اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی فارس:

مسجد بغدادی شیراز مرمت می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از مرمت مسجد تاریخی بغدادی به عنوان یکی از بناهای ارزشمند تاریخی شهر شیراز خبر داد.

مسجد بغدادی شیراز مرمت می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، فریدون فعالی اظهار داشت: عملیات مرمت این اثر ارزشمند تاریخی با اختصاص اعتباری حدود 970 میلیون ریال هم‌اکنون در حال اجراست.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس در تشریح این عملیات در حال اجرا گفت: سبک‌سازی پشت بام، احیای پوشش سقف به همراه تعمیرات مورد نیاز، آجرکاری و سنگ‌چین ازاره در بخش خارجی بنا از مهم‌ترین اقداماتی بوده که برای حفظ این اثر ارزشمند تاریخی صورت گرفته و حدود 50 درصد از عملیات آن اجرایی شده است.

به گزارش فارس، این مسجد با توجه به نوع معماری و تزئینات به کار رفته و کتیبه‌های محراب، مربوط به دوره قاجاریه است که در محله قدیمی سردزک واقع شده و دارای پلان مربع و یک ایوانی و حیاط مرکزی است.

ایوان بنا در ضلع شمالی واقع شده که فاقد تزئینات کاشی‌کاری بوده و ورودی‌های مسجد در دو ضلع شرقی و غربی قرار دارد.

سردر اصلی مسجد در ضلع شرقی است و بعد از عبور از یک درب چوبی قدیمی از طریق یک دالان به حیاط مسجد راه پیدا می‌کند‌.

قبل از ورودی غربی ساختمان کوچک امامزاده‌ای به ‌نام بی‌بی ستین وجود دارد و شبستان اصلی مسجد که دارای عرقچین‌های سقف، آجری و بدون تزئینات است در ضلع جنوبی قرار دارد.

مسجد بغدادی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در مراقبت و حفاظت سازمان میراث فرهنگی بوده است و هرگونه دخل و تصرف در بنا طبق قانون تخلف محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی است.

انتهای پیام/ز30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول