اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر واحد بهداشت دانشگاه علوم‌ پزشکی کردستان:

حل مشکلات دوران سالمندی نیاز به طراحی اهداف بلندمدت دارد

خبرگزاری فارس: مدیر گروه واحد بهداشت خانواده دانشگاه علوم ‌پزشکی کردستان گفت: حل مشکلات مربوط به دوران سالمندی نیازمند طراحی اهداف بلندمدت و زیربنایی دارد.

حل مشکلات دوران سالمندی نیاز به طراحی اهداف بلندمدت دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، مهدی ذکایی پیش از ظهر امروز در کمیته راهبردی سلامت سالمند که در سالن جلسات ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تشکیل شد اظهار کرد: حل و فصل مشکلات مربوط به دوران سالمندی نیاز به درایت، برنامه‌ریزی و طراحی اهداف بلندمدت و زیربنایی دارد.

وی به بیان مطالبی در رابطه با پیچیدگی نیازها و شرایط خاص سالمندان پرداخت و گفت: انزوای اجتماعی و تنهایی سالمندان به دلایل متعدد از جمله بازنشستگی، مرگ همسر، مشکلات اقتصادی و به دنبال آن مشکلات معیشتی، بیمه‌ای، اشتغال، عدم وجود حمایت‌های اجتماعی و توانمندکننده و نبود محیط و امکانات مناسب منطبق بر نیازهای سالمندان از جمله شرایط خاص سالمندان است.

ذکایی خاطرنشان کرد: تغییرات جمعیتی در دنیا و ایران، جایگاه و اهمیت سالمند و سالمندی در دین مبین اسلام، نقش سالمندی در فرهنگ غنی و تاریخ کهن ایران، توانایی‌ها و ظرفیت‌های دوران سالمندی و توجه به مشکلات و نیازهای سالمندان در راستای رسیدن به سالمندی پویا از ضروریات مهم پدیده سالمندی در کشور ماست که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی پیر شدن را یکی از موفقیت‌های قرن 20 و چالش‌های قرن 21 خواند و عنوان کرد: افزایش طول عمر انسان با پیشرفت‌های صورت گرفته و از موفقیت‌های قرن 20 و فراهم کردن امکانات و سرمایه‌گذاری برای سلامت قشر سالمند از چالش‌های قرن 21 محسوب می‌شود.

مدیر گروه واحد بهداشت خانواده دانشگاه علوم پزشکی کردستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر اداره سلامت سالمندان با محوریت برنامه مراقبت‌ها ادغام یافته و در زمینه جامعه سالمندی، برنامه ترویج شیوه زندگی سالم در دوره سالمندی و برنامه مراقبت‌های تکمیلی از جمله تحقیق و پژوهش فعالیت می‌کند.

ذکایی بر فراهم کردن شرایط برای فعالیت و داشتن سالمندان پویا تاکید کرد و افزود: سالمند پویا دارای تجارب مثبت است و باید در جامعه مشارکت فعال داشته باشد و این سالمندان نیز به مراتب دیرتر وارد مرحله ناتوانی می‌شوند.

وی تصریح کرد: سالمند پویا در جامعه بر سالمند سالم که انزوا را برگزیده ارجحیت دارد و باید شرایط و زیرساخت‌های لازم از جمله شهر دوستدار سالمند برای رسیدن به این هدف تامین شود.

وی ادامه داد: وظایف ارگان‌های مرتبط با بحث سالمندی همچون بهزیستی، شهرداری، صدا و سیما، کمیته امداد، وزارت ارشاد و آموزش و پرورش، سازمان جهادکشاورزی، راه و شهرسازی و وزارت بهداشت در سند ملی ارتقای سلامت سالمندان تدوین شده است.

مدیر گروه واحد بهداشت خانواده دانشگاه علوم‌ پزشکی کردستان در پایان بیان داشت: اگر همه ارگان‌ها و سازمان‌های ذیربط در راستای انجام وظایف محوله تلاش کنند بدون شک شاهد ارتقای وضعیت سلامت سالمندان در کشورمان خواهیم بود.

انتهای پیام/صا20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول