اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار لرستان:

محدودیتی در راستای فرهنگ‌سازی مطالعه نداریم

خبرگزاری فارس: استاندار لرستان گفت: در راستای فرهنگ‌سازی مطالعه محدودیت نداریم و هر کاری از دست‌مان بیاید، انجام می‌دهیم.

محدودیتی در راستای فرهنگ‌سازی مطالعه نداریم

 به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، حبیب‌الله دهمرده شامگاه دوشنبه در بازدید سرزده خود از اداره کل کتابخانه‌های عمومی لرستان گفت: کتابداران در مرحله اول باید خود به کتاب احترام بگذارند و سپس ارزش آن را به استفاده کنندگان از آن بفهماند.

وی با اشاره به اینکه در راستای فرهنگ‌سازی مطالعه محدودیت نداریم و هر کاری از دست‌مان بربیاید انجام می‌دهیم، گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که هر مکان پرترددی را دیدیم، سریعا یک کتابخانه کوچک در آنجا راه‌اندازی کنیم تا به طور ناخودآگاه مردم هر کجا که مراجعه کردند، کتاب را  در دسترس خود ببینند.

دهمرده در ادامه به کتابخانه‌های در دست ساخت اشاره کرد و گفت: اولویت‌گذاری کنید که متناسب با شرایط مناطق و محله‌ها، درصد تخصیص اعتبارات پروژه‌های در دست ساخت را کم و زیاد کنید، به طوریکه در فازبندی‌های مختلف این کتابخانه‌ها به بهره‌برداری برسند و نه اینکه همه نیمه‌تمام بمانند و در کنار این پروژه‌ها باید پارک‌ها، مساجد، نمازخانه‌ها و هر مکان پرتردد به یک کتابخانه کوچک تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه امکانات مطالعه در یک کتابخانه بسیار مهم است، افزود: نور، میز و صندلی، امکانات رفاهی مختصر در کتابخانه‌ها باید به قدری مناسب باشند که افراد کتابخوان مطالعه در کتابخانه را به خانه ترجیح دهند و در این فضا احساس آرامش کنند.

دهمرده ضمن درخواست از مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان که یک یا چند کتابخانه مهم و پر مخاطب شهرهای استان به صورت شبانه‌روزی خدمات‌دهی کنند، ادامه داد: فضای کتابخانه‌های ما نسبتا خوب است، پس باید کاری کنیم که حداکثر استفاده از این فضاها بشود و طوری برنامه‌ریزی شود که ساعت‌های پر مخاطب را بیشتر مورد نظر باشد و خدمات در آن ساعت‌ها بیشتر و بهتر صورت گیرد.

وی افزود: افرادی هستند که اهل مطالعه و پژوهش بیشتر هستند که شاید فضای خانگی این فرصت را به آنها ندهد و در اینجا کتابخانه یک ضرورت تلقی می‌شود.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه من تجربه‌های موفقی در حوزه کتابخانه‌های به ویژه کتابخانه‌های دانشگاهی دارم، افزود: کتابخانه‌های سیار را به کمک دیگر دستگاه‌ها به ویژه آموزش و پرورش باب کنید تا در خانواده‌ها به یک فرهنگ تبدیل شود.

دهمرده در ادامه یک خاطره از داوران دانش‌آموزی خود نقل کرد و گفت: در دوران مدرسه معلمی داشتم که در ساعت انشاء فقط به انشاءخوانی اکتفا نمی‌کرد و ما را مجبور می‌کرد که در طول هفته یک یا دو کتاب را بخوانیم و بعد ضمن اینکه این دو کتاب را بیاوریم، به دیگر دانش‌آموزان معرفی کنیم، خلاصه آنها را سر کلاس نیز بخوانیم و این کار معلم انشاء ما را به جایی رساند که در آن مقطع به دنیایی از کتاب و اطلاعات جدید غیر درسی آشنا شدیم.

وی درادامه به ضرورت پژوهش اشاره کرد و گفت: باید بررسی شود که چه کنیم تا مردم کتابخوان شوند و این می‌تواند یک کار علمی و تحقیقاتی باشد، چه‌کار باید بکنیم که کتاب یک سهم ویژه‌ای در سبد خانوار داشته باشد و نتایج آن را به جامعه تعمیم دهیم.

دهمرده افزود: البته در این راه نباید فقط به الگوگیری از کشورهای دیگر بسنده کنیم، بلکه باید به روش‌های بومی کودکان و دانش‌آموزان را به کتب و کتابخوانی علاقمند کنیم.

استاندار لرستان در ادامه ضمن تقدیر از فعالیت‌های انجام شده در این اداره کل خطاب به کارکنان و کتابداران گفت: به کتاب احترام بگذارید و ارزش آن را به استفاده کنندگان از آن بفهمانید و در کنار آن باید افراد اهل مطالعه هم در جامعه از احترام بیشتری برخوردار باشند.

وی ادامه داد: کتابدار باید آنقدر در کارش انگیزه داشته باشد که تا وقتی که یک کتابخوان مشغول مطالعه است، چراغ‌های کتابخانه را خاموش نکند چراکه کتابخانه نباید تعطیلی‌پذیر باشد.

دهمرده اظهار داشت: هیچ‌وقت به مطالبه کتاب یک مراجعه کننده نه نگویید و حتما با معرفی کتاب مرتبط با موضوع و یا روش‌های دیگر وی را به مطلب مقصودش برسانید.

استاندار لرستان و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان به طور سرزده از اداره کل کتابخانه‌های عمومی لرستان بازدید کردند.

انتهای پیام/آ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول