اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان‌رضوی خبر داد

آغاز دوره کاردانی پودمانی نظام جدید آموزش عالی مهارتی از مهرماه امسال

خبرگزاری فارس: سرپرست واحد دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان‌رضوی از آغاز دوره کاردانی پودمانی نظام جدید آموزش عالی مهارتی از مهرماه امسال خبر داد.

آغاز دوره کاردانی پودمانی نظام جدید آموزش عالی مهارتی از مهرماه امسال

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمود رضایی‌رکن‌آبادی ظهر امروز در نشستی مطبوعاتی پیرامون نظام جدید آموزش عالی مهارتی که قرار است از ابتدای مهرماه سال جاری در مراکز علمی کاربردی کشور اجرا شود، اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی کاربردی بر این اساس شکل گرفت که حلقه مفقوده میان صنعت و دانشگاه را پر کند چرا که تا پیش از آن صنعت زیاد به دانشگاه‌ها اعتماد نداشت.

وی افزود: در همین راستا دانشگاه جامع علمی کاربردی در کشور شکل گرفت که البته مدتی از این هدف خود دور شده بود، بنابراین طرح نظام جدید آموزش عالی مهارتی و فناوری مطرح شد.

سرپرست واحد دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: از مهرماه امسال دوره کاردانی پودمانی نظام جدید آموزش عالی مهارتی و فناوری آغاز می‌شود، برای این دوره‌ها در حال حاضر سرفصل،‌ محتوا و شیوه آموزشی جدید تعریف شده و بر این مبنا از مهرماه سال جاری پذیرش دانشجو داریم.

به گفته رضایی‌رکن‌آبادی براساس این دوره آموزشی 40 درصد آموزش‌ها دانش پایه و 60 درصد آموزش‌ها مختص محیط کار است.

وی در ادامه با بیان اینکه در نیم‌سال اول سال تحصیلی آینده ، تمام دانشجویان کاردانی فنی ‌و ‌حرفه‌ای پودمانی 32 ساعت کاربینی خواهند داشت، یادآور شد: کاربینی با اهدافی چون شناخت مشاغل مورد نظر، تشریح جریان کار و فعالیت‌ها، شناخت مواد، تجهیزات، ابزار و ماشین‌آلات مربوط، شناخت جایگاه شغلی مورد نظر و نقش آن در ماموریت آن حوزه شغلی و شناخت موضوعات و مسائل جانبی شغل مورد نظر مانند ایمنی، اقتصادی، سختی و پیچیدگی کار انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این دوره آموزشی هیچ رشته عمومی وجود نداشته و همه دوره‌ها شغل‌محور هستند، ابراز امیدواری کرد: امیدواریم با این فرآیند جدید بتوانیم نیروهای متخصص و کارآمدی را تحویل صنعت دهیم.

سرپرست واحد دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان‌رضوی در ادامه با اشاره به مدت زمان ثبت‌نام داوطلبان برای دوره‌های پودمانی دانشگاه جامع گفت: ثبت‌نام برای دوره‌های کاردانی فنی‌ و حرفه‌ای پودمانی از 20 شهریورماه سال جاری آغاز و تا 27 شهریورماه ادامه دارد، هم‌چنین پذیرش در این دوره‌ها به ‌صورت بدون کنکور و براساس معدل دیپلم انجام می‌شود. 

رضایی‌رکن‌آبادی تصریح کرد: ثبت‌نام دوره‌های کاردانی فنی ‌و کاردانی حرفه‌ای پودمانی نظام آموزش مهارتی دانشگاه جامع علمی کاربردی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، لذا داوطلبان می‌بایست پس از تهیه کارت اعتباری از دفاتر پستی و یا استفاده از کارت‌های بانکی شبکه شتاب برای مشاهده دفترچه و ثبت‌نام در مهلت مقرر به پایگاه الکترونیکی سازمان سنجش آموزش کشور به آدرس www.sanjesh.org مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه 235 هزار دانشجو در سراسر کشور و 50 هزار دانشجو در دوره کاردانی فنی‌وحرفه‌ای پودمانی در استان خراسان‌رضوی از مهرماه سال جاری پذیرش می‌شوند، یادآور شد: در این دوره در کل کشور در 257 رشته و 700 مرکز آموزش علمی کاربردی و در استان خراسان‌رضوی در 216 رشته و 60 مرکز پذیرش انجام می‌شود.

وی با اشاره به ثبت‌نام دوره‌های کاردانی پیوسته و ناپیوسته ترمی دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز اظهار داشت: ثبت‌نام که از 13 شهریورماه سال جاری آغاز شده تا 20 شهریور ادامه داشته و در صورت تمدید مهلت ثبت‌نام نیز از طریق رسانه های گروهی اطلاع‌رسانی می‌شود.

سرپرست واحد دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان‌رضوی با بیان اینکه 25 درصد ظرفیت پذیرش دانشجو در دوره‌های کاردانی ترمی دانشگاه جامع در سطح کشور امسال متعلق به استان خراسان‌رضوی است، اضافه کرد: ثبت‌نام امسال در 266 رشته و در حدود 550 مرکز آموزش علمی کاربردی در کل کشور انجام می شود و ظرفیت پذیرش 64 هزار نفر در 4 گروه آموزشی صنعت، کشاورزی، مدیریت و خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر است.

وی افزود: در استان خراسان‌رضوی نیز ثبت‌نام در 210 رشته و در 60 مرکز آموزش علمی و کابردی انجام شده و ظرفیت پذیرش دانشجو نیز 16 هزار و 300 نفر است.

رضایی‌رکن‌آبادی در ادامه با اعلام این خبر که امسال پذیرش دوره‌های کاردانی پیوسته و ناپیوسته ترمی دانشگاه جامع علمی کاربردی برای اولین بار به صورت بدون کنکور و براساس معدل کل دیپلم انجام می‌شود، اظهار داشت: ثبت‌نام دوره‌ها به صورت الکترونیکی انجام شده، لذا داوطلبان باید پس از تهیه کارت اعتباری برای مشاهده دفترچه و ثبت‌نام در مهلت مقرر به پایگاه الکترونیکی سازمان سنجش آموزش کشور به آدرس www.sanjesh.org مراجعه کنند.

سرپرست واحد دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان‌رضوی در خاتمه با بیان اینکه سیاست دانشگاه به سمت محدود کردن مراکز آموزش علمی کاربردی خصوصی است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کل استان 14 مرکز خصوصی داریم که نسبت به 60 مرکز تعداد قابل توجهی تلقی می‌شود، البته سیاست به سمت حداقل کردن و محدود کردن این مراکز است چرا که دیگر مراکز آموزش علمی کاربردی به افراد آزاد واگذار نمی‌شود و بر همین تعداد مرکز خصوصی نیز نظارت‌های دقیق و مستمر صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول