اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نیمه نخست سال جاری صورت گرفت؛

اتمام مرمت 14 بنای تاریخی در زنجان

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان گفت: مرمت و ساماندهی 14 بنای تاریخی استان زنجان با اختصاص اعتبار 155 میلیون تومانی در نیمه نخست سال جاری به اتمام رسیده است.

اتمام مرمت 14 بنای تاریخی در زنجان
یحیی نقی‌زاده محجوب امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: مسجد جامع زنجان از پروژه‌های با اهمیت به منظور مرمت محسوب می‌شد مه این اقدام صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه مرمت مسجد جامع زنجان با اعتبار 450 میلیون ریالی به اتمام رسیده است، خاطرنشان کرد: امامزاده ماهوری شهرستان طارم نیز یکی از بناهای مرمت شده در چهار ماه نخست سال جاری است.
مدیر‌کل میراث فرهنگی استان زنجان با اشاره به مساجد چهلستون و سجاس به عنوان بناهای مرمتی در استان زنجان، تصریح کرد: این مساجد با اعتبار 600 میلیون ریال مرمت شده‌اند.
وی ادامه داد: مسجد سجاس، بقعه قیدار نبی و حمام زرین رود در شهرستان خدابنده در نیمه نخست سال مرمت شدند.
نقی‌زاده محجوب با بیان اینکه در استان زنجان یک هزار و 500 اثر تاریخی‌ فرهنگی و 689 اثر تاریخی به ثبت رسیده است، اضافه کرد:‌ حمام خوئین ایجرود نیز از بناهای مرمتی در نیمه نخست سال محسوب می‌شود.
وی عنوان کرد: بافت تاریخی قروه، حمام خوئین ایجرود، امامزاده ماهوری شهرستان طارم، چهار طاقی کلیسای ماهنشان، نیز از جمله 14 بناهای ساماندهی و مرمت شده محسوب می‌شود.
مدیر‌کل میراث فرهنگی استان زنجان با اشاره به اینکه بافت تاریخی بازار، راسته‌های بازار، سرای حاج علیقلی،
حمام حسینیه اعظم زنجان، معدن نمک، موزه ذوالفقاری و بنای دارایی از بناهای مرمت شده شهرستان زنجان در نیمه نخست سال جاری است.
وی با اشاره به اینکه معبد داش کسن سلطانیه نیز در سال 89 مرمت شده است،ادامه داد:  مبلغ مورد نظر به منظور مرمت این بنا 645 میلیون ریال بود.
نقی‌زاده محجوب با اشاره به اینکه در سال گذشته نیز بناهای تاریخی زیادی مرمت و بازسازی شده است، اضافه کرد: اعتبار عمرانی استانی در سال گذشته 17 هزار و 70 میلیون ریال بوده است.
وی همچنین اعتبار مرمتی استانی را در سال گذشته 7 هزار و 325 میلیون ریال دانست و ادامه داد: تعداد آثار شناسایی شده در سال 89 حدود 354 اثر تاریخی بوده است.
مدیر‌کل میراث فرهنگی استان زنجان با اشاره به افزایش گردشگران داخلی و خارجی در سال جاری در استان زنجان اظهار کرد: به منظور جذب گردشگران و افزایش حضور آنها برنامه‌هایی در راستای ایجاد تسهیلات برای مسافران و گردشگران در نظر دارند.
وی به گنبد سلطانیه به عنوان یکی از قطب‌های مهم گردشگری اشاره کرد و افزود: حضور گردشگران خارجی در سال جاری در این بنای تاریخی  نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول