اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه

مرز پرویزخان فعال‌ترین پایانه مرزی کشور به حساب می‌آید

خبرگزاری فارس: رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت: 42 درصد از میزان صادرات کشور به عراق از طریق مرزهای استان کرمانشاه انجام گرفته است و مرز پرویزخان همچنان فعال‌ترین پایانه مرزی کشور به حساب می‌آید.

مرز پرویزخان فعال‌ترین پایانه مرزی کشور به حساب می‌آید

کیوان کاشفی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، وضعیت اقتصادی کشور را نامطلوب دانست و اظهار کرد: در طول سه سال گذشته فشارها و تحریم‌های دشمنان بیشتر بر دوش اقتصاد و فعالان اقتصادی کشور بوده و سیاست‌های اتخاذ شده اگر با یک برنامه‌ریزی اصولی و همدلی مسئولان همراه نباشد، در آینده با وضعیت بدتری روبرو خواهیم شد.

کاشفی ادامه داد: باید فضای داخلی کشور را به سمت و سویی سوق داد که بتوان فشارهای اقتصادی وارده را هضم کرد نه اینکه خود تشدیدکننده این اوضاع باشد.

وی با بیان اینکه بیش از 56 درصد از مصوبات مجلس شورای اسلامی در دوره گذشته به بخش اقتصادی اختصاص داشته است، افزود: با توجه به اهمیت بخش اقتصادی لزوم توجه به این مقوله به خوبی مشهود است اما باید در نظر داشت که تعداد تصویب قوانین در حوزه اقتصادی نه تنها مفید نیست بلکه باعث ایجاد مشکلات و تنگناهایی در فضای کسب و کار کشور خواهد شد.

*متغیر بودن نرخ ارز مشکل بخش اقتصادی است

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه تفاوت نرخ ارز و متغیر بودن آن را از جمله مشکلات پیش‌روی بخش اقتصادی عنوان کرد و گفت: تفاوت نرخ ارز سبب شده که توان دستیابی به نرخ ارز رسمی برای کسی مقدور نباشد و به همین دلیل نیز بسیاری از کارخانجات استان در وضعیت نامطلوبی به سر می‌برند.

وی با بیان اینکه متغیر بودن نرخ ارز و سیاست‌های ارزی متعدد امکان برنامه‌ریزی مناسب را غیرممکن می‌کند، خاطرنشان کرد: همین مسئله بخش اقتصادی را با مشکلات قابل‌توجهی روبرو کرده است.

*بی‌اعتمادی دولت به بخش خصوصی

کاشفی افزود: فاصله بین نرخ رسمی و آزاد ارز، دولت را نسبت به بخش خصوصی بی‌اعتماد کرده و در نتیجه آن دولت به یکی از بزرگترین واردکننده‌ها تبدیل شده است که این مسئله مغایر اصل 44 قانون اساسی و هدف‌گذاری‌های قانون است.

وی از دیگر مشکلات تفاوت نرخ ارز را ایجاد رانت‌های اقتصادی دانست.

رئیس اتاق بازرگانی استان عدم نقدینگی واحدهای صنعتی پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را نیز از مشکلات پیش‌روی این بخش قلمداد کرد و با بیان اینکه بانک‌ها در انقباضی‌ترین حالت خود در طول 30 سال گذشته قرار دارند، تاکید کرد: امروز دیگر خوش حسابی مشتریان نمی‌تواند نقش پر‌رنگی در بهبود وضعیت آنها داشته باشد.

کاشفی حداقل نرخ سود تسهیلات بانکی را 21 درصد عنوان و ادامه داد: در این شرایط درآمد و تولید دچار مشکلات زیادی خواهد شد و بعید است که استفاده از تسهیلات بانکی صرفه اقتصادی داشته باشد.

کاشفی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی در قالب ماده 28 و 29 قانون بودجه کشور تدابیری برای وضعیت معوقات واحدهای تولیدی اندیشیده که با تدوین آئین‌نامه بانک مرکزی، روند استمهال واحدهای تولیدی به صفر رسیده است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه در ادامه با اشاره به اینکه در بخش تجارت وضعیت مناسب‌تری بر اقتصاد کشور حاکم است، اظهار کرد: در پنج ماهه اول امسال حدود یک میلیارد دلار کالا از طریق مرزهای استان صادر شده است که این رقم حدود 36 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

وی ادامه داد: از مبلغ یک میلیارد دلار صادرات رقم 620 میلیون دلار کالاهای تولیدی و صادراتی از استان بوده و مابقی کالاهایی است که از استان‌های دیگر اظهار شده است.

*42 درصد صادرات ایران به عراق از طریق مرزهای کرمانشاه

کاشفی با اشاره به اینکه 42 درصد از میزان صادرات کشور به عراق از طریق مرزهای استان کرمانشاه انجام گرفته است، گفت: مرز پرویزخان همچنان فعال‌ترین پایانه مرزی کشور به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه رسیدن به رقم پنج میلیارد دلاری برای صادرات استان دور از دسترس نیست، ابراز امیدواری کرد این میزان صادرات طی دو سال آینده محقق شود.

انتهای پیام/خ20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول