اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش کامل فارس از نشست‌های خبری جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت‌

از پیشنهاد رئیسیان به جشنواره فیلم مقاومت تا گریه سینماگران برای غزه

خبرگزاری فارس: سینماگران و فیلمسازان حوزه مقاومت جهان با حضور در نشست‌های تخصصی دوازدهمین جشنوراه بین‌المللی فیلم مقاومت سفره دل خود را باز کردند و بسیاری از حرف‌ها و رازهای ناگفته خود را گفتند.

از پیشنهاد رئیسیان به جشنواره فیلم مقاومت تا گریه سینماگران برای غزه

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت یکی از رویدادهای مهم فرهنگی ایران اسلامی محسوب می‌شود که با مرکزیت کرمان از سوم تا هفتم مهر ماه جاری در حال برگزاری است و تا کنون دو نشست خبری تخصصی در هتل پارس کرمان برگزار شده است، لذا مسائل مطرح شده نشست‌ دوم را در معرض افکار عمومی قرار می دهیم.

سینماگران و فیلمسازان حوزه مقاومت جهان با حضور در نشست‌های خبری دوازدهمین جشنوراه بین‌المللی فیلم مقاومت سفره دل خود را باز کردند و بسیاری از حرف‌ها و رازهای ناگفته خود را گفتند.

فیلمساز اسپانیایی: آزادی برای فیلمسازی در ایران وجود دارد

راشد رضوان در نشست خبری تخصصی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت گفت: برای پنجمین بار است که به ایران آمده و شناخت خوبی از فیلم‌های ایرانی دارم، مثل ما آزادی برای کار است.

وی با بیان اینکه ما باید راه دیگری برای اکران فیلم‌ها پیدا کنیم، ابراز داشت: زمانی که برای یک شبکه کار می‌کنیم باید سلسله مراتب قانونی شبکه را طی کنیم که این موجب ایجاد مشکلاتی می‌شود.

رضوان‌ در مورد ‌مقاومت مردم غزه و لبنان عنوان کرد: آنچه که از غزه و لبنان نشان می‌دهد‌، تمام آن نیست، زیرا ما بعد از تماشای آن فراموش می‌کنیم که چه اتفاقاتی آنجا می‌افتد.

وی با بیان اینکه مقاومت جهان عرب در رسانه‌های غربی بد جلوه داده شده است، عنوان کرد: مردم غزه و لبنان با مشقت‌های بسیاری زندگی می‌کنند.

کارگردان تونسی: مقاومت برای حفظ هویت و قومیت است

انیس الاسود کارگردان و تهیه‌کننده مستقل کشور تونس در نشست تخصصی فیلم مقاومت با اشاره به برگزاری جشنواره‌ای در کشور تونس‌ گفت: برای چهارمین سال است که این جشنواره با موضوع مقاومت در کشور تونس برگزار شد.

وی عنوان کرد: با توجه به انقلابی که در تونس انجام شد و اکنون نیز وارد دوران مقاومت شدیم، این موضوع برای جشنواره ما مهم است.

الاسود ابراز داشت: مردم کشور تونس اکنون وارد مرحله مقاومت شده‌اند تا همیشه بتوانند آزاد و مستقل بمانند.

وی تصریح کرد: خوشحال هستم که مفهوم مقاومت در ایران و این جشنواره وجود دارد، مقاومت در واقع برای حفظ هویت و قومیت است.

داور مراکشی جشنواره مقاومت : سینما بزرگ‌ترین ابراز برای دفاع از فرهنگ است

نسیم عباسی در نشست خبری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت اظهار داشت: مقاومت مفهومی دارد که دلیل من برای ساختن فیلم است.

وی با اشاره به اینکه نخستین بار است که به ایران سفر می‌کند، ابراز داشت: فیلم و سینما موجب آشتی مردم می‌شود.

عباسی عنوان کرد: دوران نوجوانی که داستان‌های مصور را می‌خواندم، اغلب اوقات قربانیان آنها مسلمانان بودند و من برای مقابله با آنها داستان مصور ساختم.

وی افزود: داستان‌هایی ساختم که در مورد فرهنگ و دین ما در برابر این جریان اصلی غرب صحبت کند.

عباسی تصریح کرد: رابطه زیادی با فیلمسازان دارم و متوجه شدم که سینما بزرگ‌ترین ابراز برای استفاده و دفاع از فرهنگ خودمان است.

نویسنده هندی: سینمای ایران در هندوستان محبوب است

ایندو شریکنت در نشست خبری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت اظهار داشت: خوشحال هستم که از من برای حضور در این جشنواره با موضوع مهم در جهان امروز دعوت شده است.

وی با اشاره به جشنواره‌ای با موضوع سینما در هندوستان ابراز داشت: این جشنواره نیز دوازدهمین دوره خود را طی روزهای گذشته به پایان رساند.

شریکنت افزود: جشنواره ما در مورد سینمای عرب و آسیا است و سعی داریم که سینمای ایران را نیز در آن دخالت دهیم.

وی خاطرنشان کرد: سینمای ایران در هندوستان محبوب است، با حضور در این جشنواره شگفت‌زده شدم که این همه افراد در جهان به بحث مقاومت می‌پردازند.

شریکنت گفت: فیلم‌های ایران برای من جالب بود، گونه‌هایی از تاریخ پوشش داده شده بود که من تاکنون در مورد آنها اطلاعی نداشتم، همچنین مباحث جالبی در مورد مقاومت مطرح شده بود.

فیلمساز فلسطینی:20 درصد فیلم‌های مقاومت تولید کشورهای غربی است

همچنین یحیی برکات فیلمساز فلسطینی در نشست تخصصی فیلم مقاومت اظهار داشت: من در حال حاضر در فلسطین زندگی می‌کنم و مبارزه ملت ما همچنان ادامه دارد و فیلم‌های ما به مبارزه با ابعاد مختلف می‌پردازند.

وی تصریح کرد: برای دومین بار است که به ایران سفر می‌کنم و سال گذشته داور جشنواره فیلم جوانان بودم و این دوره نیز با افتخار حضور پیدا کردم.

برکات عنوان کرد: ایران حامی مبارزه و مقاومت است، اهتمام ایران در سینما و برگزاری چند جشنواره تاکید بر این دارد که سینمای ایران تا چه اندازه در سطح جهان مهم است.

وی افزود: اکثر فیلم‌هایی که در این دوره حضور داشتند، انتخاب نفرات اول تا سوم را با مشکل مواجه کرد و این امر ناشی از اهمیت آنها است.

برکات اظهار داشت: 20 درصد فیلم‌های شرکت کننده در جشنواره تولید کشورهای غربی است و این یعنی تا چه حد وقایع در منطقه عربی توانسته سینماگران غربی را جذب کند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین بر تولید فیلم از حقایق و حقیقت اثر داشته که آنها طرفداری کردند، حقیقت این ملت در فیلم‌هایی مانند "اشک‌های غزه" و ... نشان داده شده است.

یحیی برکات گفت: با توجه به این مسئله امیدوارم صندوق حمایتی تشکیل شود تا به تولید فیلم‌ها کمک کند و این فیلم‌های برای همه مردم به نمایش گذاشته شود.

رئیسیان: فیلم‌های جشنواره مقاومت در تمام کشورها نمایش داده شود

علیرضا رئیسیان نیز در نشست خبری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت اظهار داشت: مقاومت برای من مفهومی عمیق و ذاتی دارد، مقاومت در فطرت انسان بوده و پایدار است.

وی بیان داشت: مقاومت در برابر پلیدی، ظلم، فساد، زور و استکبار جزو ذات بشری است.

رئیسیان عنوان کرد: دوره قبل جشنواره درخواست گسترش مضمون مقاومت را داشتم که سال جاری این امر محقق شد، سینمای ایران در یک حرکت بنیادی پیشقدم شده است.

وی افزود: گسترش مضمون مقاومت در سینمای ایران بر انسان‌هایی که رشد فرهنگی خود را از سینما می‌گیرند، تاثیر بالایی دارد.

رئیسیان گفت: انسان میل به جایگزینی بدی‌ها با خوبی‌ها دارد و برای این کار یک مقاومت و یک انتقال پیام وجود دارد که آن سینما است.

وی خاطرنشان کرد: لذا سینماگران بیشتر این مفهوم را در خود احساس و برای گسترش آن تلاش کنند.

رئیسیان ابراز داشت: مقاومت از آگاهی می‌آید و آگاهی از هنر متعهد است، هنر متعهد نیز در قالب‌های گوناگون حرف خود را می‌زند.

این فیلمساز سینمای ایران بیان داشت: فیلم‌های زیبایی با مضمون مقاومت در بخش بین‌الملل داشتیم که در جشنواره فجر نیز شاهد آن نبودیم.

وی پیشنهاد داد تا تفاهمنامه‌ای فرهنگی میان کشورهای علاقمند منعقد شود تا بتوان علاوه بر تولیدات مبادله‌های اقتصادی نیز در نمایش فیلم‌ها داشت.

اسلاملو: سینماگران باید در بیداری اسلامی حضور داشته باشند

محمدرضا اسلاملو هم در این نشست خبری اظهار داشت: اکنون در دورانی زندگی می‌کنیم که رویدادهای عظیمی در حال رخ دادن است.

وی بیان داشت: در گذشته چنین تجربه‌هایی را به ویژه در بخش مقاومت نداشتیم، پیش از انقلاب به نظر می‌رسید که هیچ رخدادی در جهان وجود نداشت، اما با انقلاب همه چیز تغییر کرد.

اسلاملو عنوان کرد: از سال 2006 با جنگ حزب‌الله و صهیونیست‌ها این تغییر با سرعت بیشتری شکل گرفت، برای نخستین بار ارتش بزرگ صهیونیستی از گروهی کوچک که نمی‌توان نام ارتش را بر آن نهاد، شکست خورد.

وی افزود: بر روی کاغذ و نقشه این پیروزی غیر ممکن بود، باور داشتند و موفق به شکست قدرتمندترین ارتش دنیا شدند.

اسلاملو تصریح کرد: در غزه نیر شاهد این جریان بودیم، صهیونیست قصد داشت تا فلسطین را نابود و محو سازد، اما موفق نشد، اگر چه تعداد زیادی از مردم این سرزمین جان خود را از دست دادند.

وی ابراز داشت: در بسیاری از فیلم‌هایی که در جشنواره دیدیم مانند "اشک‌های غزه" مستندی به معنی واقعی ساخته شده و تصاویر جنایت‌های جنگی صهیونیست‌ها به نمایش گذاشته شده است.

اسلاملو گفت: بعد از جنگ غزه این تغییر متوقف نشد، بلکه ادامه داشت، 10 سال پیش اگر می‌گفتند رژیمی در حال تغییر است، باور نمی‌کردیم که مبارک، بن‌علی و ... محو شوند، اما این اتفاق رخ داد.

این نویسنده و کارگردان سینمای ایران اذعان داشت: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که وظیفه هنر به ویژه سینما بسیار خطیر و مهم است.

وی عنوان کرد: فیلمسازان و سینماگران ما باید پیشرو در موضوع مقاومت باشند، مقاومتی که بیداری اسلامی نام دارد.

اسلاملو افزود: هیچ‌‌کس باور نمی‌کرد که میلیون‌ها نفر در ایالات متحده به خیابان‌ها بیایند و اعتراض کنند.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه جشنواره و سینماگران این است که پرچم را در دست گیرند و پیشگام باشند، آنها باید در بیداری اسلامی باشند.

اسلاملو ابراز داشت: در این جشنواره قدم‌های مهمی برداشته می‌شود، برای اینکه دوره بعد قدرتمندتر و باشکوه‌تر برگزار شود.

وی با اشاره به صحبت‌های فیلمساز آمریکایی مبی بر اینکه مردم کشورش با آنچه در ایران رخ می‌دهد، آشنا نیستند، گفت: مردم آمریکا مایل هستند که در مورد انقلاب ما بدانند و چرا فیلمسازان ما به این مسئله نمی‌پردازند.

اسلاملو تصریح کرد: مردم آمریکا ایران را نمی‌شناسند، بنابراین وظیفه ما است که به این مسئله بپردازیم و خود را به دنیا معرفی کنیم.

وی با اشاره به اهمیت جشنواره ابراز داشت: تاکنون گزارش‌های زیادی از بازخورد صهیونیست‌ها نسبت به جشنواره رسیده است، این گردهمایی امری معمول نیست، هیچ جای دنیا چنین گروهی از ملت‌های مختلف و بحث در مورد رویدادهای خطیر و مهم روز جهان وجود ندارد.

اسلاملو بیان داشت: ما دوران خطیر و ارزشمندی را تجربه می‌کنیم، لذا درخواست ما ارتقای جشنواره است، باید فکر کرد که چگونه این فیلم‌ها را برای همه پخش کنیم تا بدانند چه اتفاقی در حال وقوع است.

................................

گزارش از شیما صفرزاده

...............................

انتهای پیام/ش10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول