اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

صرفه‌جویی 12 میلیارد ریالی در نظام سلامت فارس

خبرگزاری فارس: در سال گذشته با کاهش یک‌دهم، در میانگین اقلام دارویی نسخه‌های پزشکان فارس، بیش از 12 میلیارد ریال در نظام سلامت این استان، صرفه‌جویی شد.

صرفه‌جویی 12 میلیارد ریالی در نظام سلامت فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مدیر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار داشت: برنامه‌های آموزشی کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو در سال‌های گذشته با تأکید فراوان بر لزوم کاهش میانگین اقلام دارویی در نسخه‌های پزشکان، برنامه‌ریزی و اجرا شده است.

مصطفی قائمی‌نیا افزود: بر این اساس با آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی دقیق و منظم به مردم و پزشکان، این کمیته موفق شد که میانگین اقلام دارویی نسخه‌های پزشکان استان فارس را از 3.08 در سال 89 به 2.98 در سال 90 کاهش دهد.

وی اضافه کرد: میانگین قیمت یک نسخه در سال 89 بیش از 44 ریال بوده که این میزان در سال 90 به بیش از 51 ریال رسید.

قائمی نیا تصریح کرد: اگر فعالیت‌های این کمیته نبود و فرض را بر این می‌گذاشتیم که میانگین اقلام دارویی در سال 90 نیز بدون یک‌دهم کاهش، همان 3.08 بود، بنابراین میانگین قیمت یک نسخه به جای بیش از 51 ریال، 53 ریال است که در حال حاضر با توجه به فعالیت‌های انجام شده، بیش از 12 میلیارد ریال مابه‌التفاوت این اختلاف هزینه شده که این مبلغ در هزینه‌های سلامت صرفه‌جویی شده است.

وی گفت: این آمار با بررسی بیش از 7 میلیون نسخه پزشکان در این استان به دست آمده که نشان‌دهنده اهمیت بالای آموزش و اطلاع‌رسانی است.

قائمی‌نیا افزود: میانگین اقلام دارویی در نسخه‌های پزشکان، یک شاخص بسیار مهم بین‌المللی در نظام سلامت است، چرا که هر چه تعداد اقلام دارویی در یک نسخه کمتر باشد شانس بروز تداخلات دارویی، مسمومیت‌های دارویی و مشکلات ناشی از آنها مانند مراجعه به بخش‌های اورژانس بیمارستان‌ها و ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی کاهش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: بر این اساس مردم در زمان مراجعه به پزشک هرگز نباید در مورد نوع و تعداد داروهای تجویزی اصرار کنند و از این طریق با اطمینان به پزشک خود، در کاهش هزینه‌های سلامت و همچنین جلوگیری از مسمومیت‌های دارویی و عواقب ناشی از تداخلات دارویی، نگهداری دارو در منزل و نظایر آن در امان بمانند.

انتهای پیام/ش30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول