اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور حسینی و مسئولان استانی و مردم انجام شد

تصمیم‏‌گیری درباره مشکلات مردم آبیک

خبرگزاری فارس: نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس همانگونه که وعده کرده بود هر ماه یک جلسه در یکی از دفاتر مردمی خود با حضور مسئولان شهری برگزار خواهد کرد، این‌بار جلسه تصمیم‏‌گیری در خصوص مشکلات مردم آبیک برگزار شد.

تصمیم‏‌گیری درباره مشکلات مردم آبیک

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، سیدمرتضی حسینی پیش‏تر در مراسم افتتاح دفاتر مردمی خود در شهرستان‌ها وعده کرده بود هر ماه یک جلسه در یکی از این دفاتر با حضور تمام دست‏‌اندرکاران و مسئولان شهری برگزار خواهد کرد تا مردم بتوانند مشکلاتشان را رو در رو بیان کرده و در همان جلسه نسبت به رفع مشکلات مردم تصمیم‏‌گیری شود.

در راستای اجرایی شدن این سنت حسنه، در روز پنجشنبه سیزدهم مهرماه، نخستین جلسه رسیدگی به مشکلات مردم شهرستان آبیک با حضور مردم متدین این شهرستان و مدیران شهری در حضور حجت‏‌الاسلام حسینی نماینده مردم برگزار شد که الحمدلله ثمرات شیرینی هم به جا گذاشت که در ادامه خواهد آمد.

در ابتدا حسینی از مدعوین خواست تا اگر مشکلات ثبتی دارند، بیان کنند تا در حضور آقایان شهسواری معاون مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان قزوین و علی یحیی‏‌پور، شهردار آبیک به یک جمع‏‌بندی برسیم.

خبر خوش مسئولان در خصوص تعیین تکلیف زمین‏‌ها و خانه‏‌های قولنامه‏‌ای

یکی از حاضران با بیان این‏که تعداد زیادی از خانه‏‌های مسکونی آبیک فاقد سند رسمی هستند، در خصوص تعیین تکلیف خانه‏‌های قولنامه‏‌ای سؤال کرد.

در پاسخ به او، مصطفی شهسواری، معاون مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان قزوین با بیان این‏که «قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و باغات و ساختمان‏‌های فاقد سند رسمی» در بیستم آذرماه سال گذشته تصویب شده است و آیین‏‌نامه اجرایی آن در تاریخ بیست و پنجم تیرماه امسال به تصویب ریاست محترم قوه قضائیه رسیده و سه روز بعد یعنی بیست و هشتم مردادماه به استان‏‌ها ابلاغ شده است، به حاضران وعده داد تا در آینده نزدیک مشکلات عدیده‏‌ای که املاک بدون سند دارند، حل شود.

وی اضافه کرد: با توجه به این‏که ثبت‌نام به صورت الکترونیکی خواهد بود، تا زمان آغاز به کار سامانه الکترونیکی که به این کار اختصاص خواهد داشت، صبر کنند.

این مسئول ادامه داد: با اجرایی شدن قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و باغات و ساختمان‌های فاقد سند رسمی، مشکل مردم شهرستان آبیک در زمینه قولنامه‌ای بودن ساختمان‌ها برطرف می‌شود و با دریافت سند و بدون وجود مشکلی با شهرداری می‌توانند نسبت به ساخت و ساز اقدام کنند.

یکی دیگر از حاضران در خصوص زمین‌های فاقد سند در سطح شهر سؤال کرد که آیا این‏‌ها هم مشمول این قانون می‏‌شوند یا نه؟ که در پاسخ شهسواری با بیان این‏که این قانون تنها شامل زمین‏‌ها و باغات و ساختمان‌های فاقد سند است و شامل اراضی قولنامه‌ای در محدوده شهر نخواهد شد، گفت: برای این‏که ما بتوانیم مشکل این گروه از شهروندان را حل کنیم نیازمند قانون هستیم که در همین‏‌جا از حاج آقا می‏‌خواهیم مقدمات ارایه این طرح را در مجلس فراهم کنند.

حجت‏‌الاسلام حسینی هم وعده کرد در نخستین فرصت با همکارانش در کمیسیون قضایی مجلس این موضوع را طرح خواهد کرد.

علی یحیی‏‌پور، شهردار آبیک هم با اشاره به مشکلات مردم در خصوص زمین‏‌های قولنامه‏‌ای اظهار کرد: مالکان این زمین‏‌ها متقاضی ساخت هستند و ما هم قانونا نمی‏‌توانیم اجازه ساخت بدهیم. این چالشی است که از یک طرف احداث خانه‏‌های غیرمجاز و شبانه‏‌‌ساخت را که اصول اولیه ساخت‏ و‏ ساز در آن‏ها رعایت نمی‏‌شود را در پی دارد و از طرف دیگر ما را در مقابل مردم قرار می‏‌دهد، همچنین عایداتی هم برای شهرداری ندارد. یحیی‏‌پور با اشاره به مشکلات عدیده مردم شهرک فردوس در این خصوص و اظهار امیدواری کرد مشکلات این زمین‏‌ها در جمع مسئولان استانی حل و فصل شود.

آیا قانون سرقفلی بعد از 32 سال شامل سرقفلی‏‌داران آبیکی می‏‌شود؟‏

وضعیت نامعلوم حدود 800 ملکی که به صورت سرقفلی معامله شده‏‌اند، موضوع سؤال آخر در خصوص مشکلات ثبتی بود که توسط دو، سه نفر از حاضران در جلسه طرح شد. آن‏ها گله داشتند از این‏که از 32 سال پیش تاکنون تعدادی مغازه به این شکل معامله شده‏‌اند و میان سرقفلی‏‌داران و مالکان اختلافات عدیده‏‌ای به وجود آمده که ناشی از ابهامی است که در اجرای قانون سرقفلی در این شهرستان وجود دارد. این گروه از حاضران اذعان داشتند که در حال حاضر پرونده‏‌های زیادی در این خصوص در دادگستری استان در دست بررسی است و رأی قضات در موارد مشابه متفاوت است.

حجت‌الاسلام سیدمرتضی حسینی در رابطه با رفع مشکل سرقفلی در شهر آبیک بیان کرد: این موضوع به ثبت و اسناد ارتباطی ندارد و مسئولان دادگستری باید پاسخگوی رفع این مشکل باشند که با بیان این مشکل به مسئولان قضایی استان قزوین تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.

وی افزود: راه موقت رفع این مشکل این است که با مسئولان قضایی استان قزوین این موضوع مطرح شود تا طبق روال دو سال گذشته و به طور توافقی، این موضوع ادامه پیدا کند و راه حل اساسی‏‌تر اصلاح این قانون در مجلس است که ان‏شاءالله در رایزنی با همکارانم در کمیسیون قضایی مجلس از آن‏ها خواهم خواست تا نسبت به اصلاح این قانون در شهرستان‌هایی مثل آبیک اقدام کنند.

در ادامه بنا شد در جلسه‏‌ای که با حضور سید مرتضی حسینی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در روز پنجشنبه همین هفته برگزار می‌شود، نمایندگانی از استانداری، دادگستری استان، اداره ثبت اسناد و املاک استان و شورای شهر و شهردار آبیک حاضر باشند تا در خصوص حل مشکل مالکان زمین‏‌های بدون سند در سطح شهر تصمیم‏‌گیری شود و به صورت مصوبه در اختیار شهرداری آبیک قرار گیرد تا به این وسیله شهرداری بتواند برا‌ی اراضی قولنامه‌ای مجوز صادر کند.

تا افتتاح مسکن مهر آبیک فقط یک یا حسین دیگر باقی است!

رسیدگی به مشکلات اجرایی پروژه‏‌های مسکن مهر، خواسته تعداد دیگری از حاضران در جلسه بود. مشکلاتی که بنا به گفته نادر محمد‌زاده، قائم مقام وزیر و مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در این سطح از ساخت‏‌ و‏ سازی که در استان می‏‌شود، اجتناب‏‌ناپذیر است.

وی به حاضران گفت: وقتی صحبت از ساخت بیش از 50‌ هزار واحد مسکونی ‌آن هم در استانی که در مناطق شهری آن کم‌تر از 200‌ هزار واحد مسکونی وجود دارد می‌شود، یعنی قرار است بارگذاری شهر‌ها به لحاظ خدمات زیر‌بنایی 25‌ درصد افزایش یابد. این‏که بگوییم هیچ مشکلی نباید به‏ وجود بیاید و مشکلی هم نیست، ادعایی غیر‌منطقی است، اما در حال‌ حاضر تعاملات لازم در این زمینه صورت گرفته است و به‌ مدد کمک‌های وزارت راه و شهرسازی به دستگاه‌های مسئول و از طریق اقدامات مناسب دستگاه‌های خدمات‌رسان، پروژه‌های افتتاح شده یا آماده بهره‌برداری، مشکل جدی در بخش خدمات زیر‌بنایی نداشته‌اند و غالبا آب، برق، گاز، تلفن و فاضلاب واحدهای مسکن مهر تأمین شده است.

پس از سخنان محمدزاده، نماینده یکی از تعاونی‏‌های ساخت مسکن مهر با بیان این‏که مشکل تمام تعاونی‏‌ها در حال حاضر این است که تا تکلیف اقساط بانک متقاضیان این مسکن‏‌ها روشن نشود، وضعیت سند آن‏ها مشخص نمی‏‌شود، ابراز کرد: با توجه به اینکه در هر بلوک ساختمان 24 واحد قرار دارد، اگر حتی یکی از مالکان این واحدها نتواند از عهده تأمین تعهدات و وثایق بانک برآید، بقیه مالکان نیز نمی‌توانند سند خود را دریافت کنند.

وی افزود: مشکل دیگر ما این است که چون در پایان کار قرار داریم، از یک طرف متقاضیان عجله دارند تا هرچه سریع‌تر خانه‏‌ها را تحویل بگیرند، از طرف دیگر نیازمند تأیید ناظران بخش‏‌های مختلف از قبیل تأسیسات و ... هستیم که هر کدام از این‏‌ها اگر چند روز تأخیر کنند، معلوم نیست که کار ما تا کی باید ادامه داشته باشد.

در این‏‌ خصوص، نادر محمدزاده، مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: اینکه از بانک‏‌ها بخواهیم که در گرفتن وثیقه‏‌های لازم کوتاه بیایند یا با مسامحه برخورد کنند که غیرقانونی است، به هر حال باید مراحل اداری این امور طی شود. اما در خصوص تأیید ناظرها، از آن‏ها خواهیم خواست که در اسرع وقت کارشان را انجام دهند. محمدزاده همچنین در پیرامون مشکل متقاضیان مسکن مهر شهر آبیک در زمینه بیمه و مالیات بیان کرد: مشکل مالیات واحدهای مسکن مهر شهر آبیک در دست بررسی است و با ارایه راهکارهای لازم از سوی مسئولان این مشکل برطرف خواهد شد.

احداث مساجد محلی از ما؛ ساخت مساجد جامع از شما

وضعیت مساجد و ابنیه عمومی مسکن مهر سؤال یکی دیگر از شهروندان آبیکی بود. ایشان از این‏که تعداد و حجم و کیفیت مساجد ساخته شده کفاف انبوه جمعیتی که قرار است در این مسکن‏‌ها استقرار یابند را نمی‏‌دهد، درخواست کرد در ساخت مساجد دقت بیشتری شود. همچنین مساجد بزرگ‌تری احداث شوند.

محمدزاده با بیان این مقدمه که ساخت مساجد همواره توسط مردم انجام می‏‌شده است، گفت: بنای ما از ابتدا این بوده است که به جای احداث مسجد جامع که هزینه‏‌های بسیار زیاد و مدت زمان بیشتری را برای احداث می‏‌طلبد، مساجد محلی بسازیم که همزمان با تحویل این پروژه‏‌ها قابل استفاده و بهره‏‌برداری باشد.

حسینی در این خصوص گفت: این که ما بیاییم و وظیفه احداث ابنیه عمومی را از گردن خود ساقط کنیم کار درستی نیست. بر اساس قانون تمام کسانی که مجتمع‏‌های عمومی را در قالب شهرک‏‌ها می‏‌سازند، موظفند مسجد و مدرسه و درمانگاه را هم در حد متعارف در طرح خود بگنجانند.

حسینی ادامه داد: البته توصیه من به تمام دست‏‌اندرکاران این است که در خصوص ساخت مسجد و مدرسه هرآنچه از دستشان برمی‏‌آید کم نگذارند، چراکه همین‏‌هاست برای ما می‏‌ماند و ذخیره آخرتمان می‏‌شود. حسینی این را هم گفت که در مذاکره‏ایی که با وزیر محترم راه و شهرسازی داشته است، ایشان موافقت کرده‏‌اند که تسهیلات متقاضیان مسکن مهر آبیک را از 22 میلیون تومان به 25 میلیون تومان افرایش یابد که این هم می‏‌تواند در این شرایط اقتصادی کمک حال مردم باشد.

 

در این میان مشکل یکی از متقاضیان مسکن مهر هم که کمبود آورده بود، با پادرمیانی حجت‏‌الاسلام حسینی به این شکل حل شد که محمدزاده قبول کرد که از مسکن‏‌های اجاره به شرط تملیک در اختیار این خانواده قرار دهد و شهرداری و شورای شهر و بهزیستی و کمیته امداد و حاج آقا موسوی از معتمدان شهر هر یک بخشی از این پول را فراهم کنند تا بحث مسکن مهر در این جلسه یک میوه شیرین هم داشته باشد و از این ره‏‌آورد یک خانواده مستضعف صاحب خانه شود.

تا اطلاع ثانوی وضعیت آب آبیک خوب است!

وضعیت آب آشامیدنی شهر آبیک هم در این جلسه بررسی شد. یکی از حاضران اظهار داشت که کیفیت آب آشامیدنی آبیک خوب نیست؛ املاحش زیاد و سنگین است. دیگری گفت در آبیک سفلی با مشکل جیره‏‌بندی آب مواجهیم و وحید تقی‏‌زاده از اعضای شورای شهر آبیک هم گفت که عده‏‌ای از مردم گلایه کرده‏‌اند که مشکلات میکروبی هم دارد.

در پاسخ به تمام این‏‌ها غلامرضا رضایی‏‌فر، مدیرکل آب و فاضلاب شهری استان قزوین از کیفیت آب آبیک دفاع کرد و گفت: کیفیت این آب از آب کرج و بسیاری از مناطق ایران بهتر است و اصلاً قابل مقایسه با آب قم و شیراز که از سختی بالایی برخوردارند نیست.

وی افزود: استاندارد ملی سختی آب در کشور 800 است، در صورتی که میانگین سختی آب آبیک 400 است.

مدیر آبفای شهری استان قزوین عنوان کرد: شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک روزانه آب شرب این شهر را رصد کرده و از نظر بهداشت و سلامت آب شرب شهر آبیک را مورد سنجش و نظارت قرار می‌دهند.

رضایی‌فر خاطرنشان کرد: اگر مردم شهر آبیک فکر می‌کنند آب شرب مشکلی دارد و سلامت‌شان را تهدید می‌کند و مسئولان شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک نیز بر صحت این موضوع اذعان دارند، این موضوع را به صورت مکتوب به آبفای شهری اعلام کنند تا مشکل بررسی و رسیدگی شود.

رضایی‌فر با بیان اینکه آب هر منطقه تابع شرایط جوی همان منطقه است و با توجه به اینکه مجموع آب‌های لوله‌کشی آبیک از هشت حلقه چاه آب تأمین می‏‌شود، گفت: شاید شما آب این‏جا را با آب سد طالقان مقایسه می‏‌کنید، شاید هم توقع دارید با توجه به این‏که آب این سد از طریق لوله از جوار ما می‏‌گذرد و به تهران می‏‌ر‌ود، سهمی هم به ما برسد که اگر چنین شود بسیار خوب است و ما هم با مشکل قطعی آب در بعضی از مناطق مواجه نخواهیم بود. اما این کار نیازمند موافقت در یک سطح بالاتر است.

بحث که به اینجا رسید، حسینی گفت: در خصوص انتقال آب سد طالقان در جلسه‏‌ای که به همراه دیگر نمایندگان استان با وزیر محترم راه و شهرسازی در دفتر حاج آقا ابوترابی داشتیم به توافقات خوبی دست یافتیم که به محض اجرایی شدن خبر آن منتشر خواهد شد.

این جلسه که حدود دو ساعت به طول انجامید، با پی‏نوشت‏‌های سیدمرتضی حسینی بر درخواست‏‌های تعداد دیگری از مراجعان که مشکلات شخصی داشتند و ارجاع آن‏ها به مسئولان شهری و استانی خاتمه یافت؛ با این امید که جلسات بعدی که در حضور تعداد دیگری از شهروندان قزوینی برگزار خواهد شد به همین اندازه یا بیشتر ثمر داشته باشد و این سنت حسنه تا پایان دوره نمایندگی حجت‏‌الاسلام حسینی ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/ب10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول