اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی:

بیماری فراملی توسعه نیافتگی کشورها را رنج می‌دهد

خبرگزاری فارس: معاون تحقیقات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بیماری فراملی توسعه نیافتگی بسیاری از کشورها را رنج می‌دهد.

بیماری فراملی توسعه نیافتگی کشورها را رنج می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمدعلی کمالی پیش از ظهر امروز در نخستین اجلاس کمیته مدیریت فنی مرکز منطقه‌ای تحقیقات و آموزش برنج کشورهای آسیای میانه و غربی اظهار کرد: کشاورزی در جمهوری اسلامی ایران محور فعالیت برای تحقق غذایی، برابری اجتماعی و کاهش اجتماعی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون تلاش‌های بسیاری برای تحول ساختاری بخش کشاورزی و روستایی و بهبود تولید پایدار مواد غذایی انجام شده است.

کمالی با بیان اینکه مجموع تولیدات کشاورزی ایران در 3 دهه گذشته از 25 میلیون تن در سال 1979 به بیش از 103 میلیون تن در سال 2010 رسیده است، افزود: با توجه به بروز خشکسالی‌ها در یک دهه گذشته، مدیریت بخش کشاورزی در کشور با اتخاذ سیاست‌های اصولی گام‌های بلندی برای تسریع در توسعه بخش کشاورزی برداشته است.

* سرمایه انسانی عامل توسعه کشاورزی است

معاون تحقیقات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی تلاش کشاورزان، متخصصان و مدیران بخش کشاورزی به‌ویژه محققان در تولید ارقام گیاهی و نژادهای برتر دامی را موثر خواند و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران برای بهبود بیشتر فرآیند مذکور به توسعه سرمایه انسانی و زیرساخت‌های مورد نیاز در تحقیقات، آموزش و ترویج بخش کشاورزی و همچنین توجه روزافزون به توسعه روستاها در ایران و دیگر کشورهای عضو تاکید دارد.

وی با اشاره به اینکه فاجعه گرسنگی و سوء تغذیه بر زندگی میلیون‌ها انسان اثر گذاشته است، بیان کرد: گرسنگی منزلت و مقام تمام بشریت را تهدید می‌کند.

* بیماری فراملی توسعه نیافتگی بسیاری از کشورها را رنج می‌دهد

کمالی به بیماری چاقی مفرط در بسیاری از کشورهای توسعه یافته اشاره کرد و گفت: ناامنی غذایی بسیاری از کشورهای در حال توسعه را تهدید می‌کند و با مشکل سوء تغذیه، گرسنگی، ناامنی غذایی و ضعف تولیدات کشاورزی مواجه هستند و از بیماری فراملی توسعه نیافتگی رنج می‌برند.

این مسئول نرخ رشد بالای جمعیتی، کشاورزی ابتدایی، نداشتن نیروی کار متخصص و ساختار تحقیقاتی و آموزشی مناسب را از ویژگی‌های بیماری توسعه نیافتگی دانست و خاطرنشان کرد: توسعه کشاورزی و تامین و تعمیم امنیت غذایی در کشورهای در حال توسعه رابطه بسیار نزدیکی با تحولات پیچیده سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دارد.

معاون تحقیقات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید براینکه کشورها باید نسبت به ایجاد تحولات مذکور متعهد باشند، اذعان کرد: کشورها باید تلاش کنند در روستاها اصلاحات اساسی در توزیع فرصت‌ها و خدمات به وجود آورند و در غیر این صورت پیشرفت کشاورزی مورد نظر محقق نمی‌شود.

وی خواستار توجه مسئولان بخش کشاورزی کشورها و برنامه‌ریزان توسعه تحقیقاتی و آموزشی در تامین امنیت غذایی شد و ابراز کرد: مسئولان کشورها نیازمند تغییر نگرش در کمک به رشد کشاورزی و بهبود وضعیت تولیدکنندگان هستند.

کمالی سازوکارهای اجرایی و اقدام‌های عملی برای بهبود و توسعه کشاورزی را تاثیرگذار عنوان کرد و افزود: رشد جمعیت باید با رشد دیگر بخش‌های اقتصادی در کشورهای منطقه هماهنگ باشد.

این مسئول بر حمایت اعتباری و دسترسی به فرصت‌های بازار کشاورزان تاکید کرد: گفت: کشاورزان نیازمند کمک‌های فنی، علمی و یافته‌های جدید تحقیقاتی مانند ارقام با کیفیت و پر محصول هستند.

معاون تحقیقات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اصلاح نظام تحقیقات و ترویج کشاورزی، انتقال دانش و فناوری و همچنین بهره‌مندی و همکاری متقابل از ظرفیت‌های کشورهای منطقه را یکی از راهکارهایی عنوان کرد که می‌تواند به بهبود وضعیت تولیدکنندگان و تولید کشاورزی کمک کند.

به گزارش فارس، نخستین اجلاس کمیته مدیریت فنی مرکز منطقه‌ای تحقیقات و آموزش برنج کشورهای آسیای میانه و غربی با حضور نمایندگان کشورهای آذربایجان، ترکیه، عراق، تاجیسکتان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان، افغانستان و ایران و همچنین نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی فائو، اکو و آی،دی،بی سوم و چهارم مهر جاری در موسسه تحقیقات برنج کشور در رشت در حال برگزاری است.

انتهای پیام/غ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول