اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جوانانی که با وجود مشکلات فراوان شاهکار کردند

غواصی در اقیانوس‌ علم و فناوری با زیردریایی‌های دست‌ساز

خبرگزاری فارس: دومین دوره مسابقات ملی زیردریایی‌های دست‌ساز با حضور تیم‌هایی دانشجویی از سراسر کشور برگزار شد و دانشجویان با وجود مشکلات مالی در ساخت زیردریایی‌ها شاهکار کردند.

غواصی در اقیانوس‌ علم و فناوری با زیردریایی‌های دست‌ساز

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، پیشرفت و کیفیت سطح علمی هر کشوری از عزم و اراده ملت آن کشور در جهت آفرینش علم و هماهنگ بودن در قسمت‌های مختلف به دست می‌آید.

در این رابطه دانشگاه‌ها نقش بسزایی در تربیت نیرو و آفرینش علوم و زمینه‌های جدید به عهده دارند.

دانشگاه، محل پرورش ایده‌های نو، علوم جدید، نیروی متخصص و بروز ایده‌های جدید است.

دومین دوره مسابقات ملی زیردریایی‌های کنترل از راه دور و هوشمند در دو شاخه مجزا برگزار شده است و برگزاری این مسابقات با هدف آشنایی و یادگیری تیم‌های شرکت کننده نسبت به شناخت علوم حاکم بر زیردریایی و استفاده از سیستم‌های رادیو کنترل جهت هدایت زیردریایی‌های ساخته شده است.

هدف از برگزاری مسابقات زیردریایی‌های هوشمند، آشنایی و یادگیری تیم‌های شرکت کننده نسبت به نحوه هوشمندسازی زیردریایی در برخی از زمینه‌های پیشنهادی است.

برای تهیه گزارش از برگزاری دومین دوره مسابقات ملی زیردریایی‌های کنترل از راه دور و هوشمند به محل استخر آبفای اصفهان مراجعه کردم.

نخستین روز از مسابقات بود و دانشجویانی از سراسر ایران با شور و شوق فراوان و مثال‌زدنی زیردریایی‌هایی که با همت و تلاش زیاد برای ساخت آن هزینه و زمان بسیاری صرف کرده بودند را آماده می‌کردند تا در یک رقابت علمی شرکت کنند.

هر کدام از گروه‌ها زیردریایی‌های خود که حاصل تلاش چندین ماهه خودشان بود در محل‌هایی قرار داده بودند و با حلقه زدن به دور آن آزمایش‌های نهایی را به روی این زیردریایی‌ها انجام ‌می‌دادند.

برخی از گروه‌ها خوشحال بودند، چون می‌دانستند که زیردریایی‌ای که ساختند بی‌عیب و نقص است، برخی دلهره داشتند و از این می‌ترسیدند که در شروع مسابقه مشکلی برای زیردریایی‌شان پیش بیاید و تمام زحماتشان به هدر برود.

برخی بی‌تفاوت بودند و برخی از گروه‌ها هم ناراحت بودند چون زحمات چند ماهه‌شان به دلیل یک نقص فنی کوچک به هدر رفته بود و نمی‌توانستند در مسابقه شرکت کنند و در صورتی هم که حضور پیدا می‌کردند به دلیل نقص فنی عملکرد ضعیفی را بر جا می‌گذاشت.

اما هر کدام از دانشجویان با روحیه و تلاش فراوان در این مسابقات حضور یافته بودند و آینده خوبی را از گروه خود و افراد عضو در گروه تصور می‌کردند.

* تیم SUTECH در ساخت زیردریایی‌ها، سابقه هشت ساله دارد

یکی از دانشجویانی بود که سرپرست تیم SUTECH را از دانشگاه صنعتی شیراز برعهده داشت.

امید سروی با بیان اینکه با این زیردریایی به صورت هوشمند و کنترل از راه دور طراحی شده است، گفت: این زیردریایی با قابلیت‌های حفظ عمق و اوج و فرودهای کنترل شده است که تمام مراحل ساخت با استفاده از نرم‌افزارهای تحت استاندارد آمریکا ساخته شده است.

وی با بیان اینکه طراحی این زیردریایی در دانشگاه صنعتی شیراز انجام شده است، گفت: در این ارتباط بچه‌های تیم SUTECH در ساخت زیردریایی، سابقه‌ای هشت ساله دارند.

سرپرست تیم sutech با بیان اینکه برای ساخت این زیردریایی 50 میلیون ریال هزینه شده است، بیان داشت: تمامی هزینه‌ها را دانشگاه صنعتی شیراز متقبل شده است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری این مسابقات در سطح بالایی برگزار شده است، گفت: در این دوره بیشتر از اینکه به مسائل فنی زیردریایی‌ها توجه شود، بیشتر به کنترل و دست‌فرمان توجه کرده‌اند و امیدواریم در مراحل پیش‌داوری که مسائل فنی هم در آن لحاظ شده است، بیشتر توجه شود.

* حمایت مسئولان از دانشجویان هدفمند باشد

سروری با تاکید بر اینکه حمایت مسئولان باید هدفمند باشد، اظهار داشت: در واقع وزارتخانه مربوطه و صنایع وابسته که از زیردریایی‌ها استفاده می‌کنند برنامه استراتژی مشخصی داشته باشند که برای این تیم‌ها بعد از این مسابقات نیز پروژه‌ای تعریف کرده و از آن نیز حمایت کنند.

وی ادامه داد: نباید دانشجویان تنها به ساخت زیردریایی بپردازند و مسئولان با حمایت از دانشجویان زیردریایی‌های آنها را تجاری‌سازی کنند.

سرپرست تیم SUTECH با بیان اینکه این تیم در دوره قبلی نایب قهرمان شده است، تصریح کرد: در این دوره از مسابقات زیردریایی‌ها در بخش کنترل از راه دور قوی‌تر عمل کرده است.

* قطعات زیردریایی را از دانشگاه امانت گرفتیم

تیم ساترا نیز از دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر در این مسابقات شرکت کرده بود که به گفته سرپرست تیم این زیردریایی مطابق زیردریایی‌های نظامی طراحی و ساخته شده است.

سیدمحمود آقامیری با بیان اینکه طراحی و جانمایی این زیردریایی با استفاده از تجارب سال‌های قبل بوده است، گفت: شکل این زیردریایی به صورت دوکی شکل است که بهترین شکل حرکت در آب محسوب می‌شود.

وی افزود: به دلیل محدودیت‌هایی که در ایران است از موتورهای هوایی و رله‌های سیستم‌های هوایی در ساخت این زیردریایی استفاده شده است.

سرپرست تیم ساترا به خصوصیات این زیردریایی اشاره کرد و گفت: پروانه‌ای که این زیردریایی را به حرکت درمی‌آورد از نوع سه پر و بدنه نیز از جنس الیاف کربن ساخته شده است.

وی با بیان اینکه یک سری قطعات این زیردریایی را از دانشگاه امانت گرفته‌ایم، گفت: دانشگاه از نظر مالی هیچ‌گونه حمایتی از تیم ما نکرد و یک سری از قطعات را نیز بالغ 3 میلیون و 600 هزار تومان را به صورت شخصی هزینه کرده‌ایم.

آقامیری افزود: بخشی از این هزینه‌ها را هم پارک علم و فن‌آوری به صورت وام کمک کرده است و در این ارتباط سازمان‌های دیگر نیز حمایتی از ما نداشتند و کمک‌های دانشگاه هم در حد قول بود.

وی با بیان اینکه مسابقات در سطح خوبی از لحاظ فنی برگزار شد، اظهار داشت: در مراسم افتتاحیه و در حضور وزیر دفاع اجازه بیان مشکلات به ما داده نشد.

سرپرست تیم ساترا با اشاره به اینکه در مسابقات قبلی نیز در بخش طراحی جزئیات حائز رتبه برتر شدیم، گفت: تلاشمان را می‌کنیم تا در این دوره جزو 5 تیم برتر باشیم.

* بکارگیری دوربین پردازش تصویر در زیردریایی

سرپرست تیم دانشگاه آزاد کرج که با زیردریایی فونیکس در دو بخش کنترل از راه دور و هوشمند در این مسابقات شرکت کرده است، گفت: از جمله قابلیت‌های این زیردریایی دوربین پردازش تصویر است که سنسورهای به کار رفته در آن به هوشمندسازی این زیردریایی کمک کرده است.

فرهمند الله‌وند افزود: در این زیردریایی با استفاده از بالک عقب می‌توان ربات را به راحتی کنترل کرد.

وی با بیان اینکه کار ساخت و طراحی این زیردریایی از دو سال قبل آغاز شد، بیان کرد: با توجه به نرم‌افزار استاندارد و هم‌چنین طراحی بدنه ساده، این زیردریایی تست‌های نرم‌افزاری و محیطی را با موفقیت پشت سر گذاشت.

سرپرست تیم فونیکس با اشاره به اینکه طراحی برق و هوشمندسازی این زیردریایی یک‌ سال به طول انجامید، بیان داشت: جلب حمایت مسئولان سخت بود اما کمک کردند.

*زحمات چند ماهه تیم به خاطر نبود تست از بین رفت

وی افزود: برای ساخت این زیردریایی 30 میلیون ریال هزینه شده است.

الله‌وند با انتقاد از اینکه در این دوره از مسابقات تنها به کارکردن زیردریایی در روز مسابقات توجه شده است، بیان داشت: در حالی که روند ساخت و طراحی این زیردریایی بسیار طولانی بود اما در روز مسابقه سیستم رادیو کنترل زیردریایی سوخت، که این مشکل به راحتی قابل حل بود اما چون زمانی برای تست نهایی در محل مسابقه وجود نداشت تمام زحمات این چندماهه به چشم نمی‌آید.

وی گفت: سپاه منطقه کرج و هم‌چنین سازمان اقیانوس‌شناسی برای همکاری پیشنهاد داده‌اند.

* مسئولان برگزاری مسابقات هیچ‌گونه انتقادی را قبول ندارند

حمیدرضا احمدی از تیم پرشین دانشگاه بوعلی سینای همدان که انتقاد بسیاری از برگزاری مسابقات داشت موقعی که با او هم‌کلام شدم درد دلش باز شد و با بیان اینکه سیستم برگزاری مسابقات در سال‌های قبل مشکلات زیادی داشته است، گفت: مسئولان برگزاری مسابقات هیچ راه ارتباطی را برای انتقال انتقادات و پیشنهادات قرار نداده‌‌اند.

وی افزود: مسئولان برگزاری مسابقات هیچ‌گونه انتقادی را قبول ندارند و در سایت خودشان نیز هیچ‌گونه جای انتقاد وجود ندارد و عملکرد آنها هم‌چون عملکرد «دیود» یک طرفه است.

سرپرست تیم پرشین تنها راه پیشرفت این مسابقات را انجام نظرسنجی‌ها دانست و گفت: با نظرسنجی از تیم‌های حاضر می‌توانند ایرداتشان را برای سال‌های بعد مشخص کنند.

وی با انتقاد از ترتیب حضور تیم‌ها در مسابقات بیان داشت: در این دوره از مسابقات تیم‌ها را به ترتیب حروف الفبا صدا می‌زنند در صورتی‌که این کار اشتباه است و حضور تیم‌ها باید با قرعه‌کشی مشخص شود.

احمدی ادامه داد: با این روش هر کسی بخواهد دیرتر در مسابقات شرکت کند تا استرس کم‌تری داشته باشد از حروف آخر الفبای فارسی برای نام‌گذاری تیمش استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه در مراسم افتتاحیه و در حضور وزیر دفاع اجازه صحبت کردن به ما ندادند، اظهار کرد: برای ساخت زیردریایی 3 میلیون و 500 هزار تومان هزینه شده و دو سال نیز زمان صرف ساخت ان شده است اما مسئولان برگزاری نمی‌خواهند برای یک بار تست به تیم‌ها وقت بدهند.

* هزینه‌های متفرقه از هزینه خود زیردریایی بیشتر بود

آپ ناویا از دانشگاه آزاد شوشتر خوزستان نیز دیگر تیمی بود که در این مسابقات حضور داشت.

سرپرست این تیم مهدی هاشمی با بیان اینکه تمام مخارج ساخت زیردریایی را دانشگاه متقبل شده است، بیان داشت: طراحی و ساخت این زیردریایی 20 ماه به طول انجامید که در این ارتباط هزینه‌های متفرقه از هزینه زیردریایی به مراتب بیشتر بود.

وی با بیان اینکه این مسابقات در سطح بالایی برگزار شد، اظهار کرد: با اینکه در تهیه بسیاری از قطعات با مشکل مواجه شدیم اما برای مسابقات آمادگی کامل داریم.

* ابتکار عمل و خلاقیت در زیردریایی دانش‌آموزی

مشاور فنی تیم پایگاه مقاومت بسیج شهرستان مراغه که به صورت دانش‌آموزی در مسابقات حضور یافته است، بیان داشت: ساخت این زیردریایی دو سال زمان و یک میلیون و 500 هزار تومان نیز هزینه صرف شده است.

وحید فیروزی افزود: هزینه‌ها در ابتدا از خود اعضای تیم پرداخت شد اما پس از آن پایگاه مقاومت بسیج مراغه از تیم حمایت کرد.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار در این مسابقات شرکت کرده‌ایم، بیان داشت: سطح مسابقات بالا است اما امیدواریم رتبه‌ای زیر 10 بیاوریم چون زیردریایی ما بدون بالک و سکان است و کاهش درگ در آن رعایت شده است.

مشاور فنی تیم پایگاه مقاومت بسیج شهرستان مراغه افزود: تمامی تیم‌ها به صورت دانشگاهی در مسابقات حضور داشتند اما تیم ما با کم‌ترین هزینه و با مشکلات مالی مواجه بود.

وی با بیان اینکه بیشتر قطعات این زیردریایی دست‌ساز است، گفت: ساخت پروانه متحرک زیردریایی بیش از یک ‌ماه وقت تیم را گرفته است.

فیروزی به ویژگی‌های زیردریایی اشاره کرد و بیان داشت: برد صعود این زیردریایی مختص است و برای آن از شیربرگی گازی خودرو استفاده شده است.

وی ادامه داد: در ساخت این زیردریایی نوآوری نیز به کار رفته است به طوری که دماغه این زیردریایی متحرک بوده و توانایی درجا دور زدن را دارا می‌باشد.

* تجهیزات گران است، مسئولان حمایت کنند

کارشناس‌ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه مالک‌اشتر و سرپرست تیم پارس از انجمن علمی مهندسی دریا با بیان اینکه ساخت این زیردریایی شش ماه زمان برده است، تصریح کرد: برای ساخت این زیردریایی 2 میلیون تومان هزینه شده است.

احسان مشکل‌گشا با بیان اینکه مشکلات تیم ما به مباحث هزینه‌ای باز می‌گردد، گفت: خریداری تجهیزات گران است و باید از سوی مسئولان پشتیبانی شود.

وی افزود: تیم‌ها باید در محل مسابقات به استخر دسترسی داشته باشند تا قبل از شروع مسابقه تست‌ها را به خوبی انجام دهند.

سرپرست تیم پارس با بیان اینکه مرحله نخست مسابقه را به خوبی به اتمام رسانده است، گفت: الگوی این زیردریایی بر اساس پتنت‌ها بوده که در کنترل و فرم بدنه نیز نوآوری کردیم.

وی با بیان اینکه در دوره قبلی مسابقات رتبه نخست را به دست آوردیم، ادامه داد: سیستم قوس، صعود و رانش این زیردریایی به خوبی عمل کرد به طوری که هم‌زمان 4 والک درگیر شد.

* دانشگاه یزد هیچ حمایتی از تیم نکرد

سرپرست تیم سوبا که از دانشگاه یزد در این مسابقات حضور یافته بود با بیان اینکه این زیردریایی 3 میلیون و 500 هزار تومان هزینه داشته است، گفت: تمامی این هزینه به صورت شخصی انجام شد و دانشگاه یزد هیچ‌گونه حمایتی از تیم ما نکرد و تنها پژوهشکده علم‌الهدی یک سری از هزینه‌ها را متقبل شد.

محسن نصرآباد با بیان اینکه زیردریایی در مرحله اسمبل کردن با مشکل مواجه شد، اظهار داشت: یکی از سیستم‌های بالانس خراب شد و در زیردریایی با مشکل مواجه شدیم.

وی با تاکید بر اینکه نباید تنها شعار کار پژوهشی سر داد، اظهار داشت: دانشگاه‌ها باید حمایت خود را از دانشجویان بالا ببرند.

سرپرست تیم سوبا افزود: مشکل اصلی دانشگاه‌ها این است که از دانشجو حمایت نمی‌کنند و تمامی هزینه‌ها را متقبل نمی‌شود و گاهی هزینه‌هایی را پرداخت می‌کنند که کرایه حمل و نقل گروه هم نمی‌شود.

* جایزه مالی دردی از تیم‌ها دوا نمی‌کند

یکی دیگر از دانشجویان حاضر در مسابقات با بیان اینکه هلال‌احمر کردستان در ساخت زیردریایی حامی تیم ما بود گفت: این زیردریایی پروژه کارشناسی گروه بود که 3 میلیون و 500 هزار تومان نیز برای ساخت آن هزینه شده است.

رضا شکوهی با اشاره به مشکلات مالی تیم‌های حاضر در مسابقات گفت: جایزه مالی دردی را از تیم‌ها دوا نمی‌کند و مسئولان در این ارتباط باید از تیم‌ها حمایت علمی کنند به طوری که نخبه‌ها را جمع کنند و از تجارب آنها برای پروژه‌های بزرگ‌تر استفاده کنند.

وی ادامه داد: در صورتی که کسی از تیم‌ها حمایت نکند به طور حتم در سال‌های آینده کسی در این مسابقات شرکت نمی‌کند.

این دانشجو افزود: در دوره قبل قرار بود تیم‌های اول تا پنجم از خدمت سربازی معاف شوند و یا در دوره ارشد وارد دانشگاه شوند اما امسال هیچ قولی ندادند و فقط جایزه نقدی مدنظر آنهاست.

* تیم آماده فرض ما برای آغاز مسابقات بود

هم‌چنین در ادامه به سراغ دبیر اجرایی مسابقات رفتیم تا پاسخ وی را در مورد انتقادات ارائه شده از سوی دانشجویان جویا شویم.

سهراب طهماسبی با بیان اینکه این مسابقات در دو مرحله طراحی و رقابت برگزار شد، گفت: مسابقات در دو روز و در دو رده کنترل از راه دور و هوشمند برگزار می‌شود.

وی با اشاره به انتقادات وارده به نحوه برگزاری مسابقات گفت: کلیه قوانین حاکم بر مسابقه فنی و داوری توسط کمیته مربوطه مشخص می‌شود که باید برای همه تیم‌ها یکسان باشد.

دبیر مسابقات زیردریایی‌های هوشمند افزود: تصمیم‌گیری‌ها اجرا می‌شود و اگر کسی پیشنهادی دارد باید به کمیته مربوطه مراجعه کند و این کمیته پاسخ‌گوی مشکلات دانشجویان است.

وی در پاسخ به انتقاد برخی از تیم‌ها در نبود مرحله تست آزمایشی قبل از مسابقات اظهار داشت: تست آزمایشی زمانبر است و این مسابقات با این فرض که تیم‌ها همه آماده هستند، آغاز به کار کرد.

طهماسبی افزود: مرحله تست زیردریایی انجام پذیرفت اما در محوطه مسابقه نبود این مرحله در استخر آفتاب شاهین‌شهر برگزار شد.

وی با اشاره به نحوه حمایت از دانشجویان گفت: در این ارتباط حمایت مالی از سوی خود دانشگاه‌ها انجام می‌پذیرد اما در زمینه حمایت‌های معنوی نیز اقداماتی در حال انجام است اما تاکنون حمایتی محقق نشده است.

-----------------------------

گزارش از مجتبی جان‌نثاری

-----------------------------

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول