اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

پایانه‌های مرزی آذربایجان‌غربی در مسیر توسعه و پیشرفت

خبرگزاری فارس: پایانه‌های مرزی آذربایجان‌غربی به عنوان جزئی از مهم‌ترین پایانه‌های مرزی کشور با توجه ویژه مسئولان استانی و کشوری در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گرفته و روز به روز شاهد رشد و ارتقای سطح خدمات‌دهی این پایانه‌ها هستیم.

پایانه‌های مرزی آذربایجان‌غربی در مسیر توسعه و پیشرفت

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، مسئولان آذربایجان‌غربی از سال‌های گذشته در صدد افزایش پایانه‌های مرزی و همچنین گسترش خدمات‌دهی این اماکن به عنوان یکی از عناصر اصلی پیشرفت کشور هستند چرا که این مرزها به دلیل همسایگی با کشورهای دیگر، مسیر ترانزیتی ایران و اروپا محسوب می‌شوند.

مسئولان ارشد کشوری و به ویژه مسئولان وزارت راه و شهرسازی نیز در سفرهای مختلف خود به آذربایجان‌غربی به طور مکرر پیگیر سرنوشت پایانه‌های مرزی بوده و حتی چند بار نیز برای بازدید از روند احداث پایانه‌ها به این استان سفر کرده‌اند.

صبح روز چهارشنبه 29 شهریورماه نیز مرزهای ترانزیتی بازرگان و پلدشت از توابع آذربایجان‌غربی شاهد بازدید جمعی از مسئولان کشوری و استانی بودند، البته این بازدید دارای خبرهای خوشی از جمله افتتاح مجموعه تجاری یک پایانه و کلنگ‌زنی برای افتتاح پایانه‌ای دیگر برای مردم منطقه و به خصوص شهرهای اطراف این مرزها بود که باید توسط شهریار افندی‌زاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور و همچنین وحید جلال زاده استاندار آذربایجان‌غربی انجام می‌شد.

بر اساس اعلام مسئولان اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان، خبرنگاران باید توسط اتوبوس از پیش تعیین شده به محل افتتاح مراسم اعزام می‌شدند تا در این برنامه‌ها حضور داشته و اخبار این افتتاح‌ها را منعکس کنند.

اکیپ همراه معاون وزیر نیز شامل مدیران کل و مسئولان استانی بود که از آن جمله می‌توان به وحید جلال زاده استاندار، بابک طالبی مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان، مدیرکل راه و شهرسازی و همچنین تنی چند از مدیران شهرستان‌های مدنظر معاون وزیر اشاره کرد که باید وی را در این سفر همراهی می‌کردند.

آغاز سفر از بازرگان و پایانه تازه تاسیس مرزی

مقصد نخست این سفر مرز بازرگان بود که حدود 300 کیلومتر با ارومیه به عنوان مرکز استان آذربایجان‌غربی فاصله دارد و جمهوری اسلامی ایران را به کشور ترکیه متصل کرده و به عنوان یکی از مهم‌ترین مرزهای ترانزیتی کشور محسوب می‌شود.

مرکز تجاری این پایانه مرزی اولین طرحی بود که باید توسط معاون وزیر افتتاح می‌شد و خبر خوشی برای مردم ماکو، بازرگان و شهرهای اطراف در پی داشت چرا که بیشتر مردم این شهرها گذران زندگی خود را مدیون وجود این گونه پایانه‌ها هستند.

افندی زاده در مراسم پرده‌برداری از ساختمان این مرکز تجاری با تقدیر از مسئولان استانی، احداث این ساختمان را شروعی برای افزایش فعالیت‌های مرزی دانست و اظهار داشت: امید است با توسعه پایانه مرزی بازرگان ظرفیت پایانه‌های مرزی کشور افزایش یافته و بتوانیم نسبت به رونق و آبادانی کشور تلاش کنیم.

بازدید از بخش‌های مختلف این مرکز تجاری پایان بخش قسمت اول برنامه بود اما بر اساس اعلام مسئولان بخش اصلی این افتتاح در محل مجتمع فرهنگی و هنری شهر بازرگان برگزار می‌شد.

مراسم افتتاحیه مرکز تجاری پایانه مرزی بازرگان با سخنرانی بابک طالبی مدیرکل حمل و نقل پایانه‌های آذربایجان‌غربی آغاز شد. وی در این سخنان با اشاره به اینکه مرز بازرگان مهم‌ترین مسیر دسترسی به اروپا محسوب می‌شود، گفت: این مرز در حال حاضر به دلیل برخورداری چهار کریدور فعال بین‌المللی به عنوان برترین پایانه از لحاظ تردد مسافر محسوب می‌شود.

طالبی افزود: ساختمان تجاری این پایانه در مساحتی به میزان 50 هزار متر مربع و شامل بخش‌هایی همانند تأسیسات زیربنایی، کریدورهای مسافری، باسکول های 2 طرفه 60 تنی و همچنین منابع آب و برق و دیزل است که در سال 87 به مرحله بهره‌برداری رسیده و هم اکنون نیز افتتاح رسمی آن را شاهد هستیم.

مدیرکل حمل نقل و پایانه‌های آذربایجان‌غربی در پایان ابراز داشت: این پایانه باید با توسعه و توجه بیشتر مسئولان پیشرفت‌های بهتری داشته و شاهد رونق آن در سال‌های آینده باشیم.

پس از سخنان طالبی، حمید احمدیان فرماندار ماکو با حضور در پشت تریبون سخنان خود را آغاز کرد و اذعان داشت: طرح‌های افتتاح شده توسط معاون وزیر راه و شهرسازی در ماکو و بازرگان شامل افتتاح بلوار ولایت، تعریض خیابان امام(ره) و همچنین افتتاح مجموعه تجاری پایانه مرزی بازرگان بود که نشان از همت والای مسئولان شهرستانی و استانی دارد.

وی اضافه کرد: مسئولان استانی باید برای تکمیل پایانه مرزی بازرگان، راه ترانزیتی ایواوغلی – بازرگان و همچنین مسیر اضطراری برای ورود و خروج کامیون‌ها به این مسیر تلاش بیشتری داشته باشند.

علیپور نماینده مردم ماکو، چالدران، پلدشت و شوط در مجلس شورای اسلامی سخنران سوم این برنامه بود که در سخنان خود اشاره‌ای به نیازمندی‌های این شهرستان‌ها داشت و گفت: این منطقه به دلیل واقع شدن در مسیر ترانزیتی باید مورد توجه واقع شود تا مسافران کشورهای خارجی مناظر زیبای ایرانی را در این منطقه نظاره گر باشند.

با اتمام سخنان این نماینده مجلس شورای اسلامی، کلیپی با عنوان «آذربایجان‌غربی نمادی از توسعه مرزها» پخش شد که در آن گوشه‌ای از فعالیت‌های مختلف در مرزهای آذربایجان‌غربی به تصویر کشیده شده بود.

سخنران بعدی این همایش وحید جلال زاده استاندار آذربایجان‌غربی بود که سخنرانی کوتاه خود را با تبریک هفته کرامت آغاز کرد و بیان داشت: آذربایجان‌غربی به عنوان یکی از استان‌های حساس مرزی ایران اسلامی شناخته می‌شود به طوری که وجود چند مرز در شهرستان‌های مختلف توجه جدی به مقوله پایانه‌های مرزی استان را دوچندان می‌کند.

وی گفت: دولت در سال‌های اخیر توجه ویژه ای به بحث مرز و پایانه های مرزی داشته که امید است در آینده نیز این توجه ادامه داشته باشد تا شاهد رونق فعالیت‌های مرزی و تجاری در استان و کشور باشیم.

جلال زاده خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های بالقوه آبی و خاکی و ترانزیتی می‌تواند این منطقه را به یکی از قطب‌های تجارت پذیر کشور تبدیل کند و این امر تنها با توسعه زیرساخت‌ها توسط دولت ممکن می‌شود.

سخنران پایانی و اصلی این مراسم شهریار افندی‌زاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور بود.

افندی‌زاده در ابتدا حمل و نقل را یکی از ارکان مهم در توسعه اقتصادی هر جامعه دانست و تصریح کرد: در این میان بحث ترانزیت کالا در اولویت کاری این سازمان است که خوشبختانه مورد توجه استانداران استان‌های مرزی نیز قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پایانه‌های مرزی به عنوان دروازه های کشور به سوی جهان شناخته می‌شوند و توسعه این مراکز باعث افزایش مسافر و همچنین توسعه فعالیت‌های مرزی در استان‌های مرزی می‌شود.

وی همچنین از موفقیت آذربایجان‌غربی در ورود به بحث پایانه‌ها خبر داد و اظهار داشت: این استان به عنوان دروازه ارتباطی ایران با کشورهای نظیر ترکیه و آذربایجان یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور در بحث‌های ترانزیتی و مرزی محسوب می‌شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور آماری از مباحث ترانزیتی در کشور نیز ارائه داد و گفت: در سه سال گذشته بیش از 75 درصد رشد ترانزیتی در کشور داشته‌ایم یعنی ایران اسلامی مسیر عبور بیش از 100 کشور جهان برای تجارت محسوب می‌شود.

با اتمام این برنامه اکیپ معاون وزیر و همچنین خبرنگاران رسانه های سراسری و مطبوعات استانی برای افتتاح پروژه مرزی در پلدشت به سمت این شهرستان عازم شدند، البته قبل از این امر اقامه نماز ظهر و همچنین صرف غذا بود که در همسایگی پایانه مرزی پلدشت انجام شد.

کلنگ‌زنی مجتمع تجاری پایانه مرزی پلدشت

مقصد دوم و نهایی معاون وزیر راه و شهرسازی و هیئت همراه وی گمرک پلدشت بود که به منظور کلنگ‌زنی احداث مجموعه تجاری پایانه مرزی پلدشت عازم این منطقه شده بودند.

حضور چند دقیقه‌ای خبرنگاران و انتظار برای رسیدن میهمانان اصلی در هوای گرم نقطه صفر مرزی در همسایگی کشور آذربایجان و محلی که تنها مکان موجود برای پناه بردن چادرهای برافراشته شده نمایشگاهی بود از حواشی این کلنگ‌زنی محسوب می‌شد.

مشاهده سربازان غیور مرزبانی فرماندهی انتظامی استان در گروهان مرزی پلدشت که نوعی حس وطن‌دوستی به انسان منتقل می‌کرد و همچنین برخی هزینه های اضافی برای مراسم و استفاده از شیوه های غیرایرانی در تزیین محل از دیگر حاشیه‌هایی بود که شاید چندان جالب به نظر نمی‌آمد.

با ورود میهمانان به محل کلنگ‌زنی، مراسم به طور رسمی آغاز شد البته در این برنامه هیچ سخنرانی و مراسمی ترتیب دیده نشده بود و تنها اقدام مسئولان حاضر کلنگ‌زنی نمادین احداث مجتمع تجاری پایانه مرزی پلدشت و همچنین بازدید چند دقیقه‌ای مرز جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان بود.

به دلیل اتمام سریع بازدید از مرز جمهوری آذربایجان در کنار رود ارس، جمعی از خبرنگاران برای انجام مصاحبه به سوی خودروی حامل استاندار آذربایجان‌غربی و معاون وزیر راه رهسپار شدند ولی به دلیل عجله این مسئولان و راهنمایی در کمال آرامش و متانت استاندار مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های مسافربری استان پاسخگوی سؤالات خبرنگاران در خصوص مشخصات این پایانه بود.

بابک طالبی در این مصاحبه گفت: طرح جامع مرزی پلدشت در زیربنایی به میزان یک هزار و 700 متر مربع و دارای سالن‌های تجاری و جانبی، باسکول، پارکینگ، دیوارهای سیل بند و محوطه بیش از یک هزار و 800 مترمربع تا 24 ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: مراحل عملیاتی این پروژه با توجه به انجام چند مرحله اجرایی به طور همزمان، جزو معدود پروژه‌هایی است که در کشور انجام می‌شود.

پس از این مصاحبه میهمانان و هیئت همراه آن‌ها به سوی ارومیه راهی شدند و سفر یک روزه معاون وزیر راه و شهرسازی برای افتتاح و کلنگ‌زنی دو طرح شاخص مرزی در آذربایجان‌غربی به اتمام رسید.

حال باید دید که این اقدام مسئولان کشوری و استانی تا چه حد می‌تواند در تسهیل مبادلات تجاری موثر واقع شود و آینده پایانه‌های مرزی استان به عنوان جزئی از پایانه‌های مهم کشور را تا چه حد روشن می‌کند.

----------------------------

گزارش از سجاد امیرکردلر

----------------------------

انتهای پیام/ل10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول