اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه اردبیل:

استکبار درصدد به راه انداختن جنگ قومی، مذهبی است

خبرگزاری فارس: نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: استکبار جهانی در صدد به راه انداختن یک جنگ تمام عیار قومی، مذهبی در منطقه خاورمیانه است و به همین دلیل شیعه و سنی را علیه همدیگر تحریک می‌کند.

استکبار درصدد به راه انداختن جنگ قومی، مذهبی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت‌الاسلام سید حسن عاملی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اردبیل به موفقیت اجلاس اخیر غیر متعهدها با حضور 120 کشور در ایران اشاره کرد و اظهار داشت: این اجلاس اعتبار بین‌المللی ما را افزون کرده و اسباب خشم آمریکا و رژیم غاصب صهیونیسم را فراهم آورده است.

وی اهانت آشکار این رژیم جعلی به 120 کشور حاضر در این اجلاس را یادآور شد و افزود: رژیم صهیونیستی در یک اهانت آشکار اعضای این جنبش را لکه ننگ در جامعه جهانی توصیف کرده و در یک هفته اخیر نیز سعی کرده است با ترفندهای مختلف سران این کشورها را مورد آماج حملات تبلیغی و رسانه‌ای قرار دهد.

عاملی به برکات مختلف و متعدد این اجلاس برای ایران اسلامی و دیگر کشورهای عضو اشاره کرد و ادامه داد: این اجلاس به خوبی نشان داد که کدام کشور از استقلال و حاکمیت ملی برخوردار است.

این مسئول به رفتار مرسی رئیس جمهور مصر اشاره کرد و گفت: او که جرأت حتی یک کلمه حرف زدن علیه خیانت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را ندارد به جای محکوم کردن عربستان و بحرین در کشتار مردم مظلوم این دو کشور سعی می‌کند در مسایل سوریه دخالت کند و این ناشی از آن است که این کشور همچنان بدهکار آمریکا و سران غرب است.

وی به بدهی میلیاردی مصر به کشورهای غربی به ویژه آمریکا اشاره کرد و افزود: این بدهکاری سبب شده است تا مرسی نتواند علیه شیوخ عرب و جنایات متعدد رژیم صهیونیستی و آمریکا حرف زده و سخنی به میان بیاورد چرا که خود را مدیون سران استکباری می‌داند.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: در این بین تنها کشور ایران اسلامی است که مسئولان آن جرأت حرف زدن داشته و به صراحت از حق مظلوم دفاع می‌کنند و این جایگاه را می‌توان در سخن رئیس جمهور خارجه آمریکا پیدا کرد که به صراحت گفته مشکل ما با ایران در این است که نه تنها از تحریم‌ها نمی‌هراسد بلکه از ما نیز چیزی نمی‌خواهد که این اوج استقلال اقتصادی ایران اسلامی است.

عاملی با بیان اینکه نظام غرب سعی می‌کند در سوریه، عراق و برخی کشورهای منطقه به جای آرامش، نزاع و درگیری بین شیعه و سنی و عرب و عجم به راه اندازد، خاطر نشان کرد: آمریکا و رژیم‌های استکباری به صراحت اعلام می‌کنند که باید از اوضاع منطقه استفاده کرده تا دعواهای قومی، قبیله‌ای و مذهبی را به رخ کشید.

به گزارش فارس، خطیب جمعه اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه برخی کشورها اصلاً در این اجلاس حاضر نشده و برخی‌ها نیز در سطح دون پایه حاضر شدند، اضافه کرد: یکی از این کشورها کشور همسایه ما آذربایجان است که به صراحت از طریق رسانه‌ها و مسئولانشان اعلام کردند ما در اجلاسی که علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی موضع‌گیری شود، حاضر نمی‌شویم.

عاملی بیان کرد: باید به این سخنان و موضع‌گیری‌ها خون گریه کرد چرا که یک کشور اسلامی حامی رژیم جعلی شده که 70 سال است خونریزی می‌کند و برای بشریت فاجعه درست کرده است.

وی گفت: سران آذربایجان اعلام کردند که جنبش عدم تعهد تمایل ضد غربی دارد و بر همین اساس حاضر نشدند به خاطر حفظ منافع خود از سوی آمریکا و رژیم صهیونسیتی در این اجلاس حاضر شده که زیاد نیز برای ما این حضور نیافتن مهم و تأثیرگذار نبوده است.

این مسئول افزود: همه این رخدادها ما را هوشیار می‌کند که باید قدر خون شهدا را بدانیم که امروز در اوج استقلال و عظمت قرار داریم و هرگز به دشمنان باج نمی‌دهیم.

عاملی در ادامه سخنان خود به سخت‌گیری‌های سران آذربایجان نسبت به روحانیان و ائمه جمعه اشاره کرد و اظهار داشت: سران کشور آذربایجان اعلام کردند که روحانیان باید آن چه ما ابلاغ می‌کنیم در خطبه‌ها و سخنرانی‌های خود ایراد کنند و حق ندارند در مورد آمریکا و رژیم صهیونیستی و واجب امر به معروف و نهی از منکر سخنی به میان بیاورند که این اهانت آشکار به روحانیتی است که هیچ وقت اجازه نداده است شأن و جایگاهشان درباری باشد.

وی تصریح کرد: نظیر چنین رفتاری را در دوران شاه و سلطنت صدام خائن در عراق مشاهده می‌کردیم ولی عاقبت آنها چیزی جز ذلیل و خوار شدن نبود.

عاملی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: در یک هفته برگزاری این اجلاس که تردد در مرز جمهوری آذربایجان با ایران با ویزا انجام می‌شد به خوبی مشاهده کردیم که بسیاری از اهالی آذربایجان برای تردد خود به ایران که حجم عظیمی از آنها برای طبابت به کشورمان سفر می‌کردند با تنگناهایی مواجه شدند که این نشان می‌دهد در آن سوی مرزها، دولت آذربایجان هیچ توجهی به موضوع تربیت پزشک متخصص و مجرب نشان نمی‌دهد که ما انتظار داریم در این زمینه مسئولان آن کشور تحصیل‌کردگان خود را به ایران بفرستند تا در کشور ما با علوم و فنون جدید در حوزه طبابت آشنا شوند.

امام جمعه اردبیل مردم ایران و جمهوری آذربایجان را برادر و همیشه همدل در مسیر آرمان‌ها و ارزش‌ها توصیف کرد و ادامه داد: برادران ما در آذربایجان بدانند که دروازه‌های این کشور به ویژه مرز بیله‌سوار به روی آنها باز است و هیچ مشکلی در تردد و رفت و آمد آنها وجود ندارد و همیشه نیز این شریان حیاتی باز می‌باشد.

موفقیت کشاورزان منطقه در سایه مطالعات کارشناسی مهندسان بوده است

عاملی در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه به موفقیت کشاورزان منطقه گرمی و اردبیل در تولید گندم دیم و آبی اشاره کرد و بیان داشت: کشاورزان با همت گرمی در سال تولید ملی با تولید چهار هزار و 260 کیلوگرم گندم در مزارع دیم خود و کشاورزان اردبیلی نیز با تولید 13 هزار و 500 کیلوگرم گندم در مزارع آبی خود رکورددار بودند که این حرکت در سال تولید ملی یک موفقیت و سنگر ارزشمند است.

وی این افزایش تولید را نتیجه مطالعات، تحقیقات و نظرات کارشناسی مهندسان این حوزه و درایت و سخت‌کوشی کشاورزان اعلام کرد و گفت:‌ امیدواریم در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی این موفقیت‌ها افزون‌تر شود.

 

عقلانیت در دین ما موج می‌زند

عاملی در خطبه اول نماز جمعه اردبیل نیز بزرگی انسان را به مخالفت با نفس دانست و افزود: کفو نفس جایگاه و ارزشی والا و متعالی دارد چرا که در دین ما اجازه داده نشده است کاری بدون عقلانیت و از روی احساس صورت گیرد.

خطیب جمعه اردبیل لازمه دینداری را عقل‌مداری توصیف کرد و اظهار داشت: آنهایی که با احساس خود در مسایل دینی و عزاداری‌های مرسوم خدشه و خللی وارد می‌کنند باید به این حقیقت واقف باشند که ائمه ما به ویژه امام حسین (ع) قیامی بر پایه عقلانیت و شعاری جهانی داشت و هرگز دوست ندارد شیعیان و پیروان او نیز خودشان را دیوانه خطاب کنند.

وی در پایان خطبه‌های نماز خاطر نشان کرد: زمانی که عقل از عرصه دین کنار برود رجس جای آن را می‌گیرد و به جرأت می‌توان گفت اسرار احکام دین نیز بر پایه عقلانیت، طهارت و گشایش در مسایل است.

انتهای پیام/و10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول