اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه 8 سال رویارویی حق علیه باطل

بوی عشق از هر برگ دفاع مقدس مشهود است

خبرگزاری فارس: شنیدن خاطرات دفاع مقدس، هنوز هم نفس‌ها را در سینه حبس می‌کند که از چه جنسی بودند مردمانش و چه چیزی را وعده شنیده بودند که بی‌تاب رفتن شدند و پای ماندنشان لنگ می‌زد؟

بوی عشق از هر برگ دفاع مقدس مشهود است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، تاریخ هر دیاری ممهور به وقایعی است از روزگاری سترگ که بومیان آن دیار قد علم کردند برای ایستادگی در برابر تجاوز به خاک و عشق و اعتقادشان....

روزگاری که تعلق خاطر و عرق ملی هر دیاری را به مبارزه و دادخواهی می‌طلبد که این دوران در تاریخ ملل مختلف رنگ و بوی متفاوتی دارد.

و اما ایران... شهریور 57؛ در گیر و دار حفظ تحولات اسلامی شدن و تثبیت انقلابی که حاصل چند سال ایستادگی و اسلام‌خواهی در برابر طاغوت است.

روزگاری که مردمانش شاهد آیه «ان مع‌العسر یسرا...» شدند و خرسند از این پیروزی که ناگاه 31 شهریور معادلات را بهم ریخت...

روزی که حیرت همگان را معطوف به خود کرد که جرم این انقلاب نوزاد چه بوده که تا راه رفتن نیافته باید ایستادگی کند؟

جای تأمل نبود؛ مقاومت و ایستادگی می‌بایست؛ در میدان‌های نبرد نه! در خانه‌های مردمان و حتی شهرهایی که آماج بمباران شده بودند و چه جانانه حق مطلب ادا کردند مردمانی که تا این روز تفنگ بر دست نگرفته بودند اما دوشادوش رزمندگان و ارتش‌آموختگان شدند برای حراست از اعتقادشان.

ندای رهبری و امامی که کشتی پرتلاطم انقلاب را به ساحل نجات کشانده بود این بار نیز طنین‌انداز این دیار حق‌طلب شد که امروز را دفاع باید و حراست از ذره ذره خاک و کلمه کلمه اعتقاد راسخمان.

لبیک گویش شدند مردمانی که به ناخدایی او در عرصه پیروزی کشتی انقلاب ایمان داشتند و همگامش شدند برای سیلی زدن به دهان سرمستی مغرورانه صدام برای سخنرانی در تهران!

می‌پنداشتند ایران 57 متزلزل است و به طرفة‌العینی به ترس از خمپاره و دود و آتش عقب می‌کشد از سنگر اسلامی شدن و حفظ انقلابی که برای تحقق آن خون دل‌ها خوردند مردمانش اما به حق نیز معترف شدند به پوچی این اعتقاد خام و نپخته که تحریک شده از ایادی استکبار بود.

سرمشقی که ایادی استکبار برای سرمستی صدام نوشتند با قلم پوسیده‌ای بود که از زیر لنگر انقلاب برایشان به یادگار مانده بود و این قلم پوسیده جوهر ماندگاری نبود برای پیروزی بر این ملت!

رزمندگان این دیار مردمانی بودند که شاید سواد نوشتن‌شان لنگ می‌زد از تجددمآبی!! پوچ غرب اما پای دلشان مستحکم‌تر بود به ادامه راه و لبیک به امام برای حراست از اعتقاد و خاک‌شان.

روزهای این دفاع از حریم ارزش‌ها گذشت و به سال‌ها کشید و هشت سال شد و نام مقدس بودن بر برگ برگ این روزگار نهادن نه برای رنگین شدن تابلوی این دفاع نه!! بلکه به دلیل تقدسی که از سنگریزه‌ها و خاکریزهای جبهه‌ها هنوز هم به مشام می‌رسد.

شب و روز‌ها و ثانیه‌های دفاعی که برای هر رزمنده حکم تسبیح خدا می‌نمود را همگان معترفند... روزگاری که ترس از به شهادت نرسیدن و عدم ادای تکلیف لقلقه دهان رزمندگانش بود نه در خانه ماندن و بی‌تفاوت شدن.

شنیدن خاطرات آن دوران هنوز هم پس از گذشت سی و چند سال نفس‌ها را در سینه حبس می‌کند که از چه جنسی بودند مردمانش و چه چیزی را وعده شنیده بودند که بی‌تاب رفتن شدند و پای ماندنشان لنگ می‌زد؟!

در شنوا شدن قطره‌ای از دریای دفاع پای سخنان یک رزمنده نشستیم اگر چه لحظه لحظه آن دیار را باید فرد فرد رزمندگانش به تصویر کشند...

حاج‌میرزا سلگی... هم ‌او که دوشادوش رزمندگان دیگر همپا شد برای تحقق آرمان‌های امام و انقلابش...

جانباز 70 درصدی که هر دو پای خود را در خاک جبهه‌ها جا گذاشت و یادگاری شد برای من و تویی که نبودیم و می‌توانیم حسش کنیم دورانش را.

 

* بهترین دوران عمرم دفاع مقدس بود

او که به تأسی سیدالشهدا(ع) می‌گوید: در فرهنگ شیعه روایتی داریم که ما متجاوز و شروع‌کننده جنگ نیستیم و منادی نظامی‌گری و خشونت نبوده‌ایم بلکه فقط باید دفاع کنیم.

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس با اشاره به نابرابر بودن این جنگ می‌گوید: در این نبرد نابرابر که هنوز در ابتدای انقلاب بودیم و سپاه پاسداران سازماندهی نشده بود عراق و همه استکبار جهانی حمله کردند به مرز‌هایمان.

وی با اشاره به سخن صدام که ما ظرف سه روز آینده مصاحبه بعدی را در تهران انجام خواهیم داد، گفت: بر اساس این یاوه‌گویی‌ها هشت سال جنگ بر ما تحمیل شد و هشت سال دفاع مقدس رقم خورد.

 

*دفاع مقدس دانشگاه استحکام اعتقادی بود

سلگی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه درصدد کشورگشایی نبوده و نیست، خاطرنشان کرد: با نشان دادن الگوی انسانی و کرامت انسانی توانستیم حقیقت انقلاب را صادر کنیم و بیداری اسلامی کنونی نتیجه فرهنگ و ریشه اعتقادی ما است.

وی از دفاع مقدس به عنوان گنجینه‌ای ارزشی یاد کرد و گفت: به عنوان یک فرهنگ غنی و گرانبها، آن روزها را بهترین دوران عمرم می‌دانم که ورق‌های زرین تاریخ عمر و انقلاب و دفاع مقدس کشورم در آن رقم خورد.

رئیس ستاد لشگر انصارالحسین(ع) همدان در دوران دفاع مقدس تصریح کرد: دوران دفاع نه به شعار که به واقع دانشگاه انسان‌سازی بود که هر روزش به اندازه حضور چند ساله یک دانشجو در یک دانشگاه عشق آموختیم و ایثار.

وی با بیان اینکه در دنیا سربازان نیز از حضور در جنگ سر باز می‌زنند به حضور همه اقشار مردمی در دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: حضور در جبهه‌ها برای همگان افتخارآمیز و انجام وظیفه و لبیک به ندای امام خمینی بود.

سلگی با بیان اینکه دفاع مقدس ناگفته‌های بسیاری دارد و ارزش‌های زیادی در آن نهفته است، افزود: بیشترین شهدا و مجروحان ما نیروهای مردمی هستند در حالی که تاریخ جنگ‌های دنیا سابقه ندارد مردم داوطلبانه در جنگ شرکت کنند.

 

* پیروزی ما مرهون فرهنگ اعتقادی است

به گفته وی، نقطه قوت تعالی و استحکام ایران اسلامی فرهنگ و اعتقاد این مرز و بوم است که دشمن نیز این مهم را لمس کرده که نقطه برتری ما نسبت به دشمن فرهنگ ما است، روحیه شهادت‌طلبی مرهون این فرهنگ شیعی است.

رئیس ستاد لشگر انصارالحسین(ع) همدان با اشاره به تهاجم فرهنگی علیه ایران اسلامی، ابراز کرد: این حملات نیز در واقع به این دلیل است که دشمن نقطه قوت ما را شناسایی کرده و نوک پیکان خود را بر هجمه به آن برده است.

وی خطاب به جوانان متذکر شد: نوک پیکان هجمه‌های فرهنگی برای از بین بردن ایمان مردم و جوانان و بی‌هویت کردن آحاد مردم این جامعه به خصوص جوانان آن است تا به این واسطه در بین آنها روحیه‌ای ایجاد کند که دین، انقلاب و اسلام و مرجعیت و تبعیت از ولایت فقیه را از آنان بگیرد.

 

* دشمن با ترویج بی‌حجابی درصدد تهی کردن هویتی جوانان است

سلگی با اشاره به هدف دشمن در ترویج بی‌حجابی نیز با بیان اینکه عفاف و حجاب از موضوعات مهم و نمود اسلامی بودن یک کشور اسلامی است، افزود: دشمن درصدد است با این شیوه ما را از درون تهی کند و ایمان را از مردم ما بگیرد و از جوانان ما پوسته توخالی بسازد که با هر تلنگری ترک بردارد و بشکند.

وی با بیان اینکه رسالت جوانان ما در این برهه حساس این است که راه شهدا را ادامه دهند، خاطرنشان کرد: عدم توجه به این موارد مانع از پیشرفت همه‌جانبه علمی و اعتقادی و دفاع راستین از مملکت است چرا که در دوران دفاع مقدس، دفاع ما دفاعی عقیدتی بود.

 

* حضور اقشار مردمی، نشان از لبیک به ندای امام داشت

حمید عسگری نیز رزمنده دیگری است از یادگاران جنگ، او که از نخستین ساعات آغاز جنگ تحمیلی در جبهه حضور یافت و در سن 20 سالگی روزها کار فرهنگی انجام می‌داد و شب‌ها به رزمندگان همدان می‌پیوست... رزمندگانی که امر مراقبت از مرز را بر عهده داشتند.

با وی به گفت‌وگو نشستیم در عظمت آن روزگار که به رشادت‌های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس به نقش همدان در این زمینه اشاره کرد و گفت: حضور نیروهای مردمی در کنار رزمندگان ارتش و سپاه نمایانگر عشق به ندای امام راحل(ره) بود.

عسگری با اشاره به نخستین نبرد جمهوری اسلامی ایران با صدامیان توسط همدانی‌ها در روز چهارم مهر با عنوان «نبرد روز چهارم» اظهار کرد: در این روز نخستین سیلی را همدانی‌ها به صدامیان زدند.

وی ابتکار عمل بعدی همدانی‌ها را در عملیات مرصاد عنوان کرد و افزود: در مرصاد همدان سه عملکرد دارد، اول وارد عمل شدن باقیمانده لشکر در چارزبر به فرماندهی حاج میرزاسلگی است که نقش‌آفرینی کردند و جاده را بستند و خاکریز زدند.

این رزمنده دفاع مقدس ادامه داد: دوم، یک گروهان به اضافه، به صورت سینه به سینه در نهاوند فراخوانی می‌شوند و زودهنگام خودشان را جلوتر از همه واحدها به باقیمانده چارزبر می‌رسانند و سوم نیز تجهیز 14 گردان در روزهای اول مرصاد به همراه تجهیزات کامل به اضافه 60 دستگاه خودروی کمک‌دار بود که برای دفاع از جبهه در مقابل منافقین می‌روند.

وی با تأکید بر لزوم حفظ ارزش‌های دوران طلایی دفاع مقدس و نشر آن در همه ابعاد جامعه این مهم را گامی مؤثر در راستای بیمه کردن جامعه در برابر هجمه‌های دشمنان خصوصاً استکبار جهانی دانست.

 

* از درس‌های دفاع مقدس پویایی ایران امروز رقم می‌خورد

آری... ناگفته‌های هشت سال دفاع مقدس بسیار است و در این مجال اندک بی‌شک نمی‌گنجد اما اگر چه آن دوران جزو تاریخ این مرز و بوم است می‌طلبد در جنگ کنونی نرم نیز بار دیگر لبیک‌گوی رهبر زمان شده و در برابر هجمه‌هایی که قلب و ذهنمان‌ را نشانه رفته‌اند، بایستیم.

تجربه هشت سال دفاع و واگویه‌های آن دستاورد ارزشمندی است برای تأسی گرفتن از آن در جنگ کنونی... جنگ نرمی که نیازمند استحکام اعتقاد است و ظرافت ویژه‌ای می‌طلبد در ایستادگی...

فرصت مغتنمی است هفته دفاع مقدس برای تعالی این مهم، که به حق نیز امسال نام «چگونه با فرهنگ شهیدان به جنگ با تحریم‌ها برویم» بر آن نهاده شده... آری دانشگاه دفاع مقدس تا بی‌نهایت درس برای امروز ما به یادگار گذاشته تا بتوانیم امروزمان را نه تنها با ایستادگی بلکه بدون توجه به هیچ تحریمی دوباره بسازیم که این محقق نمی‌شود مگر با تأسی از ندای رهبری در اقتصاد مقاومتی و لبیک به تحقق آن ان‌شاءالله...

گزارش: زهرا مرادوند

انتهای پیام/صا20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول