اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در تاریخ محیط زیست زنجان

پلنگ ایرانی در طارم مستند‌سازی شد

خبرگزاری فارس: برای نخستین بار در تاریخ محیط زیست استان زنجان، وجود پلنگ ایرانی در منطقه شکار ممنوع خرمنه‌سر شهرستان طارم مستندسازی شد.

پلنگ ایرانی در طارم مستند‌سازی شد

کارشناس اداره کل محیط زیست استان زنجان امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان، اظهار کرد: کارشناسان محیط زیست استان زنجان به همراه اکیپی از ماموران اجرایی اداره کل در دو روز متوالی با حضور در مناطق تحت مدیریت اداره کل محیط زیست استان زنجان ضمن رصد کامل زیستگاه‌های حیات وحش و انجام مراقبت‌های لازم توام با صبر و شکیبایی سرانجام در منطقه خرمنه‌سر از توابع شهرستان طارم موجودیت یکی از گوشتخواران نادر و کمیاب منطقه از نوعی پلنگ را با دوربین تصویربرداری ثبت کردند.

وی با بیان اینکه در ساعات پایانی روز و از فاصله 250 متری حرکات پلنگ ایرانی در حال شیر دادن به توله‌های خود تصویربرداری شد، افزود: این پلنگ در حال شیر دادن به سه توله و تغدیه بود که با تجهیزات دوربین رصد و تصویربرداری شد.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به محدودیت زاویه دید در این منطقه یادآور شد: به دلیل وجود عوارض و موانع طبیعی و استتار توله‌ها امکان تصویربرداری از توله‌های این پلنگ ایرانی امکان‌پذیر نشد.

وی با بیان اینکه این مستندسازی برای نخستین بار در تاریخ محیط زیست استان زنجان شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: تاکنون این پلنگ از نزدیک مشاهده نشده بود.

کاظمی با بیان اینکه صدا و رد پای این نوع پلنگ قبلا مشاهده شده بود، افزود: اما در حال حاضر به نحو مطلوبی از این پلنگ تصویربرداری شد.

وی از تصویرداری از یک قلاده خرس قهوه‌ای به همراه توله از سوی اکیپ‌های اداره کل محیط زیست استان خبر داد و گفت: این خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده سرخ آباد از توابع شهرستان طارم تصویربرداری شد.

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه قبلا نیز از این نوع پلنگ تصویربرداری شده بود، یادآور شد: این گونه نیز از گونه‌های نادر است.

انتهای پیام/ع20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول