اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی:

مرمت مسجد خاتون‌آباد میانه مهر 91 به اتمام می‌رسد

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از اتمام مرمت مسجد خاتون‌آباد میانه در مهر سال‌جاری خبر داد.

مرمت مسجد خاتون‌آباد میانه مهر 91 به اتمام می‌رسد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، تراب محمدی در جریان بازدید از عملیات مرمتی مسجد تاریخی خاتون‌آباد میانه گفت: مرمت نمای خارجی مسجد خاتون‌آباد به اتمام رسیده و بخشی از سیستم روشنایی، کف‌سازی و مرمت فضای داخلی باقی مانده که پیش‌بینی می‌شود مهر ماه جاری به اتمام رسیده و آماده بهره‌برداری شود.

وی با اشاره به معماری مسجد خاتون‌آباد گفت: با توجه به اینکه در گذشته هیچ مسجدی در شمال‌غرب پنجره ارسی نداشته و تنها خانه‌ها از آنها استفاده می‌کردند، پنجره‌های ارسی این مسجد چهره آن را در میان دیگر مساجد تاریخی استان و شمال‌غرب منحصر به فرد کرده است.

وی قدمت این مسجد را متعلق به اواخر دوره صفویه و اوایل قاجار عنوان کرد و افزود: مسجد خاتون‌آباد دارای بخش زنانه و مردانه است که پنجره‌های ارسی آن در جبهه شرقی و غربی فاصله میان بخش زنانه و مردانه واقع شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی به معماری داخلی مسجد اشاره کرد و ادامه داد: این مسجد با نمایی آجری و سقف و ستون‌هایی چوبی، دارای سرستون‌های کنده‌کاری شده است.

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دوره‌های مختلف تاریخی که این مسجد مرمت شده است، یادآور شد: مسجد خاتون‌آباد پیش از این در دوره‌های قاجار و پهلوی مرمت شده اما مرمت‌ها به صورت کلی نبوده است.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی برآورد اعتبار اولیه برای مرمت و بازسازی مسجد خاتون‌آباد را 750 میلیون ریال اعلام و خاطرنشان کرد: طبق برنامه مشخص شده برای اتمام عملیات مرمتی این مسجد در مدت سه ماه، مسجد خاتون‌آباد مهر ماه جاری آماده بهره‌برداری خواهد بود.

انتهای پیام/ل30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول