد معدنی در شهرستان قروه است که 50 درصد آن به سنگ‌های تزئینی اختصاص دارد که سالانه 700 هزار تن انواع سنگ تزئینی از این واحدها استحصال می‌شد که در حال حاضر بیش از 70 درصد آن تعطیل است.

وی هدایت سلیقه مصرف‌کننده به سمت استفاده از سنگ‌های تزئینی برای نماکاری بناهای در دست اجرا به ویژه طرح‌های دولتی را راهکاری سازنده برای رونق دوباره معادن و صنایع فرآوری سنگ تزئینی استان عنوان کرد.

کمبود نقدینگی، مواد اولیه، مالیات‌های سنگین بخش صنعت از جمله مشکلاتی بود که کارفرمایان بخش صنعت شهرستان قروه در بازدید کمیسیون صنعت و معدن عنوان کردند.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی در بازدید از این طرح‌ها گفت: از 580 واحد صنعتی موجود در کردستان 300 واحد در حال تعطیلی هستند.

قادرمرزی با اشاره به اینکه سرانه صنعت در کردستان 300 هزار تومان است، تصریح کرد: این مبلغ در مقایسه با دیگر مناطق صنعتی کشور بسیار ناچیز است که باید زمینه افزایش آن فراهم شود.

انتهای پیام/صا10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول