اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از شور و حال جشنواره مقاومت گزارش می‌دهد

اکشن‌ترین روزهای کرمان / پهناورترین استان میزبان مهم‌ترین رویداد سینمایی

خبرگزاری فارس: برگزاری موفق جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در کرمان و استقبال مطلوب سینماگران، اهالی رسانه و مردم از این رویداد هنری اکشن‌ترین روزهای کرمان را رقم زده است.

اکشن‌ترین روزهای کرمان / پهناورترین استان میزبان مهم‌ترین رویداد سینمایی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت که تحلیلگران آن را یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی می‌دانند که در ایران در حال برگزاری است با استقبال مطلوب جمع بسیاری از سینماگران و فیلمسازان داخلی و خارجی و مردم از این برنامه فاخر در کرمان روبه‌رو شده است.

توجه و حساسیت رسانه‌های غربی نسبت به این جشنواره دلیل مناسبی بر اهمیت این رویداد مهم فرهنگی است، این رسانه‌ها که تبلیغات سوء خود در برابر این جشنواره را از مدتی قبل آغاز کرده‌اند با ادامه روند مطلوب برگزاری این برنامه همچنان پیگیر این جشنواره هستند.

چه اینکه برگزاری رویداد مهم و تأثیرگذاری چون دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت سکانس‌های بسیاری را شامل می‌شود، اما در این گزارش به تعداد محدودی از این سکانس‌ها می‌پردازیم.

سکانس اول: پهناورترین استان میزبان مهم‌ترین رویداد سینمایی

جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، شیفتگان بسیاری برای میزبانی داشت، اما تلاش‌های مسئولان فرهنگی و البته حمایت مدیران ارشد استانی به ویژه اسماعیل نجار استاندار کرمان و مسئولان وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی دست به دست هم داد تا کرمان به عنوان پهناورترین استان ایران بتواند میزبانی این جشنواره مهم را از آن خود کند.

چه اینکه بسترهای لازم برای میزبانی رویدادی چون جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت از جمله سینماهای مناسب در کرمان محدود بود، اما مسئولان استانی این ریسک را به جان خریدند که با توجه به زمان محدود زیرساخت‌های لازم را برای برگزاری مطلوب این رویداد فراهم کنند.

زمانی که استاندار کرمان از اختصاص اعتبار یک میلیارد تومانی برای برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در این خطه خبر داد، متقاضیان برگزاری این جشنواره به خوبی متوجه شدند که کرمانی‌ها عزم خود را برای برگزاری این رویداد عزم کرده‌اند، گرچه تا آخرین روزهای مانده به برگزاری دوازدهمین جشنواره فیلم مقاومت دست از تلاش برای لغو میزبانی کرمان برنداشتند.

البته نباید این موضع را فراموش کرد که برای برگزاری برنامه‌های مهم و بزرگی مانند جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت فقط باید به فضاها و مسائل مادی و فیزیکی توجه کنیم، زیرا ظرفیت‌های انسانی و هنرمندان بومی نقش به سزایی در برگزاری هرچه موفق‌تر این نوع برنامه‌ها دارند و بی‌شک حضور یک بانوی کرمانی به عنوان نخستین بازیگر زن در تاریخ سینمای ایران که با لهجه شیرین کرمانی نقش «دختر لُر» را بازی کرد، خود می‌تواند دلیل محکمی بر استعداد ذاتی کرمانی‌ها در عرصه هنر هفتم باشد. 

پوستر دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در کرمان

 

سکانس دوم: دمیدن روح تازه در کالبد سینماهای 2 قلو کرمان

 

نفس‌های سینما «آسیا» و «مهتاب» کرمان که به علت قرار گرفتن در کنار یکدیگر به سینماهای دوقلو شهرت دارند و عمرشان به بیش از  نیم قرن می‌رسد در این سال‌ها به شماره افتاده بود، عمر زیاد و البته اوضاع و احوال نامناسب استقبال از فیلم‌های اکران شده در ایران مزیدی بر علت شده بود تا این سینماها به روزهای پایانی خود بیندیشند.

با اخذ میزبانی جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت از سوی کرمان، اما شرایط به گونه‌ای رقم خورد که سینماهای دوقلوی کرمان از روزهای خاکستری خود خارج شوند و با هزینه‌کرد 8 میلیارد ریالی به روزهای جوانی برگردند.

این سینماها در مدت زمان بسیار کوتاهی در کمتر از دو ماه بازسازی شدند به طوری که این امر موجب تعجب مسئولان پایتخت‌نشین شد، مسئولانی که پیش‌بینی آنها این بود که بازسازی این 2 سینما حداقل یک سال زمان می‌برد.

سینما آسیا و سینما مهتاب کرمان در ساعاتی قبل از آغاز دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با حضور جمع بسیاری از اهالی رسانه، مسئولان، هنرمندان و هنردوستان به صورت مجدد بازگشایی شدند.

محسن پرنده مدیر سینما آسیا در آیین بازگشایی مجدد سینماهای دوقلو کرمان با ابراز رضایت از بازسازی این سینماها در سخنانی کوتاه حق مطلب را ادا کرد و گفت: مسئولان من فقط یک کلمه می‌گویم: تشکر.

گرچه نمی‌توان از تاثیر معنوی و ایجاد فضای تخصصی سینمایی و شور و نشاطی که دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در کرمان ایجاد کرده است به راحتی عبور کرد، اما بازسازی سینماهای دوقلو کرمان نیز یکی از دستاوردهای مهم این رویداد برای کرمانی‌ها است که تا سال‌های سال برای آنها به یادگار می‌ماند و البته فرصتی برای میزبانی برنامه‌هایی از این دست را فراهم می‌کند.

سکانس سوم: آغازی افتخارآمیز برای جشنواره‌ای فاخر

در میان تالارهای موجود در شهر کرمان قرعه به نام تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر شهر کرمان افتاد تا برای برگزاری آیین آغازین دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت منتخب شود.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با حضور مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولان ارشد استانی، جمع بسیاری از سینماگران داخلی و خارجی و رسانه‌های داخلی و خارجی در کرمان گشایش یافت.

برنامه در رأس ساعت اعلام شده کار خود را آغاز کرد و این آیین با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری و البته صدای گرم و دلنشین استاد قره‌باغی در اذهان ماندگار شد.

سیدمحمد حسینی در آیین افتتاح دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت یکی از مهم‌ترین تصمیمات سینمایی این روزهای ایران را اعلام کرد و ابراز داشت: با توجه به هتک حرمت ساحت مقدس نبی اکرم (ص) با توافق ارشاد و حوزه هنری بر خلاف انتخاب فیلم «یه حبه قند» برای حضور در اسکار، ایران اسکار را تحریم می‌کند.

سکانس چهارم: اکران فیلم‌های مقاومت و استقبال گسترده کرمانی‌ها

با آغاز اکران فیلم‌های دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در سینماهای کرمان این رویداد با استقبال مناسب مردم روبه‌رو شد به طوری که رسانه‌های دوست و دشمن بر این مطلب تاکید می‌کنند.

برگزاری نشست‌های تخصصی و البته خبری هم در حاشیه جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در کرمان حسابی رونق دارد.

طی دو روز گذشته فیملسازان خارجی سفره دل خود را در نشست‌های خبری باز می‌کنند و از ناگفته‌هایی سخن می‌گویند که در کشورهای خود کسی تاب شنیدن آن‌ها را ندارد.

همچنین همزمان با برگزاری این رویداد مهم قرار است بعد از ظهر امروز سینماتک در محل سالن شماره دو سینما شهر تماشا کرمان راه‌اندازی شود.

علیرضا تقاصی مدیر سینماتک کرمان یکی از دلایل مهم راه‌اندازی این مجموعه را توجه به فیلم‌های دوران دفاع مقدس در ایران و جنگ‌های جهان ذکر کرد.

سکانس پنجم: میهمان‌نوازی کرمانی‌ها و رضایت میهمانان

سخنان شرکت‌کنندگان در دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در استان کرمان حاکی از آن است که کرمانی‌ها همچون همیشه توانسته‌اند این بار نیز میزبانان خوبی برای میهمانان خود باشند و میهمان‌نوازی خود را به رخ همگان بکشند.

عبدالرضا اکبری بازیگر سینما و تلویزیون در نشست تخصصی جشنواره فیلم مقاومت گفت: استان کرمان با قدمت تاریخی و مردم نجیب، شایستگی برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با این وسعت را داشته و امیدواریم از این فرصت بهره‌برداری کند.

سکانس آخر: پایانی زیبا در جوار ستارگان مقاومت

و اما سکانس آخر دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در استان کرمان شامگاه فردا در محل موزه دفاع مقدس و در جوار شهدای گمنام رقم می‌خورد، پایانی که به نظر می‌رسد با انتخاب شایسته یکی از مقدس‌ترین مکان ها برای برگزاری این آیین می‌تواند یکی از زیباترین پایان‌ها را خلق کند.

.................................

گزارش از مهسا حقانیت

.................................

انتهای پیام/ب10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول