اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت هفته دامپزشکی انجام می‌شود

تجلیل از فعالان گمنام عرصه دامپزشکی در نرماشیر

خبرگزاری فارس: سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان نرماشیر گفت: فعالان گمنام عرصه دامپزشکی در این منطقه تجلیل می‌شوند.

تجلیل از فعالان گمنام عرصه دامپزشکی در نرماشیر

به گزارش خبرگزاری فارس از نرماشیر، عباس سرحدی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هفته دامپزشکی از هشتم مهر ماه آغاز و تا 14 مهر ماه ادامه دارد و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته سعی شده است از این فرصت برای شناساندن بهتر دامپزشکی و وظایف خطیر آن به جامعه استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری مراسمی با حضور مقامات سیاسی، ائمه جمعه و شورای اداری نرماشیر در روز چهارشنبه  12 مهر ماه در محل شبکه دامپزشکی این شهرستان برای ارائه گزارش عملکرد و شناساندن بهتر وظایف دامپزشکی از جمله این برنامه‌ها است.

سرحدی تقدیر از فعالان گمنام عرصه دامپزشکی را از یکی دیگر از برنامه‌های هفته دامپزشکی اعلام کرد و در مورد اهمیت کار دامپزشکی افزود: بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام تهدید جدی برای سلامت جامعه، اقتصاد و معیشت مردم است که در صورت عدم کنترل، خطرات جدی متوجه جمعیت انسانی می‌شود.

وی با قدردانی از حمایت‌های بی‌دریغ مجموعه‌های مختلف از دامپزشکی بیان داشت: این وظیفه سنگین که به دوش دامپزشکی قرار دارد، نیازمند حمایت‌های بیشتری است تا کوچکترین خللی در راه مبارزه با این بیماری‌ها به وجود نیاید.

سرحدی تصریح کرد: جامعه عاری از بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام آرزوی دامپزشکان است که در این راه از هیچ‌گونه تلاشی فروگذار نمی‌کنیم.

خسارت سنگین اقتصادی بیماری هاری

همچنین مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت:هاری یک بیماری ویروسی کشنده است که ویژه گوشتخواران اهلی و وحشی بوده و انسان و سایر حیوانات خون‌گرم پستاندار به صورت تصادفی و غالباً از طریق گزش به آن مبتلا می‌شوند.

مجید اسدی افزود: این بیماری به دلایل میزان کشندگی بالا "100 درصد"، افزایش روند موارد حیوان گزیدگی انسانی و تلفات و خسارات اقتصادی زیاد دارای اهمیت است.

وی ابراز داشت: تمام حیوانات خونگرم پستاندار اهلی و وحشی اعم از گوشتخوار، علفخوار، جوندگان و خفاش‌ها نسبت به این بیماری حساس هستند.

اسدی در مورد راه‌های انتقال این بیماری گفت: بیماری هاری عمدتاً از طریق گاز گرفتن و گزش به وسیله حیوانات بیمار صورت می‌گیرد، اما از راه پوست سالم قابل سرایت نیست.

وی عنوان کرد: اگر کوچک‌ترین خراش یا زخمی در پوست وجود داشته باشد، بیماری هاری قابل سرایت است و احتمال انتقال بیماری از طریق مخاطات و دستگاه گوارش وجود دارد.

اسدی علایم بیماری هاری در حیوانات را شامل تغییر در رفتار حیوان، ریزش بزاق فراوان، حمله به افراد حتی به صاحب خود، سر و صداهای غیر طبیعی، فلج اندام حرکتی، ترس از آب و در نهایت مرگ دانست.

وی ابراز داشت: در صورتی که فردی توسط حیوان مورد حمله و گزش قرار بگیرد، باید اقداماتی همانند شستن محل زخم به مدت پنج دقیقه با آب تمیز و صابون، خارج کردن صابون با آب پر فشار از محل زخم صورت گیرد.

این مسئول بیان داشت: همچنین محل گزش باید بلافاصله با موادی مانند بتادین و الکل 60 تا 70 درجه ضدعفونی و از پانسمان زخم خودداری شود و در نهایت ارجاع به مرکز بهداشتی درمانی برای تلقیح واکسن و سرم را انجام دهد.

اسدی همچنین راه‌های پیشگیری از این بیماری را خودداری از رهاسازی لاشه دام‌ها در محیط، معدوم‌سازی سگ‌ها و گربه‌های ولگرد، خودداری از نگهداری سگ و گربه واکسینه نشده بر علیه بیماری هاری در منازل ، همکاری با مأموران دامپزشکی برای واکسینه و قلاده‌گذاری سگ‌ها و اطلاع سریع از بروز هر گونه تغییر رفتار در حیوان به شبکه دامپزشکی ذکر کرد.

انتهای پیام/ی10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول