اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ارابه‌ای برای بازی با مرگ / موتورسواران قربانیان بی‌احتیاطی

خبرگزاری فارس: ‌تصادف با موتورسیکلت امروزه در صدر ‌صفحه‌ حوادث روزنامه‌ها ‌قرار دارد.

ارابه‌ای برای بازی با مرگ / موتورسواران قربانیان بی‌احتیاطی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، 50 سال پیش‌ شرکت رکس نخستین نسل موتورهای گازی را وارد ایران کرد و امروز پس از گذشت نیم قرن به جرأت می‌توان گفت که هنوز فرهنگ استفاده از این وسیله نقلیه در میان مردم نهادینه نشده است.

موتورسیکلت‌ وسیله‌ای است ارزان و کم‌حجم که در ایران به سبب مصرف اندک بنزین بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته، اما ‌به جنبه آسیب‌‌پذیری این وسیله نقلیه توجه چندانی نشده و از دیگر سو جمعیت جوان و میان سال از آن به لحاظ استانداردها آن طور که شاید و باید استفاده نمی‌کنند.

اگر چه در سال‌های اخیر به علت افزایش آمار تصادفات منجر به جرح و فوت موتورسواران، قوانین سخت‌تر و پیشگیرانه‌‌ای برای این وسیله نقلیه تعریف شده، اما چندان راهگشا نبوده و راکبان موتور‌سیکلت همچنان حادثه آفرینند.

ضربه مغزی علت اصلی مرگ موتور‌سواران

اسکندر مومنی ‌رئیس پلیس راهور کشور چندی پیش در جمع خبرنگاران گفت: 70 درصد علت مرگ و میر موتورسواران ضربه سر است که تنها با داشتن یک کلاه ایمنی استاندارد می‌توان از این مرگ‌ها جلوگیری کرد.

وی افزود: طی سال‌های گذشته میزان تولید و عرضه موتورسیکلت افزایش پیدا کرده و بسیاری از آنها از ایمنی نامناسبی برخوردار بودند که تلاش ما بر این است به زودی با همکاری سایر دستگاه‌ها موتورسیکلت‌های برقی را که دارای سرعت مناسبی برای امور شهری هستند، وارد بازار کنیم.

مومنی از اجباری کردن نصب پلاک ملی ویژه موتورسیکلت‌ها خبر دارد و اظهار داشت: با نصب پلاک ملی کنترل موتورسیکلت‌ها به راحتی انجام می‌شود.

کلاه‌ ایمنی گزینه‌ای برای رهایی از حادثه

یکی از تاکیدات موکد پلیس در مورد موتورسواران استفاده از کلاه‌های ایمنی است، اما اکثر موتورسواران در مورد این گزینه غفلت می‌کنند.

استفاده موتورسواران از کلاه ایمنی احتمال مرگ را 40 درصد و احتمال آسیب شدید وارده به سر را تا 70 درصد کم می‌کند.

استفاده از کلاه ایمنی از جمله محافظت‌کننده‌های مهم در حوادث ترافیکی مربوط به موتورسواران و دوچرخه‌سواران محسوب می‌شود و عدم استفاده از آن‌ از مهم‌ترین ریسک ‌فاکتورهای حوادث ترافیکی در دنیا شناخته شده است.

اما در بسیاری موارد حتی این کلاه‌های ایمنی نیز مشکلی از موتورسواران رفع نمی‌کند.

تابستان‌های گرم و سوزان ‌استان کویری کرمان و عدم وجود تهویه در کلاه‌های موجود، محدود کردن دید راکب، وزن نا‌متعارف برخی کلاه‌ها و حتی کاهش شنوایی از جمله دلایلی است که موجب می‌‌شود راکبان از کلاه استفاده نکنند.

همچنین برخی از کلاه‌های موجود در بازار استاندارد لازم را ندارند، کاملا پلاستیکی هستند و با کوچک‌ترین ضربه‌ای از بین می‌روند.

به گفته کارشناسان‌ کلاه ایمنی استاندارد باید در برابر برخورد با اشیای مقاوم، توانایی جذب ضربات را داشته باشد و آنها را به سر فرد انتقال ندهد، همچنین باید ضد ‌آب، کندسوز‌ و از داشتن حفاظ فک نیز برخوردار باشد.

کلاه استاندارد نباید گوش‌ها را زیر فشار قرار دهد و باید به گونه‌ای باشد که سر داخل آن به طور کامل راحت و آزاد بوده، سنگینی غیر قابل تحمل نداشته‌ و تنگ نباشد.

در صورت استفاده از عینک، کلاه ایمنی باید به اندازه عینک جا داشته باشد و مهم‌تر از همه باید از یک لایه فلزی اصلی، کمکی و یک لایه ابری در داخل برخوردار باشد.

برابری قیمت کلاه‌های استاندارد با قیمت برخی موتورسیکلت‌ها

تاکنون سری به فروشگاه‌های کلاه ایمنی موتورسیکلت ‌سطح شهر زده‌اید، قیمت برخی از این کلاه‌ها و استانداردترین آنها با قیمت موتور برابری می‌کند و اغلب موتورسواران حاضر به خرید آن نیستند.

طی سال‌‌های گذشته‌ طرح اجباری کردن استفاده از کلاه ایمنی برای کاستن از آمار مرگ و میر موتورسواران در شهرها اجباری شد.

توقیف موتورها و جریمه آنها به همراه حضور پررنگ نیروهای انتظامی در مناطق شلوغ و پرترافیک ‌هر چند که موتورسواران را به رعایت لحظه‌‌ای قانون مجبور می‌کرد، اما به محض دور شدن از تیررس پلیس، انجام تخلفات دوباره اوج می‌گرفت.

کرمان جزو استان‌های نخست در زمینه تلفات موتورسواران

سید‌محمد میرحسینی‌ معاون برنامه‌ریزی اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: از نظر تعداد تلفات راکبان، موتورسواران استان کرمان جزو استان‌های ردیف اول کشور محسوب می‌شوند.

وی از اجرای طرح ارتقای ایمنی موتورسواران جاده‌ای در کرمان، زرند و رفسنجان خبر داد و افزود: این طرح که به منظور کاستن از تلفات جانی و مالی حوادث رانندگی موتورسواران در‌ جاده‌ها به ویژه در راه‌های روستایی که از آمار بالایی برخوردار هستند و همچنین با توجه به آسیب‌پذیری راکبان موتورسوار بر اثر تصادف در محورهای روستایی تا پایان سال جاری در دیگر شهرستان‌های استان نیز به اجرا در می‌آید.

نقش 62 درصدی موتورسواران در حوادث رانندگی ‌کرمان

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمان گفت: در تصادفات به وقوع پیوسته هفته گذشته در سطح شهرستان‌های کرمان، موتورسواران 62 درصد نقش داشته‌اند.

مسعود غفوریان اظهار داشت: از‌ یک هزار و 688 فقره تصادف به وقوع پیوسته توسط موتورسواران طی شش ماه نخست سال جاری در سطح شهرستان‌های کرمان، موتورسواران 62 درصد نقش داشته‌اند.

وی اذعان داشت: در این حوادث 47 نفر کشته و 2 هزار و 44 نفر از راکبان موتور‌سیکلت مجروح و راهی بیمارستان شدند.

غفوریان افزود: بیشترین این تصادفات در خیابان‌ها با 50 درصد، بلوارها 21 درصد، تقاطع‌ها 12 درصد و در سایر معابر معادل 17 درصد به وقوع پیوسته است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمان تصریح کرد: بیشترین ساعات وقوع تصادف موتورسیکلت‌سواران بین ساعات هشت تا 12 بوده و با توجه به روشنی هوا و داشتن میدان دید مناسب برای راکبان موتورسیکلت می‌توان بیشترین علت تصادف آنها را عدم رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی دانست.

وی با اشاره به اینکه علت اصلی این تصافات‌، عدم رعایت حق تقدم و عدم استفاده از کلاه ایمنی بوده است، خاطرنشان کرد: استفاده از کلاه‌ایمنی، حفظ سرعت مطمئنه و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی را از مهم‌ترین نکاتی ذکر کرد که باید موتورسواران به آن توجه کامل داشته باشند.

با توجه به اینکه امروزه تصادفات راکبان موتورسیکلت‌ها در صدر حوادث قرار دارد‌، امیدواریم با رعایت نکات ایمنی از سوی این راکبان‌، شاهد کاهش میزان آمارهای تکان دهنده ‌و تصاویر دلخراش این تصادفات باشیم.

 

..............................

گزارش از ‌مریم بهادری

..............................‌‌

انتهای پیام/ب10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول