اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری:

ترمیم پوشش گیاهی خسارت خشکسالی را به حداقل می‎رساند

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: ترمیم پوشش گیاهی خسارت خشکسالی را به حداقل می‌رساند.

ترمیم پوشش گیاهی خسارت خشکسالی را به حداقل می‎رساند

 به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، عطاءالله ابراهیمی بعدازظهر امروز در نشست با مدیران آبخیزداری این استان، اظهار داشت: خشکسالی یک عامل اصلی در مرتع‎داری است که باعث تاثیرات بلند مدت می‎شود در حالی که ترمیم و بهبودی منابع طبیعی یک پروسه طولانی است.

 وی با بیان اینکه راهبردهای مدیریت باید با فرصت‌هایی توان و انرژی گیاهان برقرار یا بهبود ببخشد، گفت: سرعت ذخیره‌سازی ابزار بسیار مهمی برای مدیریت چرا، بویژه تحت شرایط خشکسالی است، در این مورد هیچ روشی برای جبران چرای بیش از حد نیست.

 ابراهیمی خشکسالی را یک خسارت برای صنعت دام مراتع بویژه برای دامدارانی که در دوره ترسالی پیش بینی لازم را انجام نداده‌اند دانست و گفت: لازم است دامداران در سال‎های خوب در سطوح میانگین بالایی از علوفه تولید شده سرمایه گذاری کنند، اما تنظیمات به موقع باید با بالانس نیازهای دام با علوفه دسترس پذیر و منابع غذایی هنگامی که خشکسالی رخ می‌دهد همراه باشد.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه انعطاف پذیری در مدیریت برای بقا لازم است، گفت: کاهش خسارت به منابع مرتع در خلال و بعد از خشکسالی و کاهش خسارت مالی از اهداف بنیادی مدیریت خشکسالی به شمار می‌رود.

 وی خاطرنشان کرد: دامدارانی که به این اهداف عمل می‎کنند، سریعا ً می‎‌توانند بر علوفه اضافی در سال‎های خوب سرمایه‌گذاری کنند، هنگامی که دامداران به موقع تصمیم بگیرند، خسارت به علوفه و منابع زمین کاهش می‎یابد و سود بالقوه افزایش می‎یابد، دامداران می‎توانند اطلاعات قابل توجهی در طی خشکسالی‌های گذشته به دست آورده و از آن استفاده کنند.

ابراهیمی با بیان اینکه خشکسالی ممکن است به طور چشمگیر زمان رشد علوفه قابل مصرف دام را کاهش بدهد، گفت: در هر حال علوفه با کیفیت در مراحل اولیه رشد گیاه همیشه وجود دارد و زمانی که به نیمه فصل رویش برسیم ممکن است نیمی از گیاهان دیگر مناسب نباشند.

 وی با تأکید بر اینکه باید سعی کنیم خسارت خشکی را به حداقل برسانیم، گفت: ما باید عملیات ترمیم پوشش گیاهی را به سرعت بعد از آن شروع کنیم، خشکسالی به خوبی ابتدا کنش شناخت نبود علوفه را در مواقع کمبود نشان می‌دهد، میزان گیاهان موجود برای انتخاب دام در طرح‌های مختلف با توجه به تاریخ آنها و فصل متفاوت و الزامات ارزشیابی تعادل بین علوفه قابل جذب و علوفه موجود را مهم می‌کند.

 ابراهیمی با بیان اینکه خشکسالی یک قسمت نرمال و دائمی از محیط مرتع است، گفت: آن یک مفهوم از اینکه خواه خشکسالی رخ خواهد داد نیست اما کی و چگونه سخت رخ خواهد داد.

 وی ادامه داد: یک درک اصلی از قابلیت‌های بالقوه محدودیت‌های تمام منابع پرورش دام برای مدیریت درست بنیادی است، ترازهای بالای قدرت گیاه و شرایط مرتع حساس برای تحمل و بازسازی سریع بواسطه خشکسالی‌‎اند، شناخت به یک اندازه مهم است که عملکرد دام را بهینه و ریسک مخاطرات احتمالی را به حداقل می‌رساند.

 انتهای پیام/ش20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول