اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه کوهبنان:

کوهبنان قدمت تاریخی بالایی دارد

خبرگزاری فارس: امام جمعه کوهبنان گفت: کشف آثار باستانی در اطراف و اکناف کوهبنان دلیل بر قدمت تاریخی این شهر است.

کوهبنان قدمت تاریخی بالایی دارد

‌به گزارش خبرگزاری فارس از کوهبنان، حجت‌الاسلام ‌عباس صالح‌نیا پیش از ظهر امروز در همایش ائمه جمعه استان کرمان اظهار داشت: با تحقیقاتی که توسط باستان‌شناسان انجام شده کوهبنان دارای تمدنی 10تا 12 هزار ساله است و از یاد‌داشت‌های محققان و سیاحان استنباط می‌شود که این شهر در سده‌های پنجم تا‌ نهم هجری از لحاظ  صنعتی‌، بازرگانی و علمی شهر مهم و پر رونقی بوده است.

وی تصریح کرد: کوهبنان در فراز و نشیب تاریخ با وجود آشفتگی‌ها و تاخت و تازهای حکام و پادشاهان و بلاهای طبیعی از جمله سیل و زلزله همچنان پا برجا مانده و هویت خود را با به جا گذاردن آثار گرانبها و میراث فرهنگی شایان توجه‌ای حفظ کرده است.

وی بیان داشت: وجود قلعه‌ها‌، برج‌ها‌، باروها و استحکامات به جای مانده نشانی از علاقمندی مردم این سرزمین به حراست از گچ‌بری‌ها‌، اشعار و کتب به جا مانده‌، آثار هنری‌، احداث قنوات‌، وجود آسیاب‌های متعدد و احیای زمین‌های قابل کشت‌، دلیل بر خودکفایی مردم این دیار در تمام زمینه‌ها است.

امام جمعه کوهبنان ابراز داشت: کشف آثار باستانی در اطراف و اکناف کوهبنان دلیل بر قدمت تاریخی این شهر است که به گفته یاقوت حموی این دیار به واسطه داشتن توتیا مشهور بوده و توتیای آن به تمام کشورهای جهان ‌صادر‌ می‌شده است.

صالح‌نیا ‌به صنایع‌دستی قدیم کوهبنان از جمله قالیبافی‌، نمد مالی‌، خم زنی‌، آهنگری‌، بست زنی‌، گیوه کشی‌، قلاگری‌، سفالگری‌، گلدوزی و پته دوزی‌، جاجیم و گلیم بافی‌، پوستین دوزی و شال بافی اشاره کرد و افزود: بسیاری از این صنایع دستی تولید شده در کوهبنان به شهرها و آبادی‌های اطراف صادر می‌شد. 

وی گفت: کوهبنان از نظر فرهنگی و تاریخی همیشه مظهر علم‌، دانش و عرفان بوده ‌و همواره فرهنگ از طریق مکتب‌خانه‌ها‌، مجالس وعظ و پند جایگاه ویژه‌ای داشته است به گونه‌ای که محمد‌مظفر فتوحی کوهبنانی در قرن دهم هجری تفسیر عرفانی و ادبی بر سوره‌‌ حضرت یوسف نوشته است که توسط دکتر کاظمی تجدید چاپ شده است.

صالح‌نیا بیان داشت: امروز نیز کوهبنان‌ مفتخر به وجود دانشمندان‌، علما و متخصصان فراوانی است که اگر روزی قرار باشد این افراد به سرزمین مادری خود فرا خوانده شوند به اندازه کنونی جمعیت شهر است که در نخستین همایش فرهیختگان شهرستان بسیاری از شخصیت‌های مشهور در این همایش حضور پیدا کردند.

امام جمعه کوهبنان تصریح کرد: از چهره‌های فرهنگی این شهرستان که مایه افتخار و مباهات مردم استان و کوهبنان هستند، ‌آیت‌الله جعفری نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه شهر کرمان و مرحوم علامه سید‌ احمد جعفری شاعر‌، مفسر قرآن و نخستین امام جمعه شهر زرند را می‌توان نام برد.

وی خاطرنشان کرد: مردم کوهبنان همزمان با نخستین زمزمه‌های آزادی و رهایی از چنگال رژیم طاغوت با شرکت در راهپیمایی‌ها‌، تظاهرات و پخش اعلامیه‌های حضرت امام خمینی (‌ره) وفاداری خود را به بنیانگذار انقلاب ثابت کردند و فرهنگیان این شهرستان نخستین گروهی بودند که به ندای امام راحل عظیم‌الشان پاسخ مثبت دادند.

صالح‌نیا اذعان داشت: مردم شهید‌پرور کوهبنان در دوران دفاع مقدس نیز حضوری گسترده داشتند و 174 شهید و ده‌ها آزاده و جانباز را به انقلاب اسلامی تقدیم کردند و امروز هم با حضور گسترده در نماز جمعه‌، تظاهرات و حمایت از مواضع مقام معظم رهبری با امام راحل، شهدا و خانواده معظم شهدا پیمانی نا‌گسستنی بسته‌اند و بر این عهد و پیمان ثابت قدم مانده‌اند.

وی عنوان کرد: با صفا‌، صمیمیت و همدلی که بین روحانیان و طلاب شهرستان وجود دارد، امروز در تمام مساجد شهر اقامه نماز جماعت‌، قرائت قرآن‌، بیان احکام و معارف دینی در حال اجرا شدن است. 

انتهای پیام/ب10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول