اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون میراث فرهنگی استان اردبیل خبر داد

بازسازی گنبدخانه مسجد جامع عتیق اردبیل

خبرگزاری فارس: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از بازسازی اسکلت سازه‌ای گنبد‌خانه مسجد جامع عتیق اردبیل (جمعه‌ مسجد) برای نخستین بار خبر داد.

بازسازی گنبدخانه مسجد جامع عتیق اردبیل

حمید خدا‌پناهی دقایقی پیش در  گفت‌وگو  با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: گنبد‌خانه مسجد جامع عتیق اردبیل که پس از دوره ایلخانی فروریخته بود پس از گذشت چندین سال مرمت و بازسازی شد.

وی عملیات مرمت گنبد‌خانه این مسجد را شامل بازسازی اسکلت و سازه گنبد عنوان کرد و بیان داشت: مصالح داخلی و بیرونی آن هنوز اجرا نشده و طراحی آن در حال اتمام است.

این مسئول با اشاره به تخریب تپه به هنگام خیابان کشی در گذشته، ابراز داشت: بدنه‌سازی مشرف به خیابان سی‌متری نیز انجام شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با بیان اینکه حدود  500 میلیون تومان اعتبار برای مرمت و بازسازی این پروژه در نظر گرفته شده است، ابراز داشت: بازسازی گنبد‌خانه و بدنه شهری به مدت دو ماه به طول انجامید.

خداپناهی از جمله قسمت‌های مختلف مرمتی در این پروژه را احداث مجدد گنبد، کف‌سازی محوطه اثر و عرصه اثر، نماسازی و اجرای موزه و  بدنه شهری، کف‌سازی پیاده‌رو و مرمت ساختار و سازه بخش‌های مختلف بنا عنوان کرد و افزود: عملیات مرمت و بازسازی این بنا در حدود چهار سال به صورت جدی آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

وی اقدام به بازسازی ایوان مسجد جامع، ارائه طرح مرمت ایوان گنبد‌خانه در حوزه نیارش و آمود، اقدام به مطالعات باستان‌شناسی و حفاری علمی در سایت و محوطه مسجد جامع و کف‌سازی محوطه داخلی گنبد‌خانه و ایوان این مسجد را  از جمله عملیات بازمانده مرمتی و بازسازی این بنا برشمرد.

این مسئول، در مورد تاریخچه این اثر تاریخی  نیز ابراز داشت: مسجد جامع عتیق اردبیل در واقع برروی تپه تاریخی پیش از اسلام و اسلامی به عنوان نخستین مسجد در این مکان در زمان خلافت حضرت علی (ع) در سال 36 و 37 هجری قمری احداث شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل تصریح کرد: درحال حاضر قدیمی‌ترین آثار موجود در این تپه تاریخی مربوط به دوره دیلمیان، سلجوقیان، ایلخانیان و دوره قاجار است.

خداپناهی در پایان اظهار داشت: هم اکنون ایوان و گنبدخانه جامع مربوط به دوره سلجوقی و ایلخانی به عنوان مهمترین آثار باقیمانده مسجد در حال مرمت و بازسازی هستند.

انتهای پیام/خ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول