اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط شورای شهر رشت صورت گرفت

بازدید خبرنگاران از بناهای تاریخی و فرهنگی رشت

خبرگزاری فارس: در هفته گردشگری و میراث فرهنگی، جمعی از دانشجویان و خبرنگاران برخی مراکز تاریخی و فرهنگی شهر رشت را مورد بازدید قرار دادند.

بازدید خبرنگاران از بناهای تاریخی و فرهنگی رشت

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، بازدید جمعی از دانشجویان و خبرنگاران به همراه تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر رشت با هدف معرفی و شناخت هرچه بیشتر مراکز تاریخی و هویتی این شهر انجام شد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر رشت در جریان بازدید از مراکز تاریخی رشت این شهر را دارای ظرفیت‌های قوی برای گردشگران خواند و اظهار کرد: کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر این حرکت فرهنگی را با شعار «گیلان‌گردی را با رشت‌گردی آغاز کنیم» انجام داد.

محمدحسن عاقل‌منش افزود: هفته گردشگری فرصت مناسبی است تا بتوانیم شهر رشت را در گام نخست و گیلان معرفی کنیم و هویت و تاریخ شهر و استان خود را بیش از گذشته شناخته و به گردشگران دیگر استان‌ها و کشورها معرفی کنیم.

مدیر عامل شرکت مسافر سرزمین رنگین کمان «مرکز جامع اطلاع‌رسانی گردشگری استان و نخستین مرکز خصوصی اطلاع‌رسانی کشور» با ابراز خرسندی از حمایت شورا و شهرداری در راستای معرفی شهر رشت گفت: اگر بتوان ظرفیت‌های موجود و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی گیلان را به درستی معرفی کرد بدون تردید مردم دیگر استان‌ها به جای سفر به دیگر کشورها به گیلان سفر می‌کنند.

علیرضا معظمی ابراز امیدواری کرد خبرنگاران و اصحاب رسانه پیام‌آوران و معرفی کنندگان گیلان باشند.

به گزارش فارس، خانه میرزا خلیل رفیع نخستین شهردار رشت، ساختمان عمارت شهرداری، موزه شهر رشت و باغ پرندگان ماهان امروز مورد بازدید قرار گرفت.

خانه میرزا خلیل رفیع نخستین شهردار رشت در سال 1285 شمسی به همت حاج میرزا خلیل آقا رفیع، نخستین شهردار رشت برای سکونت شخصی احداث شد.

بنای این ساختمان دو طبقه توسط نقشه‌‌های مهندسان  روسی طراحی شده و چوب‌های روسی تماما با کشتی به رشت منتقل می‌شود و بنای پیش ساخته در مکان فعلی پابرجا می‌شود.

این ساختمان تاریخی در سال 81 توسط شورای شهر خریداری و مرمت شد و اکنون ساختمان اداری شورای اسلامی شهر رشت در مکان فعلی قرار دارد.

ساختمان شهرداری رشت در مرکز شهر و در میدان شهدای ذهاب واقع شده که بنای آن در سال 1304 آغاز و در سال 1320 به پایان رسید و این عمارت تاریخی که به سبک بناهای روسی ساخته شده است در سال 1379 به ثبت ملی رسید.

عمارت زیبای شهرداری با برج معروف ساعت در وسط آن که در ارتفاع 23 متری بناست شاخصه گیلان شناخته می‌شود.

معماری و گچ‌بری‌های بنا و ساختمان‌های مجاور این میدان از جمله ساختمان تاریخی پست، هتل ایران و سینما ایران سابق، مجموعه به‌هم پیوسته تاریخی هستند که ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر دارد.

موزه شهر رشت دیگر مرکزی بود که مورد بازدید قرار گرفت و این مکان خانه‌ای قدیمی با قدمتی حدود 100 ساله است که در خیابان بیستون رشت قرار دارد.

این بنای قدیمی متعلق به میرزا حسین خان کسمایی، نویسنده، شاعر و از مبارزان نهضت جنگل و از یاران میرزا کوچک خان جنگلی است که در سال 1349 توسط وزارت فرهنگ و هنر سابق بازسازی و تبدیل به موزه شهر رشت شد.

موزه رشت شامل دو بخش مردم شناسی، آشنایی با صنایع‌دستی و سبک زندگی مردم گیلان در گذشته، کارگاه سفال‌سازی و آشنایی با آلات موسیقی سنتی گیلان و بخش دیگر حاوی اشیای تاریخی مربوط به حفاری‌های تپه مارلیک و رودبار و گورستان باستانی آق‌اولر در تالش و سنگ قبرهای باستانی، ادوات جنگی، ظروف سفالی و مقرقی و... است.

باغ پرندگان ماهان رشت نیز که توسط بخش خصوصی طراحی و اداره می‌شود از جاذبه‌های دیگر رشت است که مورد بازدید قرار گرفت.

نخستین باغ پرندگان گیلان انواع پرندگان آسیایی را در خود جای داده و برخی دیگر از گونه‌های حیوانی ایران از جمله خرس قهوه‌ای گیلان در آن نگهداری می‌شوند.

انتهای پیام/خ۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول