اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد خبر داد

جایگزینی واکسیناسیون محدود دامی به جای فراگیر در کهگیلویه و بویراحمد

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد یکی از موفقیت‌های این اداره‌کل در سال گذشته را جایگزینی واکسیناسیون محدود دامی به جای واکسیناسیون فراگیر در این استان ذکر کرد.

جایگزینی واکسیناسیون محدود دامی به جای فراگیر در کهگیلویه و بویراحمد

محسن صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج اظهار کرد: یکی از وظایف این اداره‌کل پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و حیوان بوده که لازمه دستیابی به این مهم برنامه‌ریزی دقیق و صحیح در ارتباط با ایمن‌سازی دام‌ها در برابر بیماری‌های دامی و همچنین اجرای سیاست کشتار و امحای دام‌های آلوده به بیماری‌های خطرناک دامی از قبیل سل، بروسلوز، هاری و... است.

وی در ادامه گفت: امروزه با توجه به پزشکی جامعه‌نگر با اصل «پیشگیری مقدم بر درمان» اهمیت ویژه‌ای یافته و اصولاً مخزن و منشاء بیماری‌های مشترک حیوانات هستند که کنترل و مبارزه با بیماری در آن‌ها لزوماً به پیشگیری و حذف بیماری در استان منجر خواهد شد.

این مسئول استانی به کمبود نیروی انسانی متخصص در این سازمان اشاره کرد و ابراز داشت: با توجه به مشکلات موجود بالاخص کمبود نیروی انسانی متخصص و وسعت و پراکندگی جمعیت دامی و سنتی بودن شیوه پرورش در دامداری‌های استان، این اداره‌کل بر اساس برنامه زمان‌بندی و با همکاری بخش خصوصی دامپزشکی استان در این مدت تعداد 7 میلیون و 351 هزار و 85 نوبت سر راس دام و تعداد 25 میلیون و 690 هزار و 80 قطعه طیور صنعتی و بومی را علیه بیماری‌های دامی و طیور واکسینه کرده‌اند.

صادقی به موفقیت‌های دامپزشکی استان در کنترل و پیشگیری از بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در طی یک دهه گذشته موردی از بیماری خطرناک و مشترک شاربن (سیاه زخم) در استان مشاهده نشده سیاست مراقبت و کنترل و واکسیناسیون محدود به جای سیاست واکسیناسیون فراگیر در استان در سال‌جاری اجرا شد که از توفیقات دامپزشکی استان است.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد به اجرای طرح پایش و مراقبت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان اشاره کرد و افزود: با بررسی و نمونه‌گیری آزمایشگاهی از مزارع پرورش طیور صنعتی، بوقلمون و طیور بومی در استان هیچ موردی از این بیماری مشاهده نشد که این خود بیانگر تلاش و جدیت همکاران دامپزشکی در اقصی نقاط استان می‌باشد.

وی روش‌های مناسب عرضه و مصرف غذای سالم در تمامی طول زنجیره غذائی (از مزرعه تا سفره) باشد را ضروری دانست و ابراز کرد: وجود یک نظام ایمن و کنترل مواد غذایی کارا و موثر علاوه بر کمک به ارتقاء بهداشت و سلامت در افزایش کارایی اقتصاد مؤثر است.

صادقی متذکر شد: در همین راستا در تمامی کشتارگاه‌های طیور و تعدادی از کشتارگاه‌های دام استان طی چند سال اخیر با استقرار روحانیون ناظر ذبح شرعی در کنار کارشناسان بهداشتی دامپزشکی، حلیت دام‌ها در کنار ضوابط بهداشتی لاشه‌ها متضمن شده که شهروندان می‌توانند با خیالی آسوده محصولات استحصالی کشتارگاه‌های استان را مصرف کنند.

این مسئول استانی در ارتباط با محصولات وارداتی دام اذعان داشت: تمامی دام‌ها و طیور در کشور و همچنین تمامی گوشت‌های وارداتی از کشورهای خارجی تحت نظارت ناظرین ذبح شرعی و بهداشتی کشتار می‌شوند.

انتهای پیام/ن10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول