اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره میراث فرهنگی تربت‌حیدریه

45 اثر بنای تاریخی در تربت‌حیدریه ثبت ملی است

خبرگزاری فارس: رئیس اداره میراث ، صنایع ‌دستی و گردشگری تربت‌حیدریه گفت: در تربت‌حیدریه 45 اثر تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

45 اثر بنای تاریخی در تربت‌حیدریه ثبت ملی است

هادی شریفان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تربت‌حیدریه اظهار کرد: از جمله ابنیه تاریخی، مزار قطب‌الدین شامل آرامگاه قطب‌‌الدین حیدر و ایوانی از مسجد جامع قدیم در مجاورت رباط طبسی است که ثبت ملی رسیده است.

رئیس اداره میراث، صنایع‌ دستی و گردشگری تربت‌حیدریه گفت: مقبره قطب‌الدین حیدر نیز مشتمل بر ایوانی مرتفع، ورودی و محوطه زیر گنبد است که فضایی به صورت گنبدنماخانه با وسعت حدود 100 متر شکل گرفته و نقشه آن در نمای خارجی به شکل چلیپایی است.

وی افزود: مدفن شیخ در میان محوطه زیر گنبد قرار گرفته است و ضریح چوبی آن به تاریخ 987 هجری قمری است و در امتداد فضای ورودی نیز محرابی تعبیه شده است که در سال‌های گذشته محوطه قطب‌الدین حیدر و مسجد جامع تعمیر و باسازی شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری تربت‌حیدریه گفت: از دیگر بناهای موجود در کنار مجموعه قطب‌الدین حیدر، رباطی است که حاج محمدابراهیم طبسی از تجار معروف عصر قاجار در اواخر این دوره در ملک شخصی خود بنا کرده است.

شریفیان ادامه داد: بخشی از فضای این رباط به موزه مردم‌شناسی تغییر کاربری داده شده است که در غرفه‌های آن موضاعاتی از قبیل آداب و رسوم، فنون و مشاغل سنتی و هنرهای بومی در قالب رنگرزی سنتی، قالی‌بافی ، ابریشم‌کشی، مطبخ سنی و آهنگری به نمایش گذاشته شده است.

وی تصریح کرد: حمام حاجی‌رئیس در اواخر دوره قاجاریه بنا شده است و از فضاهای مهم این حمام می‌توان به پلکان‌های ورودی، سرپینه، بینه، گرمخانه و مخازن آب‌گرم و سرد اشاره‌ کرد که از ویژگی‌های جالب توجه آن هشت ستون پای سنگی بسیار زیباست که فضای گنبدی بینه را پدید آورده است و در میان آن حوض سنگی به شکل هشت ‌ضلعی قرار دارد.

شریفان گفت: فضای ورودی حمام در قسمت سر در ورودی به کاشی‌کاری لاجوردی منقوش به گل و بوته است که در سال گذشته دیوارهای بیرونی حمام پس از مرمت توسط بخش خصوصی و دولتی دارای کاربرد مناسبی شد که از جمله می‌توان به ایجاد رستوران سنتی اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر بناهای تاریخی شهرستان می‌توان رباط لاری و آرامگاه شیخ ‌ابوالقاسم گورکانی را برشمرد که در ارتباط با آرامگاه، حفظ بنا برعهده این سازمان است و محوطه برعهده ادراه اوقاف و متولیان آن مجموعه است.

شریفان در بخش دیگری به آثار و صنایع‌ دستی تربت‌حیدریه اشاره کرد و گفت: از مشاغل و هنرهای دستی این شهرستان می‌توان حصیربافی، نمدمالی، مسگری، فرش‌بافی‌، آهنگری و نجاری اشاره کرد که مهم‌ترین حرفه‌ سنتی در تربت‌حیدریه که امروزه نیز رواج دارد چله‌کشی ابریشم یا ابریشم‌کشی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری تربت‌حیدریه در ارتباط با پیشینه تاریخی تربت‌حیدریه افزود: از پیشینه تربت‌حیدریه در اعصار قبل از اسلام و دوره تاریخی آگاهی چندانی وجود ندارد، اما شواهد و آثار به جای مانده موید این مسئله است که ولایت زاوه بخشی از خراسان میانی محسوب می‌شده است و از جمله مناطق آباد و پر رونق که روزگاری جزء ولایت اشکانیان به شمار می‌آمده است.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول