اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری خبر داد

پیشرفت 20 درصدی مرمت حمامین سادات فرخ‌شهر

خبرگزاری فارس: معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری از پیشرفت 20 درصدی مرمت حمامین سادات فرخ‌شهر خبر داد.

پیشرفت 20 درصدی مرمت حمامین سادات فرخ‌شهر

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، شاهین ایل بیگی‌پور بعدازظهر امروز در بازدید از مراحل مرمت حمامین سادات فرخ‌شهر، اظهار داشت: تاکنون برای مرمت بنای تاریخی حمامین سادات فرخ‌شهر افزون بر 100 میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

وی با اشاره به پیشرفت 20 درصدی این بنای تاریخی، گفت: آواربرداری، پاک سازی، سبک سازی و بام سازی، حذف الحاقات بدنه‌ها و بازسازی بخش‌های تخریب شده از جمله اقدامات صورت گرفته در راستای مرمت این بنای تاریخی است.

ایل بیگی پور با بیان اینکه رویکرد منطقی به سنت‌ها، تاریخ و میراث معماری و شهرسازی، مدرن‌ترین و پیشتازانه‌ترین روش و الگو به شمار می‌آید، گفت: بناهای تاریخی یکی از یادگارهای فرهنگی هر سرزمین و تمدنی هستند که مجموعه‌ای از دست‌آوردهای فنی و هنری را همراه با انبوهی از اطلاعات تاریخی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی حفظ کرده و در انتقال آن‌ها به نسل‌های آینده نقشی بی‌جایگزین ایفا می‌کند.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: تقریباً در تمام سرزمین ایران، یادگارهایی از بناهای تاریخی و کهن وجود دارد که این آثار بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی ما شمرده می‌شوند.

وی بناهای تاریخی را میراثی گرانبها و ثروت ملی کشور دانست و گفت: این بناها، نشان‌دهنده‌ فرهنگ و تمدن کشور است، برهمین اساس حفظ و نگهداری این میراث بر عهده‌ یکایک افراد جامعه است.

ایل بیگی پور با بیان اینکه مطالعه و شناخت تمامی بناها در امر مرمت ضروری است، گفت: حفاری و خاکبرداری، پوشش و ویژگی‌های برجسته و کنده‌کاری‌های موجود، کتیبه‌های تاریخی، بررسی اشیا به دست آمده در ضمن حفاری از جمله مواردی است که می‌توانند اطلاعاتی در مورد بنا به ما بدهند.

وی ادامه داد: آجرهای شکسته، قطعات گچ، کاشی، چوب، مصالح تزیینی، آثار مصور مانند مینیاتورها، نقوش روی کاشی، قطعات برنز، آثار مطالعاتی مانند کتاب‌های تاریخی، سفرنامه‌ها، کتب مذهبی و کتب جغرافیایی، افسانه‌های تاریخی که ممکن است به بنا نسبت داده شده، عکس‌ها که نیاز به تخصص دارد از دیگر این منابع اطلاعاتی محسوب می‌‎شود.

ایل بیگی پور با بیان اینکه هر اثر معماری به عنوان محصول کار بشر دارای دو بعد است، گفت: یک بعد ایستایی و دو بعد تاریخی است که هدف اولیه در مرمت یک بنا بر پا داشتن و تثبیت وحدت و یگانگی هنری و تاریخی بالقوه‌ اثر است بدون آن‌که هویت آن خدشه‌دار شود.

انتهای پیام/ی20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول