اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشکده شهید محلاتی:

کشتار 17 شهریور رژیم پهلوی را به نابودی کشاند

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشکده شهید محلاتی گفت: مشروعیت رژیم پهلوی با کشتار 17 شهریور از بین رفت و این رژیم با این کشتار به سقوط خود نزدیک‌تر شد.

کشتار 17 شهریور رژیم پهلوی را به نابودی کشاند

علی اصغر حبیبیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم ضمن گرامیداشت حادثه 17 شهریور اظهار کرد: رژیم پهلوی پس از بیداری که در ملت مسلمان ایران به برکت تلاش‌های امام خمینی(ره) رخ داد، تمام تلاش خود را انجام داد تا ملت را از ادامه مطالبات خود باز دارد.

وی با اشاره به اینکه رژیم پهلوی تلاش می‌کرد مردم را از مسیر انقلاب منحرف کند، گفت: در این راستا رژیم پهلوی دولت جمشید آموزگار را بر سر کار آورد که او تا حدودی مطالبات مردم را مطرح کرد و همین موضوع سبب شد تا مجلس فرمایشی آن زمان او را استیضاح کند.

عضو هیئت علمی دانشکده شهید محلاتی عنوان داشت: پس از آموزگار جعفر شریف امامی مأمور تشکیل کابینه شد تا با سیاست‌های جدید تا حدودی از خشم و نفرت مردم نسبت به رژیم بکاهد.

وی بیان کرد: شریف امامی تلاش کرد با آزادی 237 زندانی سیاسی فضای بهتری را برای ادامه کار رژیم پهلوی فراهم کند.

حبیبیان خاطرنشان کرد: ترفندهای شریف امامی در زمینه تعطیلی قمارخانه‌ها و مراکز فساد نیز در مردمی نشان دادن رژیم موثر نبود.

وی گفت:  مردم که به دید کاملی در زمینه ماهیت رژیم پهلوی رسیده بودند، فریب این اقدامات را نخوردند و در پنجم شهریور تظاهرات گسترده‌ای در اعتراض به رژیم پهلوی در شهرهای قم، کرج و تهران انجام شد و تعداد زیادی به شهادت رسیدند.

عضو هیئت علمی دانشکده شهید محلاتی با اشاره به تغییر تقویم به هجری شمسی ابراز داشت: امام خمینی(ره) نسبت به حرکت‌های عوام‌فریبانه که رژیم آغاز کرده بود به ملت هشدار داده و پیامی در این رابطه صادر کرد که منشأ حرکت‌های جدید شد.

وی ادامه داد:  امام خمینی(ره) در این بیانیه تاکید کرد شاه به مشورت اطرافیان خود دست به توطئه خطرناکی زده و اگر در این موقعیت این توطئه خنثی نشود، اسلام باید از احکام نورانی خود چشم‌پوشی کند.

حبیبیان گفت: تظاهرات گسترده‌ای در شهرهای مختلف در 13 شهریور 57 مصادف با روز عید فطر صورت گرفت و نماز عید کانون شعارهای کوبنده بر ضد رژیم شد.

وی خاطرنشان کرد: این راهپیمایی عظیم سبب ترس رژیم شد چرا که با حضور میلیون‌ها نفر در سراسر کشور در این راهپیمایی در واقع فضای جدید علیه رژیم شکل گرفته بود.

عضو هیئت علمی دانشکده شهید محلاتی بیان داشت: اعلامیه دیگری در این زمان توسط امام خمینی(ره) صادر شد که به وسیله آن خون تازه‌ای در رگ‌های‌ مبارزان جریان یافت.

وی افزود: امام خمینی(ره) کوشش در راه مبارزه با رژیم پهلوی را مجاهدت در راه خدا نامید و ملت را به استقامت بیشتر دعوت کرد.

حبیبیان اظهار داشت: امام خمینی(ره) با درایت خاصی که داشت در واقع شرایط زمان را به خوبی درک می‌کرد و نگذاشت تا مسیر جنبش اسلامی به سستی بگراید.

وی گفت: تظاهرات روز عید فطر زمینه‌ای برای راهپیمایی در روز 16 شهریور و تجمع فردای آن روز در میدان ژاله شد.

عضو هیئت علمی دانشکده شهید محلاتی با اشاره به اینکه ارتش در آن روز اعلام حکومت نظامی کرده بود، گفت: مردم در روز 17 شهریور برای چهارمین روز در خیابان‌ها جمع شده و به سوی میدان ژاله حرکت کردند.

وی عنوان داشت: مأموران مردم را به رگبار گلوله بسته و تعداد بسیار زیادی از مردم را به خاک و خون کشیدند.

حبیبیان به بی‌سابقه بودن این کشتار اشاره کرد و افزود: هنگامی که یک نظام دچار بحران هویت و مشروعیت شود، برای بقا و ماندگاری خود سیاست سرکوب و فشار را پیش می‌گیرد و این جنایت رژیم پهلوی نیز نشان‌دهنده همین بحران هویت و مشروعیت در این رژیم بود.

وی با اشاره به کشته شدن هزاران نفر در این روز گفت: این کشتارها و جنایت‌ها در واقع سبب سقوط رژیم پهلوی شد و فرصتی فراهم کرد تا این رژیم فرصت بازسازی وجهه خود را از دست بدهد.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول