اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

انتقاد شدید آذری قمی از مهندس بازرگان

خبرگزاری فارس: آیت‌الله آذری قمی به شدت از اظهارات مهندس بازرگان نخست وزیر دولت موقت که در روز وفات آیت الله طالقانی ایراد شده بود و در مقام تفکیک عمل و اندیشه آیت‌الله طالقانی از دیگر علمای اسلام برآمده بود انتقاد کرده و گفت : روحانیت مترقی با مظاهر تمدن مخالف نیست و بی‌انصافی است اگر آنان را کهنه‌پرست و ارتجاعی و کسانی که با تمدن مخالف هستند نام ببریم.

انتقاد شدید آذری قمی از مهندس بازرگان

رخدادهای 25شهریور 1358

رهبر انقلاب امروز حجت الاسلام حسن لاهوتی را به عنوان نماینده خود در شورایعالی هماهنگی و تصمیم گیری سپاه تعیین کرده و از وی خواستند گزارش کار سپاه را هر هفته به اطلاع ایشان برسانند .

امام خمینی همچنین با گروه اعزامی شیرو خورشید [هلال احمر] به کردستان دیدار و گفت و گو کردند . رهبر انقلاب در این دیدار از همه خواستند در راه رسیدن به اهداف نهضت کوشش کنند .

امروز همچنین سخنگوی دولت از دیدار اخیر وزیران کابینه با رهبر انقلاب خبر داد . امام خمینی در این دیدار خطاب به وزیر فرهنگ و آموزش عالی فرمودند : امام خمینی هنر صحیح را هنری دانستند که در خدمت مملکت و مردم است و باید ترویج شود .

رهبر انقلاب همچنین خطاب به رئیس شهربانی جمهوری اسلامی در مورد وضع خانواده کسانی که سرپرستان آنها توسط دادگاههای انقلاب محاکمه و محکوم شده اند گفتند : ولو تمام اموال کارمند محکوم شده دادگاه های انقلاب غصبی بوده باشد،مخارج خانواده آنها باید از محل بازنشستگی یا موارد مشابه آن تامین گردد .

امروز روزنامه ها از استعفای آیت الله آذری قمی دادستان انقلاب اسلامی مرکز خبر دادند . وی در یک مصاحبه مطبوعاتی که در محل زندان اوین برگزار شد با تایید خبر استعفای خود دلیل آن را بیماری و ابتلا به مرض قند، فشار کاری و کارشکنی‌ها و اخلال برخی افراد در دادسرا اعلام کرد. وی به شدت از اظهارات مهندس بازرگان نخست وزیر دولت موقت در محل دانشگاه تهران که در روز وفات آیت الله طالقانی ایراد شده بود انتقاد کرد .

دکتر محمد آیت نیز امروز در مصاحبه ای با تاکید بر ضرورت توجه مجلس خبرگان قانون اساسی به اقتصاد اسلامی گفت : از زمان قرار داد تنباکو مبارزات مدرس و سایر روحانیون و همچنین مبارزات در زمان رضا خان و دوران ملی شدن صنعت نفت نشان می دهد که همیشه روحانیت پیشگام بوده و مبارزات اخیر هم نشان می دهد که روحانیت همیشه مبارزات را رهبری میکرده است.

بامداد امروز سمینار بررسی مسائل اقتصادی ایران با سخنان مهدی بازرگان نخست وزیر گشایش یافت و در این سمینار تحولات گذشته ، وضع کنونی و راهی که بسوی سازماندهی نوین اقتصادی ایران باید اتخاذ شود مورد بررسی قرار می گیرد .

امروز همچنین محمد علی رجایی سرپرست جدید وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد : از این تاریخ کلیه امتیازات واحدهای آموزشی که بوسیله آموزش و پرورش صادر شده در اختیار دولت جمهوری اسلامی قرار می گیرد و اداره این موسسات به وسیله یک هیئت امنا خواهد بود.

رجایی ادامه داد : ما این منطق را که هر کس پول دارد می خواهد برای فرزندش امکانات آموزشی خوب فراهم کند نمی پذیریم . رجایی اظهار امیدواری کرد مسئله مدارس خصوصی که با روح جامعه توحیدی مغایرت دارد برای همیشه حل بشود .

مصوبات شورای انقلاب از دیگر اخبار مهم امروز بود که روزنامه ها به آن پرداختند ، لایحه پاکسازی وزارتخانه ها ، دانشگاهها ، بانکها و موسسات دولتی ، عفوعمومی متهمان و محکومان جزایی ، ممنوعیت استخدام نظامیان آمریکایی از جمله لوایحی بود که شورای انقلاب امروز آنها را مورد بحث و بررسی قرار داده و تصویب کرد .

تعیین نماینده امام در شورایعالی هماهنگی و تصمیم گیری سپاه

امام خمینی امروز در حکمی از حجت الاسلام حسن لاهوتی خواست در تمام جلسات شورایعالی هماهنگی و تصمیم گیری سپاه پاسداران شرکت کند .

در بخشی از حکم امام خطاب به لاهوتی آمده است : « به موجب این حکم به شما ابلاغ می‎گردد که لازم است در تمام جلسات شورایعالی هماهنگی و تصمیم‎گیری سپاه پاسداران شرکت نموده و نظارت مستقیم داشته باشید، و گزارش کار سپاه را هر هفته به اطلاع اینجانب برسانید.»

رهبر انقلاب همچنین در این حکم تاکید کرده اند :« بیش از پیش باید به اخلاق اسلامی سپاه توجه شود تا سپاه از هر جهت مظهر کامل سرباز اسلام باشد.»(1)

کوشش همگانی در به مقصد رسیدن نهضت

رهبر  انقلاب امروز با گروه اعزامی جمعیت شیر و خورشید [هلال احمر ] به کردستان دیدار وگفت و گو کردند .رهبر انقلاب در این دیدار فرمودند : ما باید با توجه به این معنا که مابین راه هستیم و باز گرفتاری داریم، همه‎مان کمک کنیم. معنی کمک این نیست که شمایی که مأمور شیر و خورشید سرخ [هلال احمر]هستید یک کار دیگر انجام بدهید؛ معنی‎اش این است که آن کاری که به دست شماست خوب انجام بدهید.(2)

امام : فرهنگ کشور باید بر اساس محتوای اسلامی باشد / اسلام با هنر مخالفتی ندارد

سخنگوی دولت در گفتگویی با خبرگزاری پارس از دیدار تعدادی از وزرای کابینه با رهبر انقلاب خبر داد .بر اساس گزارش صادق طباطبایی  امام خمینی در دیدار اخیر خطاب به وزیر فرهنگ و آموزش عالی گفتند : محتوای علمی دانشگاه ها و فرهنگ کشور باید بر اساس محتوای اسلامی باشد و این امر نه در شکل و شمایل ظاهری ، بلکه باید در محتوای آموزشی مورد توجه قرار گیرد .

امام خمینی در این دیدار تاکید کردند : همانگونه که اسلام با هیچ علمی مخالف نیست با هنر نیز مخالفتی ندارد ، منتها باید تفکیک کرد هنری را که متعهد و در خدمت انقلاب است از هنری که مضر است و غیر جدی .

بر اساس این گزارش امام خمینی همچنین به وزیرفرهنگ و آموزش عالی تاکید کردند که هیچ کس حق ندارد با تشکیل گروههای به اصطلاح دانشجویی در کار دانشگاهها اخلال کرده و برنامه های دانشگاه ها را مختل کند .

وضع خانواده هایی که سرپرستان آنان در دادگاه ها محکوم شده اند

به گفته سخنگوی دولت رهبر انقلاب اسلامی در قسمت دیگری از سخنان خود خطاب به تیمسار مصطفایی رئیس شهربانی جمهوری اسلامی در مورد وضع خانواده کسانی که سرپرستان آنها توسط دادگاههای انقلاب محاکمه و محکوم شده اند گفتند : ولو تمام اموال کارمند محکوم شده دادگاه های انقلاب غصبی بوده باشد مخارج خانواده آنها باید از محل بازنشستگی یا موارد مشابه آن تامین گردد . (3)

آیت الله آذری قمی استعغا داد

آیت‌الله احمد آذری قمی، دادستان انقلاب اسلامی مرکز از سمت خود استعفا داد. وی در یک مصاحبه مطبوعاتی که در محل زندان اوین برگزار شد با تایید خبر استعفای خود دلیل آن را بیماری و ابتلا به مرض قند، فشار کاری و کارشکنی‌ها و اخلال برخی افراد در دادسرا اعلام کرد و گفت: استعفای شفاهی خود را به امام داده‌ام.

انتقاد شدید آذری قمی از مهندس بازرگان

آیت‌الله آذری قمی در این گفت‌وگو به شدت از اظهارات مهندس بازرگان نخست وزیر دولت موقت در محل دانشگاه تهران که در روز وفات آیت الله طالقانی ایراد شده بود انتقاد کرده و گفت :  روحانیت مترقی با مظاهر تمدن مخالف نیست و بی‌انصافی است اگر آنان را کهنه‌پرست و ارتجاعی و کسانی که با تمدن مخالف هستند نام ببریم. اسلام سنتی که استعمارگران و طاغوتیان معرفی می‌کردند با هیچ چیز منافات نداشت.

مهندس بازرگان در مراسم تجلیل از آیت‌الله طالقانی، در مقام تفکیک عمل و اندیشه آیت‌الله طالقانی از دیگر علمای اسلام برآمده بود.(4)

آیت الله آذری قمی در واکنش به این سخنان گفت: مهندس بازرگان در تجلیل و شناساندن مرحوم طالقانی گفت ایشان (طالقانی) برخلاف اکثریت علما با مظاهر تمدن مخالف نبود و این به نظر من از شخصی مثل مهندس بازرگان خیلی عجیب است که یک چنین تهمت ناروایی به اکثریت علما بزنند. چرا مردم را نسبت به روحانیت بدبین کنیم و بگوییم این افراد مردمی هستند ارتجاعی، کهنه‌پرست و با تمدن مخالف، 100 سال است که رهبری تمام مبارزات با استعمار را روحانیت برعهده دارد، از مرحوم شیرازی بزرگ گرفته تا داستان مشروطیت و داستان ملی شدن صنعت نفت. این کمال بی‌انصافی است که بگوییم اکثریت این‌ها با مظاهر تمدن مخالف بودند.

هر کس جلوی آزادی را بگیرد ضد انقلاب است

سوال شد نظر شما در مورد کسانی که به کتابفروشی‌ها حمله می‌کنند و یا به اتهام اینکه یک کتاب کمونیستی از یک نفر بدست آورده‌اند به او حمله می‌کنند، چیست؟آیت الله آذری قمی گفت: من قبلا هم گفته‌ام که هر کس بخواهد جلو آزادی شخصی را بگیرد او ضد انقلاب شناخته می‌شود ولی گاهی ممکن است که یک فردی در این عمل حسن‌نیت داشته باشد ولی ناآگاه باشد، این‌ها از نظر ما ضدانقلاب هستند، زیرا ضد انقلاب یعنی کسی که برخلاف مسیر انقلاب حرکت کند. اسلام راستین از اقلیت‌های مذهبی طرفداری می‌کند و اگر کسی اقلیت‌های مذهبی را تحت فشار قرار دهد ضد انقلاب است.

خبرنگاری پرسید می‌گویند بعضی از زندانی‌ها از جمله میرفندرسکی‌ها چند ماه است که بازجویی نشده‌اند، وی در جواب گفت: این‌ها شایعاتی بیش نیست و ما چنین مساله‌ای در زندان اوین نداریم و تمام زندانی‌ها پرونده‌هایشان تکمیل است و کیفرخواست برای آن‌ها تنظیم شده که جهت رسیدگی به دادگاه بروند اما چون قاضی شرع کم داشتیم و بعضی از دادگاه‌ها تعطیل بود، ما تعداد شعب دادگاه‌ها را زیاد کردیم و نماینده‌ای را به قم فرستادیم تا چند نفر قاضی شرع بیاورد و دادگاه‌ها در 5شنبه کار خود را آغاز کنند.(5)

مجلس خبرگان باید به اقتصاد اسلامی توجه کند

دکتر محمد آیت نماینده مجلس خبرگان قانون اساسی و استاد دانشگاه اصفهان گفت : اگر اقتصاد اسلامی پیاده شود قطعا فقیری نخواهیم داشت .

وی گفت : به اقتصاد اسلام در مجلس خبرگان باید توجه شود چون اگر اقتصاد اسلامی پیاده شود قطعا ما فقیری نخواهیم داشت .

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنان اخیر نخست وزیر گفت : از زمان قرار داد تنباکو مبارزات مدرس و سایر روحانیون و همچنین مبارزات در زمان رضا خان و دوران ملی شدن صنعت نفت نشان می دهد که همیشه روحانیت پیشگام بوده و مبارزات اخیر هم نشان می دهد که روحانیت همیشه مبارزات را رهبری می کرده است . (6)

دولت کلیه مدارس را در اختیار گرفت

سرپرست موقت وزارت آموزش و پرورش امروز اعلام کرد که از این تاریخ کلیه امتیازات واحدهای آموزشی که بوسیله آموزش و پرورش صادر شده در اختیار دولت جمهوری اسلامی قرار می گیرد و اداره این موسسات به وسیله یک هیئت امنا خواهد بود .

به گفته محمد علی رجایی ترکیب هیئت امنا عبارت است از نمایندگان انجمن های خانه و مدرسه ، نمایندگان صاحبان امتیاز و نمایندگان آموزش و پرورش .

وی ضمن اعلام این خبر به تشریح اصول کلی و هدف های آموزش و پرورش پرداخت و مسئله شرکت مردم در امر آموزش و پرورش از طریق انجمن های خانه و مدرسه را یکی از مهمترین اصول خواند .

وی تاکید کرد که کیفیت امکانات آموزشی باید به طور عادلانه در سراسر کشور توزیع شود و در این رابطه هیچ گونه تبعیضی از نظر خدمتی که به فرزندان کشور باید انجام شودر نه در شکل و نه در محتوا اجازه داده نخواهد شد .

رجایی ادامه داد : ما این منطق را که هر کس پول دارد می خواهد برای فرزندش امکانات آموزشی خوب فراهم کند نمی پذیریم .

سرپرست آموزش و پرورش افزود : طرح اداره موسسات آموزشی به صورت جدید به مدت یکسال به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد و به این ترتیب امیدواریم مسئله مدارس خصوصی که با روح جامعه توحیدی مغایرت دارد برای همیشه حل بشود . (7)

بازرگان : از دولت سلب قدرت و سلب فرصت شده است

بامداد امروز سمینار بررسی مسائل اقتصادی ایران با سخنان مهدی بازرگان نخست وزیر گشایش یافت و در این سمینار تحولات گذشته ، وضع کنونی و راهی که بسوی سازماندهی نوین اقتصادی ایران باید اتخاذ شود مورد بررسی قرار می گیرد .

مهندس مهدی بازرگان در سخنان خود ضمن تشریح وضع کشور گفت : ادارات باید پاک سازی شود ما در آغاز تصور می کردیم که در سطح وزرا و معاونان این کار امکان پذیر است اما دیدیم نمی شود و کافی نیست .

بازرگان گفت : شرکت نفت پتروشیمی و امور استخدامی باید کاملا عوض شود ، ما با یک دگرگونی کامل مواجه هستیم مردم همه چیز را از ما میخواهند و ناراحتی ها و مشکلات را ما باید جواب بدهیم در عین حال همه امکانات را از ما گرفته اند نه قدرت داریم ، صلاحیت را از ما می گیرند و دائم بدگویی می کنند .

وی ادامه داد : باید همه چیز عوض شود اما صلاحیتی که باید در امور فرهنگی و مالی و ایدئولوژی و صنعتی و غیره را حل کنیم از ما سلب شده است هر چه را که ما می گوئیم نمی توانند قبول کنند .

بازرکان در پایان تاکید کرد مشکلات ما ناشی از عوامل دست نشانده امپریالیست نیست بلکه مشکلات ناشی از عوامل داخلی است . (8)

دستگیری 6عراقی در بانه

یکی از سخنگویان سپاه پاسداران اعزامی به سنندج گفت : سپاه در شهرستان بانه 6عراقی را که به صورت قاچاقی وارد ایران شده بودند بازداشت کرده است . وی افزود : این 6تن به سنندج انتقال یافته و سپس برای تحقیقات و بازجویی های لازم با هلیگوپتر از سنندج به تهران اعزام شدند . (9)

گفتنی است در حوادث و آشوب های اخیر کردستان رژیم بعث عراق تحرکات وسیعی داشته و به آشوبگران کرد کمک تسلیحاتی و مالی فراوانی کرده است . دولت عراق همچنین در آشوب های خرداد ماه خوزستان نیز نقش فعال داشت .

مصوبات امروز شورای انقلاب

شورای انقلاب امروز چندین لایحه ارائه شده از سوی دولت را مورد بررسی و تصویب قرار داد . در ادامه به مهمترین این لوایح اشاره می کنیم .

لایحه پاکسازی وزارتخانه ها ، دانشگاهها ، بانکها و موسسات دولتی تصویب شد

لایحه قانونی مربوط به پاکسازی و ایجاد محیط مساعد برای رشد نهادهای انقلاب در وزارتخانه ها و دانشگاهها و بانکها و موسسات و شرکتهای دولتی از تصویب شورای انقلاب گذشت و به سازمان امور اداری و استخدامی کشور ابلاغ شد .

در ماده واحده این لایحه آمده است : به منظور پاکسازی و ایجاد محیط مساعد برای رشد نهادهای انقلاب در وزارتخانه ها ، دانشگاهها ، بانکها ، موسسات و شرکت های دولتی به دولت اجازه داده می شود که در هر یک از موسسات و شرکتهای دولتی هیئتی مرکب از 5نفر از کارمندان ذیصلاح موسسه به انتخاب وزیر و دو نفر با انتخاب نخست وزیر تعیین گردد .

در ادامه لایحه آمده است : این هیئت با مراجعه به پرونده ها و سوابق کارکنان موسسه صورت آن عده از کارکنان را که با ساواک منحله همکاری داشتند و یا عدم صلاحیت آنان به اثبات رسیده باشد و یا اشتهار به فساد اخلاق دارند و یا زائد تشخیص داده شوند تهیه و با اظهار نظریه وزیر مربوط پیشنهاد نمایند .

در ادامه ماده واحده این لایحه آمده است : وزیران اختیار دارند ظرف 6ماه از تاریخ تصویب این قانون این عده از کارکنان را حسب مورد از خدمت منفصل و یا با ارفاق حداکثر 5 سال بازنشسته نمایند . (10)

عفوعمومی متهمان و محکومان جزایی

لایحه قانونی عفو عمومی متهمان و محکومان جزایی از تصویب شورای انقلاب اسلامی ایران گذشت .

بر اساس این قانون کلیه کسانیکه تا زمان تصویب قانون مذکور در مراجع قضایی مورد تعقیب قرار گرفته اند اعم از اینکه حکم قطعی درباره آنان صادر شده یا نشده باشد حسب مورد از تعقیب یا مجازات معاف خواهند شد .

در این لایحه تاکید شده است : این عفو تاثیری در حقوق خصوصی متضرر از جرم ندارد و هرگاه متضرر از جرم در موعد قانونی از دادگاه جزا مطالبه ضرر و زیان کرده باشد دادگاه به دعوی مزبور رسیدگی و نسبت بضرر و زیان حکم مقتضی خواهد داد .

تصرف غیرقانونی ، اختلاس بیش از 500هزار ریال و ارتشا بیش از 50هزار ریال ، قتل عمدی ، اعمال منافی عفت و سرقت های جنایی و ... از شمول این قانون مستثنی شده اند . (11)

ممنوعیت استخدام نظامیان آمریکایی

بر اساس لایحه ای که از تصویب شورای انقلاب اسلامی گذشت : قانون اجازه استخدام هیئتی از افسران و درجه داران ارتش آمریکا برای وزارت جنگ لغو شد .

صادق طباطبایی در مورد لایحه قانونی القای قانون اجازه استخدام هیئتی از افسران و درجه داران ارتش کشورآمریکا مصوب سال 1322و قرار داد مربوط به قانون مذکور منعقده بین ایران و دولت آمریکا مورخ 12مهر ماه 1326که از تصویب شورای انقلاب گذشته و به وزارت دفاع ملی ابلاغ گردیده است گفت که از تاریخ تصویب این ماده واحده قانون فوق لغو میگردد .(12)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 9، صفحه 548

2- صحیفه امام ، جلد 9، صفحه 549

3- اطلاعات ، 25شهریور 1358، صفحه 12

4- مهندس بازرگان در این مراسم  با بیان اینکه همواره دو نوع واکنش نسبت به تمدن در میان علمای ایرانی وجود داشته که شامل عکس‌العمل مثبت و انتخابی و عکس‌العمل منفی و تعصبی بوده است، گفت: «در گذشته اکثریت علما و آن‌ها که اهل علم و کتاب بودند، با فرنگ و فرنگی‌مآبی مخالفت شدید داشتند و استفاده از هر چیز را که رنگ فرنگی داشت، حرام دانسته و نشانه‌ای از بی‌دینی می‌دانستند. مثلاً با تشکیل مدرسه به شکل جدید مخالف بودند، حتی روی صندلی نمی‌نشستند چرا که می‌گفتند صندلی یک شیء فرنگی است. می‌گفتند نباید کوچک‌ترین اثری از غرب وارد مملکت شود یا باقی بماند... این عکس‌العمل سرانجام به نتیجه نرسید و دیدیم که شکست خورد...

5- در پی استعفای آیت‌الله آذری قمی چندی بعد میرشمس شهشهانی به سمت دادستان تهران منصوب شد. آیت‌الله آذری قمی نیز بعد از فراغت از مسئولیت دادستانی، به عضویت مجلس خبرگان قانون اساسی درآمد. وی در سال‌های بعد عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی، نمایندگی مردم قم در دوره دوم مجلس شورای اسلامی و نمایندگی دوره‌های اول و دوم مجلس خبرگان رهبری را در کارنامه سیاسی خود ثبت کرد. وی همچنین از افرادی بود که در تاسیس روزنامه رسالت مشارکت کرد. رسالت تنها روزنامه منتقد دولت در دوران جنگ هشت ساله به شمار می‌آمد. آذری قمی در سال 1376 بعد از انتشار چند نامه انتقادی به انزوا رفت و سرانجام در زمستان 1377 در سن 75 سالگی در قم درگذشت.

6- جمهوری اسلامی ، 25شهریور1358، صفحه 8

7- اطلاعات ، 25شهریور 1358، صفحه 2

8- اطلاعات ، 25شهریور 1358، صفحه 2

9- کیهان ، 25شهریور 1358، صفحه 11

10- کیهان ، 25شهریور 1358، صفحه 3

11- کیهان ، 25شهریور 1358، صفحه 11

12- کیهان ، 25شهریور 1358، صفحه9 

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول