اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مقبره شاعران همدانی بازسازی می‌شود

خبرگزاری فارس: دومین جلسه ستاد نخبگان فرهنگی هنری با موضوع بازسازی مقبره آزاد همدانی و غمام، از شاعران همدانی برگزار شد.

مقبره شاعران همدانی بازسازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، در این جلسه مقرر شد به منظور بازسازی مقبره این شاعران که در شاهزاده حسین همدان آرام گرفته‌اند، زندگینامه و بیوگرافی دو شاعر فقید توسط نمایندگان انجمن‌های ادبی همدان تهیه و پس از تأیید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان همدان به اداره اوقاف و امور خیریه تحویل داده شود.

کارشناسی نحوه ساخت و طراحی مقبره آزاد همدانی و غمام توسط انجمن‌های ادبی، اداره اوقاف و امور خیریه، شهرداری و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان از دیگر مصوبات این جلسه بود.

همچنین با تصویب اعضای ستاد نخبگان فرهنگی و هنری شهرستان همدان، مقرر شد هر ساله در سالروز وفات غمام و آزاد همدانی، عصر شعری توسط انجمن‌های ادبی در آرامگاه این شاعران برگزار شود.

محمد یوسف‌زاده متخلص به غمام همدانی از غزل‌سرایان ایران است که در سوم مهر سال 1321 شمسی در همدان به خاک سپرده شد.

غمام در سال 1337 ه.ق انجمن ادبی همدان را تاسیس کرد و غزلیات وی پس از وفاتش توسط موسی نثری جمع‌آوری شد.

علی‌محمد غمامی آزاد متخلص به آزاد نیز در سال 1258 شمسی در شهر همدان متولد شد و در سال 1324 شمسی چشم از جهان فرو بست.

وی در سال 1313 خورشیدی به سمت مدیریت ادبیات و بازرسی اداره فرهنگ همدان منصوب شده بود و از پایه‌گذاران انجمن ادبی همدان به شمار می‌آید.

علی‌محمد آزاد همدانی در سرودن شعر، از غمام همدانی پیروی کرد و بدین جهت به غمامی شهرت یافت. دیوان اشعار و مجموعه عشق و ادب او به یادگار مانده است.

ساخت تندیس فرهیختگان شهر همدان، نامگذاری معابر و خیابان‌های همدان به نام فرهیختگان فرهنگی و هنری، اختصاص قطعه‌ای برای هنرمندان و فرهیختگان فقید در باغ بهشت همدان و برگزاری جلسات فصلی انجمن‌های ادبی با کمیسیون فرهنگی شورای شهر همدان از دیگر مواردی بود که در دومین جلسه ستاد نخبگان فرهنگی و هنری شهرستان همدان مطرح شد.

در این نشست نمایندگان اداره اوقاف و امور خیریه، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صدا و سیما، شهرداری و شورای شهر حضور داشتند.

انتهای پیام/ع30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول