اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

محسن رضایی:1

توسعه بدون کنار زدن اقتصاد استعماری امکان‌پذیر نیست

خبرگزاری فارس: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌ب اید توجه داشت تا زمانی که اقتصاد استعماری را کنار نزدیم توسعه پیدا نمی‌کنیم.

توسعه بدون کنار زدن اقتصاد استعماری امکان‌پذیر نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محسن رضایی پیش از ظهر امروز در همایش مدیران مبتکر و هوشمند کشور که در محل هتل پردیسان مشهد مقدس برگزار شد، اظهار کرد: امیدوارم مدیران کشور با هوشمندی و ابتکار بتوانند شرایط کنونی ایران اسلامی را پشت‌سر گذاشته و به اهداف خود برسیم.

وی افزود:‌ در دنیای رقابت، بدون ابتکار و هوشمندی نمی‌توان در جایگاه اقتصادی خوبی قرار گرفت و این ابتکار و هوشمندی است که می‌تواند قدرت رقابت‌پذیری کالاها، بنگاه‌ها و کشورها را به وجود آورد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: به تعبیر دیگری میزان پیشرفت بنگاه‌ها و کشورها به میزان ابتکار و هوشمندی مدیران آن بنگاه‌ها و کشورها است و در واقع گرفتن سهم از بازار امروز به میزان ابتکار و هوشمندی کارآفرینان هر کشوری بستگی دارد.

رضایی تصریح کرد: ما در ایران با مشکل دیگری هم مواجهه هستیم که آن تحریم‌های اقتصادی است و در این شرایط نیز بیش از گذشته نیازمند ابتکار و هوشمندی هستیم البته در کنار این دو جبهه تهدید شاهدیم که خودمان جبهه‌ سومی را در داخل به نام خودتحریمی‌ها درست کرده‌ایم و امروز کارآفرینان کشور باید در سه جبهه رقابت، تحریم‌های اقتصادی و خودتحریمی بجنگند.

وی یادآور شد: ما باید امروز حتی به کارآفرینان شکست خورده ایران نیز جایزه دهیم چرا که موفق‌ترین بنگاه‌های خارج از ایران اگر در محیط کسب و کار ایران شکست نخورند نیز باید جایزه بگیرند چرا که به واقع محیط کسب و کار ایران محیط بسیار پیچیده و چندگانه‌ای است و بنابراین ما غیر از رقابت و تحریم‌های اقتصادی محیط نامناسب کسب و کار را نیز در داخل کشور شاهدیم.

اقتصاد مقاومتی با یکسری از دغدغه‌های روبه‌رو است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: در موضوع اقتصاد مقاومتی باید از یکسری دغدغه‌های احتمالی عبور کنیم؛ نخستین دغدغه بحران‌های اقتصادی و اجتماعی است.

رضایی تاکید کرد: باید توجه داشت که تحریم‌ها ممکن است با هدف ایجاد بحران‌های اقتصادی و اجتماعی طراحی شده باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد:‌ نگرانی بعدی کاهش رشد و توسعه اقتصاد و تداوم عقب‌ماندگی در کشور است؛ اما در کنار این دغدغه‌ها دو دغدغه سیاسی نیز وجود دارد که نخستین دغدغه این است که تحریم‌های اقتصادی برای انحراف از اصول انقلابی طراحی شده و همچنین مانع از الگو شدن ایران در جهان اسلام هدف دیگر آن است.

رضایی ادامه داد: ما تنها با پیشرفت‌های سیاسی نمی‌توانیم الگویی برای جهان اسلام باشیم بلکه باید اقتصاد پیشرفته داشته و یک فرهنگ و تمدن تشکیل دهیم و بنابراین با شعارهای سیاسی و انقلابی و بدون پشتوانه تمدنی و اقتصادی نمی‌توانیم به الگو تبدیل شویم.

وی تأکید کرد: بنابراین در این راستا باید تمام این دغدغه‌ها را توجه داشته و نباید همواره خوش‌بینانه بیندیشیم.

محدودسازی بازارهای خارجی و داخلی ایران از جمله اهداف تحریم‌ها است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  اذعان داشت: محدودسازی بازارهای خارجی و داخلی ایران از جمله اهداف تحریم‌ها است چرا که همه می‌دانیم توسعه اقتصادی همراه با گسترش بازار است.

وی اظهار داشت: قصد دارند با تحریم‌ها بازارهای داخلی و خارجی را کوچک‌تر و محدود کنند؛ رشد اقتصادی و بهره‌وری ملی را کاهش دهند و در این راستا می‌خواهند دانش فنی و فناوری کمتری وارد ایران شود تا بدین صورت رشد اقتصادی نیز کاهش پیدا کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: شاهدیم که بیمه کشتی‌هایی که به سمت بنادر ایران می‌آورند را قطع کردند و در این راستا کشتی‌های خارجی با ریسک بسیار بالایی باید وارد ایران می‌شدند و بنابراین با تحریم‌های اقتصادی می‌خواهند در توانای لجستیکی ایران اثر بگذارند.

رضایی با تأکید بر اینکه از طریق قاچاق و زیرزمینی کردن اقتصاد نمی‌توان اقتصاد کشور را اداره کرد، گفت: به ریاضت افتادن مردم و اداره اقتصاد کشور از طریق قاچاق و زیرزمینی کردن اقتصاد آثارش مخرب‌تر از تحریم‌ها است و بنابراین باید اقتصاد مقاومتی را به گونه‌ای تبیین کنیم که متضمن رفع تهدیدات و شکوفا کردن اقتصاد ملی ایران باشد و در حقیقت به جای اینکه بر اثر این فشارها به عقب برویم باید با ابتکار و هوشمندی در اداره اقتصاد ملی تهدیدات را برطرف کرده و از دل آنها فرصت‌هایی برای شکوفا کردن اقتصاد ملی بسازیم.

وی خاطرنشان کرد: بنده این‌گونه اقتصاد مقاومتی را تعریف می‌کنم که یک گفتمان ثبت و الگوی اقتصادی که در میان تحریم‌ها قصد دارد تولید ثروت کرده و ایران را به رفاه برساند و اقتصاد ایران را شکوفا کند اما باید توجه داشت که این مسئله به سادگی امکانپذیر نیست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد:‌ در زمانی که تحریم نداشتیم نتوانستیم اقتصاد ملی را شکوفا کنیم ولی حال که تحریم‌ها را داریم چگونه می‌خواهیم اقتصاد را شکوفا کنیم.

وی تاکید کرد: با چه ابتکار و تدبیر و تحول اقتصادی قصد داریم آن را به شکوفایی برسانیم؛ اقتصادیی که در دوران عدم تحریم بعد از 70 سال توسعه اقتصادی را شاهد نبودیم حال چطور در دوران تحریم امکانپذیر است بنابراین باید توجه کرد که با کار ساده‌ای مواجهه نیستیم.

وی افزود: باید توجه داشت که ما وارث اقتصاد استعماری بودیم که این اجازه نمی‌داد به ما به شکوفایی اقتصادی برسیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد:‌ باید توجه داشت که تا وقتی که اقتصاد استعماری را کنار نزدیم توسعه پیدا نمی‌کنیم.

انتهای پیام/ح10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول