اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک کارشناس سیاسی در گفت‌و‌گو با فارس:

آمریکا به دنبال وارونه جلوه دادن قیام 17 شهریور بود‌

خبرگزاری فارس: یکی از کارشناسان سیاسی گفت: آمریکا به دنبال این بود که قیام 17 شهریور را به صورت وارونه منعکس کند ولی حقانیت ملت موجب رسوایی بیشتر دولت آمریکا و رژیم وابسته پهلوی شد.

آمریکا به دنبال وارونه جلوه دادن قیام 17 شهریور بود‌
حسن الهی‌منش امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم در مورد شکل‌گیری قیام 17 شهریور اظهار داشت: وقتی محمدرضا شاه از برخورد با انقلابیون به رهبری امام خمینی(ره) ناتوان شد، حکومت نظامی اعلام کرد و رژیم دست نشانده پهلوی فعالیت‌های وحشیانه خودش را علیه مردم بی‌دفاع و مظلوم تشدید کرد که این مسئله موجب خشمگین‌تر شدن مردم و تردید بیشتر مردم نسبت به حکومت پهلوی شد.
وی با بیان اینکه عوامل و نیروهای وابسته به رژیم به ویژه فرماندار نظامی تهران و ایادی ساواک هیچ شناخت و  آگاهی دقیق از واقعات سیاسی و اجتماعی موجود نداشتند، تصریح کرد: این عوامل رژیم هیچ شناختی از امواج سهمگین و بنیان برانداز مردم مسلمان ایران به رهبری امام خمینی نداشتند.
این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه شعارهای انقلابیون با شعور‌های سیاسی آنان منطبق شد، افزود: «توپ، تانک، مسلسل دیگر اثر ندارد، حتی اگر شب و روز بر ما گلوله بارد» و «تا شاه کفن نشود این وطن وطن نشود» شعارهایی بود که مردم در روز 17 شهریور 1357 بر علیه حکومت پهلوی سر می‌دادند.
الهی‌منش با تاکید براینکه شعارهایی که مردم مسلمان ایران مطرح می‌کردند با رفتار، رویکرد و مقاومت خودشان که با دستان خالی در برابر توپ و تانک قرار می‌گرفتند ناشی از شعور سیاسی مردم بود، عنوان کرد: یکدلی و همگامی مردم و امام خمینی(ره) و قرار گرفتن آن در چارچوب ایدئولوژی اسلامی علت شکل گرفتن قیام 17 شهریور بود.
وی با بیان اینکه قیام 17شهریور چهره غیرمردمی نظام کثیف ستمشاهی پهلوی را هم برای عموم جامعه و هم برای مجامع ببین المللی روشن‌تر کرد، افزود: وجهه غیردموکراتیک، غیر مردمی و غیر مشروع رژیم بیشتر نمایان شد و از طرفی دیگر مقاومت مردم در برابر حملات وحشیانه رژیم افزایش پیدا کرد.
این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه قیام 17 شهریور حقانیت انقلابیون به رهبری امام خمینی که حقیقتا اهدافشان در راستای اسلام بود را نمایان‌گر کرد، بیان داشت: این قیام موجب شد تا فاصله میان مردم و دولت چه در داخل و خارج روشن‌تر شود و اینکه این رژیم ستمشاهی در چارچوب منویات مردم حرکت نمی‌کند و مردم رژیم را به تعبیری قبول ندارند که این موارد موجب متزلزل شدن پایه‌های قدرت پهلوی شد.
الهی منش گفت: حکومت پهلوی مصالح مردم را در نظر نمی‌گرفت و به دنبال تامین منافع ملی نبود و بلکه درصدد تحکیم و تثبیت پایگاه منطقه‌ای آمریکا بود و ژاندارم منطقه تلقی می‌شد و این مسئله هم موجب شد مردم اعتراضاتشان گسترش پیدا کند.
وی ادامه داد: همچنین برای مردم روشن شد که باید به هر شکلی فرمایش امام خمینی(ره) را عمل کنند و رژیم ستمشاهی پهلوی را از بین ببرند.
این کارشناس سیاسی با بیان اینکه قیام 17 شهریور باعث شد تا جهاد، ایثارگری و شهادت در راه تحقق اهداف اسلامی به عنوان افتخار مطرح شود، اظهار داشت: خونی که به ناحق در قیام 17 شهریور 1357 در میدان ژاله ریخته شد به مثابه گلی شد که برای ملت ایران به عنوان نماد مقاومت و حقانیت باقی مانده است.
الهی منش با اشاره به اینکه هیچ انسانی حاضر نیست مستقیما رو در روی برادر میهنی و دینی خودش قرار بگیرد و تیراندازی کند، تصریح کرد: با این اقدام وجدان کسانی که براثر فطرت الهی رفتار می‌کردند به درد آمد و علیه رژیم فاسد پهلوی موضع گیری کردند.
وی با تاکید براینکه دولت کارتر هنگامی که روی کارآمد خود را به عنوان یک دولت دموکرات، مخالف جنگ طلبی و مردم گرا معرفی کرد، افزود: حکومت پهلوی به عنوان ژاندارم منطقه به حساب می‌آمد و نظام سیاسی پهلوی که یک نظام غیردموکراتیک و غیر مردمی بود مشروعیت داخلی نداشت .
این کارشناس سیاسی ادامه داد: آمریکا حوادث قیام 17شهریور را به صورت وارونه منعکس کرد و قیام مردم را به آشوب گران و اراذل و اوباش نسبت داد و از جایگاه حکومت پهلوی دفاع کرد، اما با مشخص شدن واقعیات رسوایی بیشتر دولت آمریکا و رژیم وابسته پهلوی رقم خورد.
الهی منش با بیان اینکه سازمان ملل و دیگر مجامع بین المللی به شکل رسمی و فعلی نبودند و یا تشکیل نشده بودند که نظام پهلوی را به دلیل کشتار در قیام 17 شهریور مورد نکوهش قرار دهند، عنوان کرد: به دلیل سلطه انحصاری، امپریالیسم خبری بین المللی غرب به سرکردگی آمریکا تلاش داشت عمق قیام 17شهریور را به گوش جهانیان نرساند و حتی در انعکاس واقعیات سیاسی و اجتماعی ایران عالما و عامدا تحریف تاریخی صورت می‌گرفت اما از آنجایی که آفتاب پشت ابر نخواهد ماند چهره فریبکارانه و غیرمردمی رژیم فاسد پهلوی و حکومت کارتر برای جهانیان به ویژه سازمان‌هایی که ادعای حقوق بشر داشتند روشن شد.
وی با اشاره به اینکه بعد از 33 سال از قیام 17 شهریور اعلام همدردی با مردمی می‌کنیم که با سلاح الله اکبر و با دستان خالی در برابر توپ و تانک و مسلسل قرار گرفتند، اضافه کرد: حکومت، حقانیت و استمرار نظام اسلامی ایران مدیون ریخته شدن خون شهدای قیام 17 شهریور است که باید در هر مقام و جایگاهی که هستیم یاد و خاطره شهدای 17 شهریور را گرامی و زنده نگه داریم.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول