اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از فقدان راه‌های مناسب در هزارجریب

جاده‌های مسدود مشکل پیشروی محورهای هزارجریب مازندران

خبرگزاری فارس: با وجود ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﺑﻬﺴﺎزی ﺟﺎده‌ﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﯽ و با وجود وعده‌های مختلف مسئولان، مردم روستاهای هزارجریب مازندران از فقدان راه‌های مناسب ارتباطی رنج می‌برند و این مسئله از دغدغه‌های مهم آنان است.

جاده‌های مسدود مشکل پیشروی محورهای هزارجریب مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان نکا، تقویت شبکه‌های حمل و نقل و ارتباطی مناسب، نیاز توسعه مناطق مختلف است و این امر مهم در سال‌های اخیر در روستاها رونق گرفته، اما با توجه به ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﺑﻬﺴﺎزی ﺟﺎده‌ﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﯽ و با وجود وعده‌های مختلف مسئولان، مردم روستاهای هزار جریب مازندران از فقدان راه‌های مناسب ارتباطی رنج می‌برند و این مسئله از دغدغه‌های مهم آنان است.

روستای سورک یکی از مناطق بااستعداد منطقه است که به دلیل داشتن مناطق جنگلی از لحاظ گردشگری تفریحی، کشاورزی، دامپروری، باغداری و... از روستاهای توانمند و صاحب‌نام است که به دلیل توجه نکردن به این جاده دسترسی، موقعیت مناسب گردشگری و استفاده و بهره‌مندی از مواهب خدادادی در این زمینه از بین رفته است.

به موازات رشد غنای فرهنگی و معنوی در منطقه هزارجریب مازندران، فقر اساسی در ایجاد راه‌ها همچنان در بسیاری از 148 روستای هزارجریب به چشم می‌خورد و در این رابطه است که مردم روستای سورک بخش هزارجریب نکا از توابع شهرستان نکا استان مازندران از داشتن راه ارتباطی مناسب در این روستا گله‌مند بوده و خواستار توجه مسئولان به این دغدغه‌های خود هستند.

یکی از روستاییان این روستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نکا بیان داشت: نداشتن راه دسترسی به جاده مناسب، انگیزه ماندن در روستا را از اهالی گرفته و افراد ترجیح می‌دهند که به شهر نکا و بهشهر و اطراف کوچ کنند و از به خطر انداختن جان خود در ایام مختلف سال به دور باشند.

محمد فلاح در این رابطه به فارس گفت: به دلیل نبود جاده استاندارد نه تنها هیچ گردشگری حاضر نیست به این مناطق سفر کند بلکه اهالی این روستا نیز فرار را بر قرار و ماندن در روستا ترجیح داده‌اند و به شهر کوچ کرده‌اند.

وی گفت: نبود جاده دسترسی مناسب، مانع از داد و ستد مناسب کشاورزان و دامداران با شهر شده و مسئولان باید در این راستا فکر اساسی انجام دهند و ما را از این مشکلات رها کنند.

یکی دیگر از اهالی این روستا که از فرهنگیان استان است نیز در این رابطه به فارس ادامه داد: رونق منطقه در انتظار اصلاح جاده‌های ارتباطی است و این مهم باید با همکاری مسئولان ذی‌ربط حل و فصل شوند.

یوسفعلی زارعی خاطرنشان کرد: مردم منطقه خواستار آسفالت‌کردن جاده، تعریض و حذف پیچ‌های خطرناک آن هستند.

وی ادامه داد: کم‌عرض بودن جاده و قرارگرفتن در بین روستاهای مسیر یکی از مشکلاتی که رانندگان هر روز با آن مواجه هستند و باید مسئولان برای رفع این مشکلات چاره‌اندیشی کنند.

زارعی ابراز داشت: با وجود آنکه شن‌ریزی در برخی از محورها انجام شده، اما وجود جاده خاکی در این محور و آسفالت نبودن تردد را برای روستاییان با مشکل مواجه کرده و نیازمند توجه جدی مسئولان است.

وی که خود دبیر اجرایی ستاد یادواره شهدای منطقه هزارجریب و سورک است با انتقاد از پاسخگویی صریح مسئولان افزود: وعده‌های فراوانی در این راستا انجام شده است، اما در اجرایی شدن آن با مشکل روبه‌رو هستیم تا جایی که یادواره شهدای سورک با وجود قرار گرفتن در فصل تابستان در گل و لای و با مشقات فراوان برگزار شد.

این مسئول فرهنگی عنوان کرد: جاده خاکی این روستا در فصل تابستان نیز با کوچک‌ترین بارندگی رفت و آمد را مختل می‌کند و با توجه به درپیش بودن فصل پاییز و زمستان باید از هم‌اکنون در این راستا چاره‌اندیشی شود و ما منتظر پاسخ مسئولان هستیم.

محمد نوروزی یکی از اهالی مطبوعات مازندران که از اهالی این روستا نیز هست در این زمینه معتقد است: فقر اساسی روستای «سورک» محرومیت از جاده است که با وجود پیگیری‌های زیاد و وعده‌های مسئولان از جمله معاون وزیر کشور، استاندار مازندران، نماینده فعلی و نمایندگان پیشین مردم بهشهر و نکا در مجلس شورای اسلامی و بسیاری از مسئولان محلی، همچنان تردد در شش کیلومتر از جاده خاکی مسیر «لایی به سورک» در ایام بارندگی فقط با استفاده از زنجیر چرخ و خودروهای دارای دنده کمکی میسر است و در فصل زمستان به علت برف‌گیر بودن محور در بسیاری از اوقات، جاده مسدود می‌شود.

وی گفت: بارندگی مختصر در روز برگزاری یادواره شهدای منطقه هزار جریب و سورک با عنوان «پانزدهمین یادمان 264 پرستوی مهاجر» باعث شد که در رفت و برگشت بسیاری از خودروها در چندین مسیر در گل و لای متوقف شوند و مردم به ناچار با پای پیاده، تراکتور و وانت از روستاهای اطراف با اسب خود را به محل یادواره برسانند.

نوروزی ادامه داد: چند تن از رانندگان تراکتور داوطلبانه ده‌ها دستگاه خودرو متوقف شده در گل و لای را در مسیرهای لغزنده و گل‌آلود یدک کشیدند تا رانندگان با آرامش خاطر مسیرهای پرخطر را طی کنند.

وی متذکر شد: در طی 11 سال برگزاری یادواره شهدا در سورک، همواره به مسئولان گوشزد شد که راه چاره‌ای برای جاده شش کیلومتری لایی به سورک که پنج روستای مسیر هم از آن برخوردار می‌شوند، اندیشیده شود، اما تاکنون هیچ اقدامی که کمترین مردم در فصل تابستان مشکل نداشته باشند انجام نپذیرفته است.

دسترسی نداشتن به جاده مناسب از مهم‌ترین دغدغه‌های تمامی روستانشینان بخش هزارجریب نکا است که با وجود پیگیری‌های مختلف مسئولان همچنان با مشکل مواجه است، رسیدگی به وضعیت راه‌ها تنها بخش کوچکی از خواسته‌های مردم محروم هزارجریب است که با محرومیت‌های فراوان با آن روبرو هستند و توجه مسئولان به این امر مهم می‌تواند موجب رونق اقتصادی و فرهنگی منطقه تاثیر بسزایی داشته باشد.

=============

گزارش از مریم نظری

انتهای پیام/ن20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول