اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

50 درصد سلامت مردم با عوامل اجتماعی تأمین می‌شود

خبرگزاری فارس: پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: وزارت بهداشت در یک وضعیت ایده‌آل به لحاظ آماری تنها 25 ‌درصد در سلامت مردم موثر است و 25 درصد دیگر عوامل محیطی، ژنتیکی و فیزیکی و 50 درصد را نیز عوامل اجتماعی تشکیل می‌دهند.

50 درصد سلامت مردم با عوامل اجتماعی تأمین می‌شود

سوسن فدایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: امروزه سلامت تنها به یک مفهوم صرف جسمی تقلیل نمی‌یابد و در واقع سلامت مفهوم چند لایه و گسترده‌ای است که تنها به جسم و ابعاد مادی انسان محدود نمی‌شود.

وی بیان کرد: مفهوم سلامت، روح و روان، محیط کار و زندگی و مسائل اجتماعی فرهنگی را نیز دربر می‌گیرد.

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: این چندگانگی مفهوم سلامت در ذات خود این معنی را دارد که تأمین سلامت نیز یک‌ بعدی و یک ‌سویه نیست که تنها به عهده کارکنان و مدیران بهداشتی درمانی جامعه باشد، بلکه تأمین گسترش سلامت در جامعه مستلزم همکاری‌های بین‌بخشی و هم‌یاری ساختارهای مختلف اجتماعی اقتصادی هم در این راستا است. 

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: رسیدن به تمامی اهداف مستلزم همکاری‌های بین‌بخشی و مشارکت همه نهادها و سازمان‌های تأثیرگذار در سلامت و حساس کردن آنها و وظایفشان در حوادث و بلایا است.

وی که در ارتباط با آمادگی سازمان‌های غیر دولتی در حوادث و بلایا مقاله‌ای ارائه داده است، تاکید کرد: در جوامعی که تنها مدیران بخش دولتی مسئولیت کنترل بحران را برعهده داشته باشند همواره شاهد از هم گسیختگی در ارائه خدمات به آسیب ‌دیدگان از حادثه در چند روز نخست حادثه بوده‌ایم.

فدایی گفت: اعضای آسیب ‌ندیده یک جامعه با اتکا به توانمندی‌های دولتی در صورت بروز حادثه نه تنها نقش فعال خود را در زمینه کنترل بحران برعهده نمی‌گیرند بلکه خود عاملی برای کاهش سرعت در رسیدن کمک‌های ارسالی و خدمات ارائه شده به نیازمندان واقعی می‌شوند.

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: این گروه به دلیل عدم آموزش‌های لازم و نداشتن مسئولیتی در این زمینه و با توجه به توان جسمی و قابلیت‌های افزون خود نسبت به آسیب دیدگان حقیقی تا رفع نیازمندی‌های خود به جمع گروه‌های کمک‌رسان نمی‌پیوندد.

وی با اشاره به اینکه زلزله بم، سونامی اندونزی و زلزله پاکستان در کشورهای در حال توسعه از یک سو و طوفان کاترینا در آمریکا از سوی دیگر مؤید این مطلب است، اضافه کرد: تا زمانی که تنها دولت یک کشور مسئولیت کنترل بحران را برعهده داشته باشد کنترل بحران فاقد کارایی و سرعت لازم  است.

انتهای پیام/ح20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول